Marcin Janicki: Betclic 1 Liga przekaże klubom ponad 1,3 mln zł [WYWIAD]
W rozmowie z prezesem Betclic 1 Ligi podsumowujemy miniony sezon na zapleczu Ekstraklasy w aspekcie finansowym, marketingowym i wizerunkowym.
![Marcin Janicki: Betclic 1 Liga przekaże klubom ponad 1,3 mln zł [WYWIAD]](https://www.sportmarketing.pl/content/uploads/2024/12/Marcin-Janicki-0-1.jpg)
Bartłomiej Najtkowski, SportMarketing.pl: Jeśli chodzi o kwestie finansowe, czy wyniki Betclic 1 Ligi w tym aspekcie znacznie się poprawiły w stosunku do poprzedniego sezonu? Jakiego rzędu to jest kwota?
Marcin Janicki, prezes Betclic Pierwszej Ligi Piłkarskiej: – Kwota przekazana do klubów w sezonie 2024/2025 z tytułu sprzedaży praw medialnych i marketingowych wzrosła o ponad 100% względem poprzedniego sezonu i przekroczyła 1,3 mln zł na klub. Kluby otrzymują też dodatkowe wsparcie w postaci barteru przekazywanego przez partnerów rozgrywek czy narzędzi technologicznych – w minionym sezonie każdy z klubów otrzymał m.in. dostęp do platformy scoutingowej WyScout oraz zestaw nadajników GPS VectorPro od firmy Catapult.
Wszystko to nie byłoby możliwe bez nowych umów zawartych przed startem sezonu, w tym m.in. z Telewizją Polską, Betclic czy Suzuki, które pomogły nam w rozwoju nie tylko od strony finansowej, ale też w kontekście dalszej budowy zainteresowania rozgrywkami.
Jeśli chodzi o akcje marketingowe, m.in. zorganizowane we współpracy ze sponsorem tytularnym rozgrywek, co najbardziej zainteresowało kibiców? Jacuzzi to chyba najbardziej oryginalny pomysł, który ma być kontynuowany?
– Zgodnie z przesłaniem swojej kampanii marketingowej „Kibicem się jest” Betclic kładzie duży nacisk na tworzenie aktywności, które przybliżają rozgrywki kibicom. Aktywacja z jacuzzi odbiła się najszerszym echem w mediach, ale tych wspólnych inicjatyw było znacznie więcej, a każda z nich pomaga nam budować bardziej atrakcyjny produkt.
Przykładem mogą być projekty takie jak Betclic Trophy Tour, który był dla nas motywacją do stworzenia dedykowanego trofeum za mistrzostwo 1 Ligi czy Nagrody Betclic 1 Ligi, wyróżniające najlepszych zawodników i zagrania sezonu. To pomysły, które chodziły nam po głowie od kilku lat, ale które udało się wdrożyć dopiero teraz przy zaangażowaniu sponsora tytularnego.
Szukamy też innych sposobów na rozwój zainteresowania ligą. W tym sezonie przy współpracy ze słowacką firmą SportZoo wydaliśmy karty kolekcjonerskie Betclic 1 Ligi, a w najbliższych miesiącach światło dzienne ujrzą kolejne nowości w obszarze produktów licencyjnych.
Motorami napędowymi rozgrywek były kluby z tradycjami? Wydaje się, że dzięki meczowi Ruchu z Wisłą i imponującej frekwencji Betclic 1 Liga zyskała rozgłos w całej Europie.
– Obecność klubów z tak bogatą tradycją i sukcesami jak Ruch i Wisła jest oczywiście bardzo istotna dla budowania zainteresowania rozgrywkami, co widać wyraźnie analizując wskaźniki dotyczące medialności ligi. Poza pojedynczymi wyjątkami wśród najchętniej oglądanych transmisji znajdują się mecze z udziałem właśnie tych klubów. Mecz Ruchu z Wisła na Stadionie Śląskim był z pewnością wydarzeniem sezonu. Z drugiej strony widzimy wyraźny postęp po stronie wielu mniejszych klubów, co pomaga w tworzeniu silnych podstaw dla rozgrywek. To czyni nas odporniejszymi na zmiany i przetasowania w składzie ligi.
Czy ma Pan wrażenie, że marka Betclic 1 Liga jest już na tyle mocna na rynku, że choć, co zrozumiałe, nadal dzieli ją sporo od Ekstraklasy, to ta różnica maleje?
– Uważam, że polska piłka skorzysta na tym, jeśli różnica sportowa, finansowa, marketingowa i organizacyjna między dwoma najwyższymi klasami rozgrywkowymi w Polsce będzie się zacierać. W tym kierunku staramy się działać. Mamy przeświadczenie, że obecnie „oddajemy” Ekstraklasie kluby znacznie lepiej przygotowane do rywalizacji na najwyższym poziomie niż miało to miejsce jeszcze kilka lat temu.
Wciąż widzimy sporo przestrzeni do poprawy, ale cieszy nas, że trzeci sezon z rzędu pobiliśmy rekord frekwencji, przebijając próg 1,4 mln kibiców na trybunach, łączna oglądalność zbliżyła się do granicy 15 milionów widzów, a zaangażowanie kibiców w mediach społecznościowych stale rośnie. Jesteśmy na dobrej drodze, ale w każdym sezonie staramy się stawiać sobie coraz bardziej ambitne cele.
Czy chcąc rozwijać tę ligę np. od strony marketingowej, jeśli chodzi o otoczkę, budowanie marki, władze Betclic 1 Ligi czerpią wzorce, np. monitorując rozwój innych lig, mam na myśli taki sam poziom rozgrywkowy.
– Obserwujemy to, jak prowadzą komunikację i marketing inne rozgrywki, ale wydaje mi się, że wypracowaliśmy też pewną tożsamość w naszej komunikacji, która odpowiada temu, jak chcemy się pozycjonować i która jest doceniana przez kibiców. Z uwagą śledzimy jednak szczególnie obszar technologii, szukając rozwiązań, które pozwolą nam zaoferować większą wartość kibicom i usprawnić nasze działania. Od tego sezonu korzystamy np. z narzędzia WSC Sports, pozwalającego na automatyzację produkcji klipów z meczów i skrótów spotkań.
To rozwiązanie stosowane przez wiele z największych organizacji sportowych na świecie.

Bartłomiej Najtkowski
Więcej Wywiady
Weronika Możejko: finał Ligi Mistrzyń na PGE Narodowym to realna perspektywa w 2027 roku [WYWIAD]
Przed pierwszym meczem Polek na EURO 2025 porozmawialiśmy z Weroniką Możejko, menadżerka ds. rozwoju piłki nożnej kobiet w PZPN, która wyjaśniła nam, jak do tego doszło, że niedawno padł rekord frekwencji na meczu kobiecej reprezentacji.
![Maciej Kowalewicz: w programie Drużyna Marzeń doceniam możliwość bycia jedną drużyną [WYWIAD]](https://www.sportmarketing.pl/content/uploads/2025/06/M.Kowalewicz-768x352.png)
![Jakub Karpiński: ZINA ubrała już drużynę Polski z Krychowiakiem i Bońkiem w składzie, a teraz czas na Ronaldinho [WYWIAD]](https://www.sportmarketing.pl/content/uploads/2025/06/Krycha-i-Brazil-768x471.jpg)
![Krzysztof Gońka: Kort do padla w centrum Warszawy to strzał w dziesiątkę [WYWIAD]](https://www.sportmarketing.pl/content/uploads/2025/06/padel-1-768x512.jpg)
![Mateusz Juza: Komentator jest kibicem, który dostaje pieniądze za to, co robi [WYWIAD]](https://www.sportmarketing.pl/content/uploads/2025/06/Mateusz-Juza-1.jpg)