Ze świata 11 października 2012

O koszulkach raz jeszcze

Przedstawiamy kolejne badania dotyczące sponsorów umieszczających swoje logotypy na piłkarskich koszulkach. Według danych kryzys się ich nie trzyma.

\"\"
Sport+Markt wziął pod lupę przychody europejskich klubów piłkarskich z tytułu sprzedaży miejsc na koszulkach w sezonie 2012-2013. Okazuje się, że najwięcej zarobią drużyny z Premier League. Na konta zespołów z najwyższej klasy rozgrywkowej w Anglii wpłynie bowiem 148,7 miliona euro.

Na drugim miejscu znalazła się Bundesliga, której drużyny zarobią w ten sposób 119,8 miliona euro. Serie A zapewniło sobie trzecie miejsce z kwotą 82,8 miliona euro. Hiszpańskie kluby zyskają zaś na swoich koszulkach 78,7 milionów euro.

Kluby z sześciu europejskich lig – Anglii, Niemiec, Włoch, Hiszpanii, Francji i Holandii zarobią na sprzedaży praw do reklam na koszulkach o 7% więcej niż przed rokiem. W sezonie 2012-2013 zyski te osiągną w tych ligach łączną kwotę 522 milionów euro. Tak dobrze nie zarabiano w ten sposób nigdy.

Jeśli chodzi o poszczególne kluby to z raportu przygotowanego przez Sport+Markt wynika, że najcenniejsze są koszulki FC Barcelony. Qatar Foundation płaci za miejsce na trykotach klubu z Katalonii 30 milionów euro rocznie. Niewiele mniej zarabia Manchester United na umowie z Aon – 25 milionów euro. Tyle samo od Standard Chartered dostaje Liverpool FC. Real Madryt zarabia na Bwin 23 miliony euro rocznie. Bayern Monachium dostaje taką samą kwotę od Deutsche Telekom.

W sześciu badanych ligach najbardziej aktywni na polu strojów byli sponsorzy z branży bankowej, ubezpieczeniowej i usług finansowych.