Artykuły 19 lutego 2021

Najwięksi sportowcy twarzami produktów spożywczych

Rozwój marketingu sprawił, iż najwięksi sportowcy w trakcie roku spędzają wiele godzin na planach reklamowych. Możliwości współprac jest mnóstwo. Wszak każdy producent chce odpowiednio wypromować swój produkt, korzystając z popularności odpowiednich osób. Jak w tym temacie wygląda sektor produktów spożywczych? Czy możemy w reklamach tego segmentu znaleźć najbardziej popularnych sportowców? Odpowiadamy.

Najbardziej popularni sportowcy

W przygotowaniu odpowiedniej listy sportowców posłuży nam zestawienie amerykańskiej stacji telewizyjnej ESPN, która w 2019 roku [przy. red. w 2020 roku zestawienie się nie pojawiło] opublikowała listę najbardziej popularnych sportowców, tytułując to jako “World Fame 100”. W czołowej dziesiątce znaleźli się następujący sportowcy:

10. Tiger Woods – golf

                9. Stephen Curry – koszykówka

8. Rafael Nadal – tenis

7. Virat Kohli – krykiet

 6. Roger Federer – tenis

      5. Conor McGregor – MMA

4. Neymar – piłka nożna

        3. Lionel Messi – piłka nożna

            2. LeBron James – koszykówka

               1. Cristiano Ronaldo – piłka nożna

Jak można dostrzec, przeważają przedstawiciele piłki nożnej, których jest łącznie trzech. Dodatkowo pojawiło się dwóch koszykarzy i tenisistów, a także przedstawiciele MMA, krykieta i golfa.

10. Tiger Woods

Tiger Woods to zdecydowanie najpopularniejszy golfista w historii dyscypliny. W trakcie swojej kariery pięciokrotnie wygrywał The Masters Tournament, trzykrotnie cieszył się ze zwycięstwa US Open Golf, a także triumfował w British Open Golf (trzykrotnie) oraz PGA Championship (czterokrotnie).

Kariera amerykańskiego golfisty została poddana prawdziwej próbie w 2009 roku, gdy światło dzienne ujrzała afera związana z prywatnym życiem Woodsa. Ostatecznie 45-latkowi udało się wrócić do zawodowego grania, wygrywając prestiżowy turniej Masters w 2019 roku.

Skandale mocno zahamowały działalność Tigera Woods w kontekście marketingowym. Marki nie zamierzały ryzykować swojego wizerunku, choć popularność Amerykanina na rynku była niepodważalna. Podczas swojej wieloletniej kariery Woods był twarzą kilku produktów.

Jedną z ostatnich współprac Woodsa jest kontrakt z Monster Energy, który został ponownie podpisany pod koniec 2020 roku. Logo popularnego energetyka nie tylko znajduje się na bidonie, z którego korzysta golfista, ale także pojawia się na torbie Amerykanina, która towarzyszy mu na polu golfowym.

Co ciekawe w przeszłości Tiger Woods miał swój własny napój, który nosił nazwę “Tiger”.

9. Stephen Curry

Amerykański koszykarz Stephen Curry znalazł się na dziewiątym miejscu zestawienia. 32-latek od początku swojej dorosłej kariery reprezentuje barwy Golden State Warriors, z którymi trzykrotnie świętował mistrzostwo NBA. W kontekście reklamowym, Stephen Curry zwraca uwagę na marki, z którymi podpisuje kontrakty.

Curry pojawił się w reklamie producenta Muscle Milk, który przede wszystkim odpowiada za odżywki białkowe oraz inne produkty z tego sektora.

Dodatkowo Curry był twarzą firmy Brita, która głównie odpowiada za produkcję filtrów do wody.

Nie oznacza to jednak, że Stephen Curry nie pojawił się nigdy w reklamie niezdrowego produktu. Jako ciekawostkę możemy podać, iż w latach 90-tych Curry razem z ojcem [przy. red. byłym koszykarzem] był gwiazdą reklamy Burger Kinga. Czy teraz taka współpraca jest możliwa? Trudno powiedzieć, ponieważ Curry raczej odrzuca propozycje od firm, które produkują szeroko pojęta niezdrową żywność.

8. Rafael Nadal

Na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat sympatycy męskiego tenisa mogli (i nadal mogą) śledzić trzech wybitnych sportowców. Jednym z nich jest Rafael Nadal, który uplasował się na ósmym miejscu rankingu. W 2015 roku Hiszpan promował produkty spożywcze ze swojego kraju do międzynarodowych marketów.

W kontekście napojów, Nadal był swego czasu twarzą Bacardi, a cała kampania poświęcona była odpowiedzialnemu piciu alkoholu.

7. Virat Kohli

Dla wielu obserwatorów sportów, Virat Kohli może być postacią nie do końca znaną. Kohli to 32-letni indyjski krykiecista, który jest kapitanem swojej reprezentacji. Obecnie Virat występuje w Royal Challengers Bangalore.

Indyjski rynek rządzi się nieco swoimi prawami. Virat Kohli został wielkim ambasadorem niezdrowych przekąsek w postaci chipsów “Too Yumm”. Krykiecista jest główną twarzą produktu, występując nawet na opakowaniach.

Virat Kohli od 2017 roku promuje także Royal Challenge Whisky, czyli wysokoprocentowy alkohol.

Krykiecista wystąpił także w reklamie energy drinka.

6. Roger Federer

Drugim tenisistą, który znalazł się w ścisłej dziesiątce zestawienia, jest Roger Federer. Szwajcar w trakcie swojej kariery wygrał 103 turnieje, mając na swoim koncie rekordowe 20 zwycięstw w turniejach zaliczanych do wielkiego szlema. Federer od lat kojarzony jest ze szwajcarskim przedsiębiorstwem Lindt, które zajmuje się produkcją wyrobów cukierniczych.

Od pewnego czasu Roger Federer jest także twarzą firmy Barilla, która zajmuje się produkcją makaronów, gotowych sosów oraz ciasteczek. W ubiegłym roku włoski koncern spożywczy wraz ze szwajcarskim tenisistą stworzyli bardzo ciekawy spot, który dotyczył zaistniałej sytuacji na świecie.


W związku z lockdownem, dwie Włoszki wpadły na pomysł, by ćwiczyć grę w tenisa poprzez odbijanie piłki na dwóch oddzielnych dachach. Wideo obiegło cały świat. Barilla razem z Federerem postawili zrobić niespodziankę dziewczynom. Szwajcar odwiedził bohaterki, zagrał z nimi w tenisa, a na koniec zaprosił do akademii Rafaela Nadala na specjalny obóz.

Roger Federer jest także ambasadorem popularnego producenta szampanów – Moët & Chandon. Z okazji 20-lecia kariery Szwajcara pojawiła się nawet limitowana edycja butelki tego trunku.

5. Conor McGregor

Jako jedyny przedstawiciel sportów walki w ścisłej dziesiątce znalazł się Conor McGregor, słynny zawodnik, który w ostatnich latach występował w UFC. Irlandczyk jest kontrowersyjną postacią zarówno w klatce, jak i poza nią. Dotyczy to także kontraktów reklamowych. Sportowiec nie ma bowiem problemu z reklamowaniem fast-foodów czy alkoholu.

McGregor wystąpił m.in. w reklamie Burger Kinga, promującej nowy produkt, który pojawił się w ofercie.

Zawodnik MMA znalazł się także w reklamie Budweisera, amerykańskiego producenta piwa.

4. Neymar

W zestawieniu ESPN przeważają przedstawiciele piłki nożnej, których znalazło się aż trzech, przy czym wszyscy zajęli miejsce w czołowej czwórce. Najniższej sklasyfikowany jest Neymar, zawodnik PSG, który w przeszłości razem z Barceloną cieszył się z triumfu w Lidze Mistrzów, natomiast z paryską ekipą trzykrotnie zdobywał mistrzostwo kraju.

Neymar ma na swoim koncie głośną współpracę z Mc Donald’s – jedną z najpopularniejszych sieci barów szybkiej obsługi.

Brazylijczyk reklamował także popularny napój energetyzujący – Red Bull, promując przy tym specjalny turniej piłkarski Neymar Jr’s Five.

Brazylijczyk pojawiał się również na reklamach brazylijskiego piwa Cerveja Prohibida.

3. Lionel Messi

Tego pana nie trzeba raczej nikomu przedstawiać. Leo Messi przez wielu kibiców i ekspertów uznawany jest za najlepszego piłkarza w historii. Przez wiele lat toczy się spór, czy Argentyńczyk wyprzedza w tym prestiżowym zestawieniu innego świetnego zawodnika – Cristiano Ronaldo. Od początku swojej poważnej kariery, Leo Messi reprezentuje barwy Barcelony, z którą 33-latek świętował m.in. triumf w Lidze Mistrzów (czterokrotnie), a także mistrzostwo kraju (dziesięciokrotnie).

W kontekście reklam produktów spożywczych, Leo Messi kojarzony jest przede wszystkim z dwóch kampanii. Pierwsza z nich to Lay’s, czyli najpopularniejsza marka chipsów ziemniaczanych. Od lat Argentyńczyk związany jest z tą współpracą. W związku z promowaniem przez Messiego niezdrowej przekąski pojawiło się wiele dyskusji związanych z nie do końca odpowiednim podejściem. Patrząc jednak na innych najpopularniejszych sportowców, każdemu możemy zarzucić taki argument.

Messi kojarzony jest także z Pepsi – marką produkującą napoje gazowane, której największym konkurentem jest Coca-Cola.

Argentyńczyk jest również ambasadorem piwa Budweiser, który z okazji rekordu Messiego w liczbie strzelonych bramek, stworzył 644 specjalnych butelek [przy.red. nawiązując tym samym do liczby goli], które wysłał do wszystkich bramkarzy pokonanych w tym czasie przez zawodnika Barcelony.

2. LeBron James

Hegemonię piłkarzy przerywa w zestawieniu LeBron James, aktualnie jeden z najpopularniejszych koszykarzy na świecie. 36-latek od 2018 roku reprezentuje barwy Los Angeles Lakers, z którymi zdołał wygrać mistrzostwo NBA w 2020 roku. Wcześniej ta sztuka udała się Jamesowi trzykrotnie (2016 – Cleveland Cavaliers, 2012, 2013 – Miami Heat).

Jak wszyscy czołowi sportowcy z tego zestawienia, również LeBron James ma na swoim koncie przede wszystkim kontrakt z producentami napojów gazowanych oraz fast-foodów. Koszykarz wystąpił w reklamie Sprite’a, który stworzył nawet specjalną linie produktów.

Lata temu LeBron James pojawił się także w reklamie McDonald’s.

 1. Cristiano Ronaldo

Zestawienie zamyka Cristiano Ronaldo, który jako pierwszy przekroczył barierę pół miliarda obserwujących we wszystkich mediach społecznościowych. Ten fakt może tylko utwierdzać w przekonaniu, iż Ronaldo w pełni zasługuje na pierwsze miejsce w tym rankingu. Jak natomiast wygląda kwestia kontraktów reklamowych Portugalczyka?

W przeszłości Cristiano Ronaldo wystąpił w spocie KFC. Najwidoczniej piłkarz Juventusu zdał sobie sprawę, iż współpraca z fast-foodem nie do końca współgra z opinią niezwykle profesjonalnego sportowca, dlatego jest to jedyna głośna reklama Ronaldo.

Portugalczyk jest natomiast ambasadorem Herbalife Nutrition, międzynarodowej firmy zajmującej się produkcją koktajli zastępujących posiłki, odżywek proteinowych i batoników, suplementów diety oraz produktów pielęgnacyjnych.