Najważniejsze akcje marketingowe klubów PKO BP Ekstraklasy
Akcje charytatywne, wejście piłkarzy w interakcję z kibicami, wywołanie sentymentów – jeśli chodzi marketingowe inicjatywy klubów rodzimej Ekstraklasy, zwracamy uwagę na te najciekawsze w minionym sezonie.

Pogoń Szczecin
Akcja organizowana wspólnie z STS – „Dorzuć misie„, której celem była zbiórka pieniędzy na leczenie chorego Adasia Orlika.
Firma STS zapewniła 10 tysięcy złotych, a także złotówkę za każdą wrzuconą na murawę maskotkę. A tych – po tygodniowej pracy – naliczono dokładnie 112 256. To oznacza, że na konto Adasia trafiło 122 256 złotych.
Finalny wynik akcji oraz liczba wyrzuconych misiów powinny być znane i ogłoszone w najbliższy piątek, 11 października. Wciąż można pomagać małemu Adasiowi. Niezależnie od przekazanej przez Fundacji STS kwoty, Adaś Orlik wciąż potrzebuje olbrzymiej sumy na leczenie. Trzeba zajrzeć tutaj (kliknij).
– Z całego serca dziękuję Fundacji STS oraz naszemu oficjalnemu bukmacherowi, STS, bo to oni byli inicjatorami akcji – mówi dyrektor marketingu i ticketingu Pogoni, Piotr Bonarski.
– To wspaniałe uczucie, kiedy możesz jednocześnie pomagać i robić coś spektakularnego. Jednocześnie wielkie ukłony należą się wszystkim, którzy uszczuplili swoje domowe zasoby maskotek i dzięki którym mieliśmy na stadionie „pluszakowy deszcz”. W akcję zaangażowało się też wiele osób i przedsiębiorstw. Szczególnie dziękuję przedstawicielom OHP Szczecin, firmom RT-Trans, Gryfstone, TOM Organizacja Odzysku, Koł-Bud oraz sklepom Castorama Szczecin – Ku Słońcu i Castorama Stargard. Wszyscy bardzo pomogli usprawnić nam logistykę tego wydarzenia.
Cracovia
– W ramach projektu „Jestem Więcej niż Piłkarzem” realizujemy strategię CSR Cracovii, w której nowi zawodnicy Pasów angażują się w inicjatywy społeczne wspólnie z zawodnikami naszej Akademii. Udział w inicjatywach społecznych ma na celu wzmocnienie więzi zawodnika z klubem, miastem i społecznością. Każdy nowy piłkarz, który dołącza do pierwszej drużyny będzie miał do pomocy wychowanka z Akademii Cracovii, który będzie wspierał nowego gracza w realizacji projektów CSR, co pozwoli na integrację młodszych i starszych zawodników oraz poprawi komunikację wewnętrzną w klubie – mówi w rozmowie ze SportMarketing.pl Karolina Palonek, dyrektor marketingu w krakowskim klubie.
W ramach projektu „Jestem Więcej niż Piłkarzem” była realizowana strategia CSR Cracovii, w której nowi zawodnicy Pasów angażowali się w inicjatywy społeczne wspólnie z zawodnikami Akademii. Jako pierwsi swoje zadanie wykonali Gustav Henriksson i Kacper Cecuła.
Śląsk Wrocław
Ze strony Śląska Wrocław zachęcam do zapoznania się z akcją #TwierdzaPomaga. W jej ramach udostępniliśmy klubowe przestrzenie reklamowe za symboliczną złotówkę tym firmom, które ucierpiały w wyniku powodzi, która w trakcie tego sezonu nawiedziła nasze rejony. Śląsk oraz kibice aktywnie angażowaliśmy się w pomoc powodzianom, ponieważ kataklizm najmocniej dotknął Dolny Śląsk, nasz region. Była więc zbiórka pieniędzy (bilety-cegiełki, zapełniające wirtualny stadion), pomoc fizyczna, charytatywny mecz sparingowy w Lądku Zdroju czy przekazywanie sprzętu sportowego – mówi w rozmowie ze SportMarketing.pl Jędrzej Rybak, rzecznik prasowy Śląska Wrocław.

I dodaje:
– Finałem tej akcji pomocowej była właśnie #TwierdzaPomaga. Firmy, które udokumentowały nam zniszczenia jakie odniosły w wyniku powodzi, za symboliczną złotówkę mogły zareklamować swoje usługi w mediach społecznościowych klubu oraz na stadionie podczas meczu. Komunikacja akcji nawiązywała do kampanii #TwierdzaWrocław, towarzyszącej nam przez cały sezon (koszulki, gadżety, identyfikacja wizualna i komnukacja klubu).
Link do akcji: https://www.facebook.com/photo/?fbid=1109057427933521&set=a.557646753074594&locale=pl_PL
Raków Częstochowa
– Nasz 8-letni kibic, chorujący na SMA został zaproszony wraz ze swoimi bliskimi na kanapę kibica, by z bliska móc obejrzeć mecz Raków Częstochowa – Pogoń Szczecin. Do jego rodzinnego domu udaliśmy się razem z Rycerzem Medalikiem (klubowa maskotka) i zapewniliśmy transport na stadion i ze stadionu do domu. Umożliwiliśmy również spotkanie Pawełka ze swoim idolem, Franem Tudorem mówi w rozmowie ze SportMarketing.pl – Jakub Piekut, rzecznik prasowy Medalików.
Link do akcji: https://www.instagram.com/reel/DBg8Up-i2Z_/
Puszcza Niepołomice
W minionym sezonie PKO BP Ekstraklasy Puszcza Niepołomice stawiała na innowacyjne rozwiązanie. Hasztag #MediaTeam Puszczy Niepołomice korzysta z aplikacji, która ułatwia i zdecydowanie przyspiesza tworzenie grafik w mediach społecznościowych. Aplikacja w telefonie pozwala na szybkie generowanie m.in. zapowiedzi meczów, składów, strzelców goli czy grafik wynikowych – również ze zdjęciami.

– Nasza aplikacja prawdopodobnie jest jedyną aplikacją w całej lidze do samodzielnego tworzenia grafik meczowych. Podczas kilku kliknięć możemy wygenerować potrzebną nam grafikę (np. gol). Co ważne – aby używać tej aplikacji, nie potrzebujemy być połączeni z Internetem – wyjaśnia Ola Sępek, rzeczniczka prasowa klubu.
Widzew Łódź
Styl retro nadaje charakterystyczna czerwień oraz dodatki: dekolt w serek i ściągacze na rękawach. Wzór z wyrazistą niebieską błyskawicą szybką stał się jednym z najbardziej rozpoznawalnych trykotów piłkarskich w tamtym czasie. Charakter podkreślają kołnierzyk oraz ściągacze na rękawach.
Do rąk kibiców Widzewa Łódź trafiła wyjątkowa koszulka meczowa, która łączy pokolenia. Czerwień z proporca w herbie stała się symbolicznym kolorem, w którym drużyna występuje u siebie, w Sercu Łodzi. Te dwie barwy tworzą ścianę wsparcia, która stoi za drużyną i jako dwunasty zawodnik dopinguje ją w każdym spotkaniu.
Lech Poznań
– Poprosiliśmy piłkarzy pierwszej drużyny Lecha, aby pojechali z nami „na miasto”, gdzie w jednym z bardziej rozpoznawalnych rejonów Poznania (park przy Uniwersytecie, Opera) prowadzili luźne rozgrywki w „Zośkę”. Chwilę wcześniej w naszym kanale nadawczym na Instagramie opublikowaliśmy komunikat, w którym zapraszaliśmy do przyjścia do nas, wspólnej zabawy i zgarnięcia wejściówki na mecz. Komunikat spowodował, że szybko na miejscu pojawiło się sporo zainteresowanych osób. Podchodziliśmy też do przypadkowo napotkanych przechodniów – mówi w rozmowie ze SportMarketing.pl Wojciech Terpiłowski, szef marketingu Lecha Poznań.

fot. Lech Poznań
– Jest to element większego cyklu marketingowego. Główną ideą jest „wyjście do kibiców”, pokazanie się w otoczeniu Poznaniaków nie będących regularnymi bywalcami meczów, zwiększanie otwartości na otoczenie, poszukanie niestandardowej formy reklamy. We wcześniejszych odsłonach akcji nasz bramkarz Bartosz Mrozek i Maksymilan Dziuba wcielali się w rolę strażników miejskich, którzy na parkingu miejskim wręczali „bileciki” na mecz. Radosław Murawski i Alan Czerwiński w naszym sklepie w galerii handlowej doradzali wybór ubrań i gadżetów. Miha Blazić i Dino Hotić grali w piłkę z dziećmi w hali szkolnej w ramach promocji inicjatywy „Kibicuj z klasą”. Odbiór cyklu jest pozytywny, gdyż trafia on w bardzo mocno podkreślaną przez kibiców i wynikającą z wielu naszych badań potrzebę – wychodzenia do nich i nie zamykania się w obrębie stadionu – tłumaczy Wojciech Terpiłowski.
Górnik Zabrze
Górnik Zabrze, który w ostatnim czasie wyróżnia się pod względem marketingowym, zaprezentował nowe domowe koszulki na sezon 2025/26. Stanowią one nawiązanie do historycznych strojów klubu z lat 70. i 80.
– Lokalna tożsamość od początku jest dla nas jednym z kluczowych elementów budowania Górnika na nowo. Kibice naszego klubu są dumni ze swojego pochodzenia, a my chętnie to pokazujemy. Nie tylko w sezonie 2025/26 będziemy opierali się na lokalnej tożsamości. Robimy to od wielu miesięcy – mówi Daria Wollenberg, dyrektor Górnika Zabrze ds. relacji z otoczeniem klubu.
GKS Katowice
– W kwietniu klub podjął inicjatywę charytatywną, która przyjęła nazwę – #KrokiGóraka.
Szkoleniowiec GKS-u Katowice Rafał Górak znany jest ze swej charyzmy i trenerskiej jakości, ale jego znakiem rozpoznawczym stał się także wyjątkowy dystans, jaki przemierza przy swej ławce trenerskiej przy okazji meczów GieKSy. Korzystając z tej sposobności, zdecydowaliśmy się zliczyć kroki trenera przy użyciu dedykowanego urządzenia marki Aztorin, oficjalnego partnera PKO BP Ekstrklasa w czasie meczu ligowego z Puszczą Niepołomice (12.04) – przekazał nam Jakub Stawski, młodszy specjalista ds. sponsoringu i marketingu.
Jeden krok oznaczał jedną złotówkę, która za sprawą współpracy z Dalkia Polska Energia zasiliła konto Fundacji Oko w Oko z Rakiem. Trener Górak zdołał wykręcić 9800 kroków, co przełożyło się na równowartość tej liczby wyrażonej w PLN przekazanej Fundacji. W ramach finału akcji GKS przygotował licytację charytatywną, z której środki trafią w całości na Fundację Oko w Oko z Rakiem.
Przedmiotem licytacji był smartwatch użytkowany w czasie meczu przez trenera. Zegarek został przekazany zwycięzcy w ozdobnym opakowaniu, na którym Rafał Górak złożył swój autograf. Licytacja zakończyła się dodatkowymi środkami przekazanymi Fundacji, które przekroczyły 1.200 PLN, dając w sumie 12.000 PLN na rzecz ich działalności.
Ponad 12 tys. kibiców na Arenie Katowice w dzień meczu było świadkami głównej części akcji z udziałem trenera. Widzom ukazywały się plansze na telebimie, animacje na bandach LED oraz informacje audio.
Podsumowanie akcji #KrokiGóraka w liczbach:
Akcja wygenerowała ponad 300 tys. odsłon w social mediach, w tym trafiając do przeszło 70 tys. nowych odbiorców treści generowanych przez Klub.
Wśród udostępniających znaleźli się między innymi:
Michał Pol, Żelisław Żyżyński, Adam Kotleszka, Futboholik
Artykuły prasowe na temat akcji pojawiły się na łamach:
Weszło, Super Express, Dziennik Zachodni, TVP Katowice, InfoKatowice, Gol24, Sport Zachodni, Sportowy24, PrzeglądLigowy, 24Kato, GieKSa.pl
Transmisja meczu PKO BP Ekstraklasy GKS-u z Puszczą Niepołomice wygenerowała ponad 82 tys. wyświetleń, skróty na kanałach YouTube Ekstraklasy oraz Canal+ obejrzało ponad 75 tys. użytkowników. Inne wideo na YouTube ukazujące akcję w dowolnym wymiarze trafiły do kolejnych ponad 12 tys. użytkowników.
Link do filmu wideo zapowiadającego akcję:
https://www.facebook.com/GKSKatowice/videos/krokig%C3%B3raka/2366782593696763/

Bartłomiej Najtkowski
Więcej Z kraju
Rekord frekwencji w finale Orlen Basket Ligi
Start Lublin pokonał Legię Warszawa 97:82 w piątym meczu finałowym Orlen Basket Ligi, obejmując prowadzenie 3:2 w serii. Gospodarze kontrolowali przebieg spotkania, utrzymując stabilną przewagę przez większość meczu. Co więcej, dopisała frekwencja w hali…



![Jakub Karpiński: ZINA ubrała już drużynę Polski z Krychowiakiem i Bońkiem w składzie, a teraz czas na Ronaldinho [WYWIAD]](https://www.sportmarketing.pl/content/uploads/2025/06/Krycha-i-Brazil-768x471.jpg)