Ze świata 22 listopada 2011

Postudiuj \”LeBronJamesowanie\”

Jednym z fenomenów LeBrona Jamesa jest fakt, że częściej niż o jego ogromnych umiejętnościach koszykarskich rozmawia się na temat jego człowieczeństwa.

Analizę zachowania i wizerunku koszykarza Miami Heat przeanalizowała jedna z najlepszych szkół biznesowych w Stanach Zjednoczonych – Harvard Business School w Bostonie.

– Przez 80. minut uczniowie omawiają Jamesa i jego markę, a podczas debaty wyróżniają najlepsze elementy marketingu. Studium pozwoli okreslić cienką linię, między sukcesem a porażką w marketingu gwiazd sportu – mówi Shira Springer, reporterka "The Boston Globe".

– Kiedy przedstawiciele placówki skontaktowali się z nami byłem w szoku. To ogromna promocja – stwierdził Maverick Carter, przyjaciel Jamesa z dzieciństwa, a obecnie jego partner biznesowy.

Jednym z wykładowców na tej uczelni jest była piłkarka – Anita Elberse – która dba o możliwość zbadania "celebritymarketingu", jak sama to określa. Dzięki temu – prócz Jamesa – studenci poznać mogą kulisy pracy Lady Gagi, Realu Madryt, Marii Sharapovej, ligowców z NFL, czy aktorów i piosenkarzy.

To pomysł dobry głównie dlatego, że marka sportowców zmienia się zdecydowanie częściej, niż popularność międzynarodowych korporacji jak Coca-Cola, czy Nike. Marketerzy muszą mieć wiedzę, jak radzić sobie z gwałtowną zmianą wizerunku w opinii publicznej, przy jednoczesnym zachowaniu poczucia, co dana postać sobą reprezentuje.