Zdaniem eksperta 24 listopada 2011

O czym pamiętać w sponsoringu?

Sponsoring nie jest łatwą działalnością, dlatego stosunkowo łatwo popełnić błąd, który działania sponsorskie zniweczy.

O czym pamiętać, na co zwracać uwagę gdy jest się sponsorem i sponsorowanym – oto kilka rad od prawdziwej specjalistki w tej dziedzinie – Kim Skildum-Reid, autorki świetnego bloga powersponsorship.

Zwięzłe rady dla sponsorów
  • Jeśli jesteś prezesem, dyrektorem generalnym lub dyrektorem zarządzającym trzymaj się z dala od sponsoringu.
  • Nie możesz tworzyć strategii sponsoringu jeśli nie masz strategii marki. Ich związek ze sobą nie podlega dyskusji.
  • Jeśli nie zamierzasz wykorzystać faktu zaangażowania się w sponsoring, nie inwestuj. Nie ma większego marnotrawstwa pieniędzy niż przemilczany sponsoring.
  • Wykorzystuj każdy sponsoring tak, jakbyś był sponsorem na Olimpiadzie – wyobraź sobie – żadnych marek i parę korzyści. To sprawi, że Twoje myślenie będzie kreatywne i strategiczne.
  • Nie mierz wyników sponsoringu jako takiego. Zawsze mierz je w stosunku do celów marketingowych i biznesowych.
  • Mierz zawsze w stosunku do celów, ale z wykorzystaniem istniejących wzorców i metod pomiaru już używanych przez Twoją firmę.
  • Bycie głośnym i dominującym w promowaniu marki do tego stopnia, że działania mogą być odebrane jako inwazyjne, na pewno nie przysporzy Ci klientów. W zamian zwróć ich uwagę na wartość jaką tworzy sponsoring.
  • Gdybyś miał taki sam budżet i żadnych zobowiązań, jak wpłynęłoby to na Twoje decyzje inwestycyjne? Przestań się „szczypać” i zanalizuj Twój prawdziwy potencjał.
Zwięzłe rady dla poszukujących sponsora
  • Nie ustalaj swojego celu sponsoringu w oparciu o potrzeby finansowe. Twoja wartość na rynku i Twoje potrzeby finansowe nigdy nie będą takie same.
  • Nie polegaj na zarządzie gdy chodzi o pieniądze na sponsoring. Przyciągnie on tylko niewielki kapitał, nie sumy, jakie Cię interesują.
  • Twoim zadaniem nie jest wykorzystanie sponsoringu, ale zawsze w Twoim interesie jest zachęcenie do wykorzystywania go przez organizacje Cię wspierające.
  • Nie przedstawiaj propozycji sponsoringu w formach online. Nigdy – to ślepy zaułek. Idź do menedżera marki.
  • Kiedy jesteś na spotkaniu ze sponsorem i mówisz więcej niż on – strzelasz sobie w stopę. Słuchaj!
  • Prawdopodobieństwo, że znajdziesz pośrednika, który znajdzie dla Ciebie sponsora jest zerowe. Uświadom sobie: zdobywanie pieniędzy to Twoje zadanie.
  • Sponsorzy nie chcą dotrzeć do Ciebie, chcą dotrzeć do swojej grupy docelowej. Ty jesteś tylko pośrednikiem, kanałem dotarcia.
Zwięzłe rady dla każdego
  • Najważniejsze słowa sponsoringu to „wygrany-wygrany-wygrany”. Ty wygrywasz, Twój partner wygrywa i grupa docelowa wygrywa. Zapamiętaj to!
  • Najważniejsza część sponsoringu to publiczność. Zlekceważ ją i wszyscy przegracie.
  • Najlepsze drogi wykorzystania i nagłośnienia sponsoringu rodzą się ze współpracy sponsorowanego i sponsora. Kreatywność i otwartość są kluczem.
  • Pozwolenie by sponsoring popadł w stagnację nie jest dobre dla nikogo. Odświeżaj go lub pożegnaj.
  • Wsparcie w postaci usługi czy produktów jest tyle warte, ile sponsorowany musiałby za nie zapłacić, gdyby nie pochodziło od sponsora. Sponsorzy, z którymi wymiana następuje w barterze, powinni być zatem traktowani tak samo jak ci, którzy dostarczają gotówkę. 

Nic dodać, nic ująć.

Joanna Czyczuk
Marketing Sportowy, Sport Marketingowy