Ze świata 17 listopada 2019

Rośnie wartość franczyz MLS

Według "Forbesa" średnia wartość franczyzy Major League Soccer (MLS) wzrosła o 30 procent, z 240 mln do 313 mln dolarów.


To największy wzrost w amerykańskich liga profesjonalnych względem roku 2018. Wartość franczyz National Basketball Association (NBA) wzrosła o 13 procent, o 11 procent zespołów National Football League (NFL), o 8 procent w Major League Baseball (MLB) i o 6 procent w National Hockey League (NHL).

Najcenniejszą franczyzą MLS pozostaje Atlanta United, której wartość wzrosła z 330 mln do 500 mln dolarów. Przychody klubu wzrosły z 47 mln do 78 mln, co dalej przychód operacyjny w wysokości 7 mln.

Kolejne miejsca zajęły Los Angeles Galaxy (480 mln), Los Angeles Football Club (475 mln), Seattle Sounders (405 mln) i Toronto FC (395 mln).

Pomimo wzrostu wartości franczyz, „Forbes” szacuje, że tylko siedem z 24 drużyn ligi – Atlanta United, LA Galaxy, Seattle Sounders, Portland Timbers, DC United, Sporting Kansas City i Real Salt Lake – osiągnęło zysk w ubiegłym sezonie.

Nie powstrzymało to jednak popytu ze strony inwestorów chcących posiadać franczyzę MLS, mimo że opłaty za dołączenie do ligi wzrosły do ​​200 mln. Jest to cena, którą zarówno St Louis, jak i Sacramento zapłacą, aby dołączyć do ligi w 2022 roku. Inter Miami i Nashville SC mają rozpocząć grę w przyszłym roku, a Austin dołączy rok później.