20.06.2025 10:00

Industria Kielce wkrótce powoła nowego prezesa. Otwarty konkurs to ewenement w polskim sporcie

Rada nadzorcza Industrii Kielce ogłosiła konkurs na stanowisko prezesa klubu, co oznacza, że wkrótce dojdzie do kluczowej zmiany personalnej. Odsłaniamy więc kulisy.

Industria Kielce wkrótce powoła nowego prezesa. Otwarty konkurs to ewenement w polskim sporcie
Autor zdjęcia: Industria Kielce

W ostatnich dwóch latach Industria Kielce nie zdobyła mistrzostwa Polski, a trudno zaprzeczyć, że projekt mistrzowski zawsze się łatwiej i lepiej sprzedaje. Ponadto dla takiego klubu jak Industria każde inne miejsce niż pierwsze to porażka. Niemniej należy mieć na uwadze, że wciąż mamy do czynienia z klubem o ogromnym zasięgu, ogromnych cyfrach, świetnych zwrotach z kapitału. Mimo że Industria przegrała finał Superligi, nie oznacza to, że jest na straconej pozycji.

Czego wymagają kielczanie?

Kielecki klub poszukuje doświadczonego menedżera, który z pełnym zaangażowaniem podejmie się kierowania jednym z najbardziej utytułowanych klubów piłki ręcznej w Europie, zdobywcy aż 20 tytułów mistrza Polski, 18 Pucharów Polski oraz triumfatora prestiżowych rozgrywek europejskich, w tym Ligi Mistrzów.

Postępowanie kwalifikacyjne zostanie przeprowadzone w dwóch etapach:

I etap: ogłoszenie o wszczęciu postępowania, przyjmowanie zgłoszeń, weryfikacja pod względem formalnym zgłoszeń kandydatów i kwalifikacja kandydatów do kolejnego etapu;

II etap: przeprowadzenie rozmów kwalifikacyjnych z kandydatami wyłonionymi w I etapie, i wyłonienie najlepszego kandydata.

Zgłoszenia kandydatów należy przedłożyć od 11 do 27 czerwca do godziny 15.00 osobiście lub za pośrednictwem poczty/kuriera na adres wskazany w ogłoszeniu: https://kielcehandball.pl/library/2025/06/10/Ogloszenie-KS-ISKRA.pdf

Niezbędne cechy

Klub wymaga od kandydatów, co najmniej 3-letnieego doświadczenia na stanowiskach kierowniczych lub samodzielnych albo wynikających z prowadzenia działalności gospodarczej na własny rachunek. Konieczne jest posiadanie co najmniej 18-miesięcznego doświadczenia w zarządzaniu stowarzyszeniem sportowym, organizacją sportową, klubem sportowym lub związkiem sportowym nadzorowanym przez Ministerstwo Sportu i Turystyki.

Industria Kielce wskazuje na znajomość zasad funkcjonowania klubów sportowych, przepisów Związku Piłki Ręcznej, Europejskiej i Międzynarodowej Federacji Piłki Ręcznej oraz regulacji prawnych dotyczących sportu. Kandydat musi również posiadać udokumentowane doświadczenie w pozyskiwaniu sponsorów, negocjacjach i budowaniu relacji biznesowych, a także powinien móc się pochwalić umiejętnością opracowywania i realizacji strategii rozwoju klubu.

Co ze sponsorami?

W branży sportowej sponsorów nigdy za dużo, zawsze odczuwa się niedosyt jeżeli chodzi o ten obszar, podobnie jest w Kielcach, Jak dowiedzieliśmy się, w kontekście Industrii na pewno należy postawić na intensyfikację sponsoringu średniego i większego.

Jeśli chodzi o sponsora tytularnego, udało nam się ustalić, że na razie nie ma nic na horyzoncie. Nie są to łatwe negocjacje, bo szereg spółek optymalizuje teraz koszty swojej działalności, szybkie pozyskanie głównego sponsora dodałoby klubowi wiatru w żagle.

Czy liga się rozwija?

Z naszych ustaleń wynika, że rozwój ligi pod kątem aspektu finansowego jest niezauważalny, pieniądze przekazywane do klubów są marginalne, co niestety pokazuje miejsce piłki ręcznej na sportowej mapie Polski.

Przed związkiem jest dużo pracy, to samo dotyczy klubów, ale w głównej mierze Związek Piłki Ręcznej musi podjąć wyzwanie, by poprawić pozycję tego sportu w hierarchii. Wydaje się, że szczególnie sukcesy Orłów Wenty nie zostały w należyty sposób skonsumowane.

Dodajmy, że w pewnym momencie w Polsce była moda na piłkę ręczną, ale potem stwierdzono, że taki spontaniczny rozwój wystarczy, a jednak brakowało organicznego podejścia do budowania struktur wśród klubów, wspierania szkolenia dzieci i młodzieży, budowania świadomości, że to jeden z narodowych sportów.

To też przekłada się na to, że zainteresowanie sponsorów jest mniejsze i jest sporo do odbudowania. Co istotne, liga pomaga klubom opakować ten produkt, sprzedać go lepiej, natomiast to nie są jeszcze te zasięgi, których należy oczekiwać, chociażby nawet patrząc na siatkówkę.

Jaki sponsoring przeważa?

Sponsorzy główni to są firmy ogólnokrajowe, a nie lokalne czy regionalne. Dlaczego? Ponieważ Liga Mistrzów jako produkt daje świetne możliwości promocji produktów poza granicami kraju na docelowych rynkach: francuskim, niemieckim, skandynawskim czy nawet hiszpańskim.

W związku z tym ten produkt jeżeli chodzi o Ligę Mistrzów, to naprawdę daje sponsorom możliwość jakby budowania świadomości marki, świadomości produktu czy lewarowania tego produktu w świadomości odbiorców na rynkach docelowych i tutaj właśnie upatrujemy też swoich szans.

Co wymaga korekt?

Dowiedzieliśmy się, że w kieleckim klubie trzeba dokonać zmian w marketingu, komunikacji, jakości, by komunikować do sponsorów tę synergię, zwrot z kapitału, bo właściciele tych firm patrzą na to też pod kątem tego w jaki sposób środki przekazane na sponsoring generują im przychody.

Dlatego należy wewnątrz organizacji wypracować taki model i mechanizm, który udowodni coś sponsorowi. A mianowicie to, że sport to jest najtańszy lewar do promocji marki, produktu i do zaistnienia w świadomości odbiorców. Najbardziej skuteczny i najtańszy.

Zauważmy, że to cyfry przemawiają do sponsorów, dlatego zastanówmy się, czy aby w ten sposób nie powinno się tworzyć ofert, nie tylko pokazując zasięgi, ale też możliwość wyciągnięcia kwantyfikacji tych zasięgów na przykład na złotówki.

Specyfika wyborów

Z naszych informacji wynika, że w tej chwili nie ma żadnego kandydata. Mamy do czynienia z konkursem, który jest absolutnie transparentny i otwarty. Każdy, kto spełnia wymogi formalne, ma prawo i możliwość w tym konkursie wystartować.

Klub dąży do tego, żeby on tak był postrzegany właśnie jako konkurs otwarty i transparentny, chodzi o sondowanie rynku, sprawdzenie, kto jest zainteresowany takim projektem, jakim jest Industria Kielce, posłuchać innego spojrzenia na ten klub, zapoznać się z inną strategią.

Ustaliliśmy, że klub w żaden sposób nie dyskwalifikuje osób, które w nim pracują, one też mogą wystartować w konkursie. Ten konkurs jest swego rodzaju ewenementem jeżeli chodzi o kluby sportowe, ale to też pokazuje właśnie, że Industria chce dokonać najlepszego wyboru.

Ostatni rok był okresem przejściowym, zarząd uznał, że po podsumowaniu dotychczasowych działań zapadnie kluczowa decyzja. Nikogo niedyskwalifikująca ani też nikogo niepromująca.

Najważniejsze będzie to, kto pokaże najlepszą wizję klubu, strategię pozyskiwania sponsorów, budowania tego zespołu pod kątem sportowym, wizerunkowym.  

Udostępnij
Bartłomiej Najtkowski

Bartłomiej Najtkowski