Aktualności 26 kwietnia 2024

Digitalizacja w marketingu sportowym. Case studies polskich organizacji

W dzisiejszej cyfrowej rzeczywistości organizacje sportowe mają sporą konkurencję w walce o uwagę młodych – walczą na tym polu z grami wideo, kinematografią, mediami społecznościowymi etc. Zatem jakie działania podejmują, by nie ustępować w tej rywalizacji? Jakie cyfrowe rozwiązania wprowadzili, żeby zachęcić kibiców do przychodzenia na mecze i wydawania pieniędzy w klubowym sklepie?

LECHICI 

Lech Poznań posiada interesujący program lojalnościowy “Lechici”. Kibice za zakupy w kibicowskim sklepie i nabywanie biletów/ karnetów otrzymują punkty, które mogą wymieniać na specjalne nagrody. Benefity są różnorodne, zaliczyć do nich możemy akredytacje foto/prasowe, życzenia wideo od drużyny bądź udział w analizie pomeczowej. Są też dostępne zdecydowanie bardziej nietuzinkowe, na przykład zjazd na tyrolce czy warsztaty kulinarne. Rejestrując się w programie, kibice mogą opłacać zakupy punktami, otrzymywać specjalne promocje na zakupy i dwa treningi w Lech Poznań Football Academy. Dodatkowo posiadanie karnetu gwarantuje szereg dodatkowych przywilejów, takich jak: 

  • bilety z zamkniętej sprzedaży 
  • 50% zniżki na parking 
  • specjalne promocje na zakupy 
  • rabat na mecze pucharowe 
  • specjalne wiadomości SMS  
  • spotkanie z zarządem 
  • 8 tysięcy punktów lojalnościowych na start

FAN ENGAGEMENT W LEGII 

Podobne rozwiązanie wdrożył rywal z Łazienkowskiej. W ramach programu “Legiony” przyznawane są punkty kibicom za oglądanie meczów z poziomu trybun – im więcej ich zdobędą, tym wyższy stopień wojskowy jest im przyznawany.  Wśród nagród do wyboru zaliczyć możemy udział w warsztatach i wykładach o tematyce zdrowotnej, voucher prezentowy do wykorzystania w sklepie kibicowskim oraz zwiedzanie Legia Training Center, stadionu, muzeum. 

Ponadto działają z firmą Chiliz, a owocem ich współpracy jest drużynowy Fan Token. Posiadając taki żeton, można głosować w ankietach dotyczących np. wyboru najładniejszych bramek meczu czy wzorów nowych naklejek, które mają trafić do sprzedaży. Na chwilę obecną cena wynosi 1,34 zł za sztukę. Ponadto punkty zdobyte za aktywność w aplikacji można wymienić na bilety meczowe na trybunę główną i VIP. 

Warto również zwrócić uwagę na projekt “Legia Students Challenge”. Tworzony jest wraz z polskim startupem technologicznym Sportigio i samorządami warszawskich uczelni. Jest to aplikacja – w ramach której studenci mogą brać udział w wyzwaniach, które są powiązane z realnymi wydarzeniami. Dzięki aktywności użytkownik będzie mógł korzystać ze zniżek i ofert specjalnych, a także wygrywać liczne nagrody. 

Więcej o projekcie: 

https://www.sportmarketing.pl/marketing/56699/legia-warszawa-nawiazala-wspolprace-ze-sportigio/ 

 KLUBY KIBICÓW 

Wiele drużyn występujących w najwyższych klasach rozgrywkowych zachęcają sympatyków do dołączania do zorganizowanych grup kibiców. Przykładowo Trefl Gdańsk wynagradza członków spotkaniami z drużyną, wyjazdami integracyjnymi oraz atrakcyjną ceną karnetów. Polski Związek Piłki Siatkowej poszedł o krok dalej i utworzył klub kibica w formie cyfrowej. Użytkownicy otrzymują punkty za następujące aktywności: 

  • logowanie się do platformy 
  • ocenianie artykułów, galerii i filmów 
  • rozwiązywanie i wygrywanie quizów 
  • udział w ankietach 

Dzięki temu mają dostęp do specjalnych akcji zakupu biletów, programów rabatowych, lojalnościowych i materiałów informacyjnych. 

 ZAANGAŻOWANIE POPRZEZ ZABAWĘ 

Kolejnym sposobem na zwiększenie fan engagement’u jest prowadzenie tzw. typera, czyli gry polegającej na przewidywaniu wyników meczów. Takie rozwiązanie mają wdrożone m.in. Fortuna 1 Liga, Lech Poznań i Polska Hokej Liga. Na podobnych zasadach funkcjonują fantasy ligi dwóch najwyższych rozgrywek piłkarskich – tam użytkownicy wybierają skład i im lepiej wyselekcjonowani zawodnicy zagrają w meczu, tym więcej punktów zyskują. Takie rozwiązania dają również spory potencjał na działanie w kwestii sponsoringu – są to idealne okazje na ekspozycję logo partnera.  

Dawid Misiak