Zdaniem eksperta 15 grudnia 2012

Rodzina stadionów firmy Allianz

Allianz bardzo chętnie inwestuje swoje pieniądze w sponsoring sportowy. Jedna z największych firm ubezpieczeniowych na świecie szczególnie upodobała sobie prawa do nazwy obiektów sportowych.
Allianz to jedna z największych firm ubezpieczeniowych na świecie, która zatrudnia w sumie prawie 140 tysięcy pracowników. Niemiecki gigant obecny jest w ponad 70 państwach, w których obsługuje prawie 78 milionów klientów. Na zdobycie tak silnej pozycji na globalnym rynku wpływ miało również szerokie zaangażowanie w sponsoring sportowy.
 
Allianz związany jest z kilkoma klubami piłkarskimi oraz rugby. Ponadto od 2000 roku niemiecka firma ubezpieczeniowa zaangażowana jest w wyścigi Formuły 1, po czym w 2007 roku stała się Globalnym Partnerem Formuły 1.Wyścigi najszybszych pojazdów to idealna platforma umożliwiająca pozyskanie wielu klientów wśród fanów motoryzacji. Allianz angażuje się także w golf oraz wspiera Narodowe Komitety Paraolimpijskie.
 
Jednak już od kilku lat największym zainteresowaniem wśród osób zajmujących się sponsoringiem sportowym w Allianz cieszą się obiekty sportowe. Niemiecki gigant stworzył własną rodzinę stadionów, wśród których wykupił prawa do nazwy. W skład tej rodziny wchodzą starannie wyselekcjonowane cztery obiekty z różnych państw, które przedstawiamy poniżej.
 
Obiekty sportowe z wykupionymi przez Allianz prawami do nazwy:

\"\"

Allianz Arena

Całkowita wartość naming rights: 180 milionów euro
Wartość na rok: 6 milionów euro
Okres trwania umowy: 30 lat
Mogący pomieścić 71 000 widzów obiekt jest pierwszym, do którego Allianz wykupił prawa do nazwy. Mimo, że stadion został oddany do użytku w 2005 roku to wciąż uchodzi za jeden z najnowocześniejszych na świecie. Na co dzień korzystają z niego dwa kluby z Monachium, czyli Bayern i TSV 1860. Ponadto obiekt był jedną z głównych aren Mistrzostw Świata FIFA 2006 oraz gościł finał Ligi Mistrzów UEFA w 2012 roku. Od 2005 roku obiekt odwiedziło ponad 15 milionów kibiców.
 
\"\"
Allianz Riviera
Całkowita wartość naming rights: 16,2 miliona euro
Wartość na rok: 1,8 miliona euro
Okres trwania umowy: 9 lat
Stadion w Nicei zostanie oddany do użytku w połowie 2013 roku. Jego gospodarzem będzie występująca w Ligue 1 drużyny OGC Nice. Stadion ugości również uczestników UEFA EURO 2016. Mogący pomieścić 35 000 widzów obiekt będzie jednym z najnowocześniejszych we Francji. Za bramkami możliwe będzie rozsuwanie pierwszych rzędów na trybunach, a obiekt będzie korzystał z energii geotermalnej. Komercyjna nazwa niezbyt spodobała się kibicom, dlatego nazwy poszczególnych trybun będą związane z historią miasta i zostaną wybrane przez samych kibiców.
 
\"\"
Allianz Park
Całkowita wartość naming rights: 8 milionów funtów
Wartość na rok: 1,33 miliona funtów
Okres trwania umowy: 8 lat
Stadion zespołu Saracens Rugby Club jest najnowszym „nabytkiem” firmy Allianz. Obecnie obiekt jest modernizowany, a ponowne otwarcie planowane jest na luty 2013 roku. Na co dzień występuje tu jeden z czołowych klubów rugby w Anglii, który w 2011 wywalczył tytuł mistrzowski. Po renowacji obiekt pomieści 10 000 widzów i będzie jednym z najbardziej komfortowych oraz przyjaznych kibicom stadionów rugby w Europie.
 
\"\"
Allianz Stadium
Całkowita wartość naming rights: 45 milionów dolarów australijskich
Wartość na rok: 3 miliony dolarów australijskich
Okres trwania umowy: 15 lat
Na początku 2012 roku Allianz wykupił prawa do nazwy stadionu w Sydney. To wielofunkcyjny obiekt, na którym na co dzień występują rugbiści zespołów Roosters i Waratahs oraz piłkarze Sydney FC. To najdłuższy kontrakt naming rights dla Allianz spośród zaprezentowanych czterech przykładów.
 
Nie ulega wątpliwości, że najbardziej znanym przykładem naming rights w przypadku Allianz jest stadion w Monachium. Jak przyznają sami przedstawiciele firmy takie działania sponsoringowe zwiększają rozpoznawalność marki na rynku globalnym. Z pewnością taka polityka będzie kontynuowana w najbliższych latach, dlatego można spodziewać się kolejnych przykładów naming rights również w innych krajach. Być może Allianz będzie miał „swój” obiekt także w Polsce, jeśli zdecyduje się wykupić prawa do nazwy na przykład nowobudowanego stadionu w Zabrzu.