Z kraju 4 listopada 2011

Warszawska jazda

Wszystkie polskie miasta, które \"przygarną\" mecze Euro 2012 muszą przygotować się na napływ ogromnej liczby kibiców. Jak wyglądają przygotowania ZTM Warszawa?

\"\"

Dwa piękne stadiony, masa muzeów i atrakcji turystycznych oraz wiele malowniczych miejsc do zwiedzania to błogosławieństwo i przekleństwo dla Warszawy w związku ze zbliżającymi się Mistrzostwami Europy w piłce nożnej. Jak stolica Polski zabezpiecza się przed paraliżem komunikacyjnym w trakcie rozgrywek?

Swój czas na rozmowę ze SportMarketing.pl poświęcił rzecznik prasowy Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie, Igor Krajnow. – Przed Euro 2012 tabor wzbogaci się o jedenaście zespołów trakcyjnych Elf. Przeznaczone będą zasadniczo do obsługi kolejowego połączenia do Lotniska Chopina. Do SKM dotrzeć ma także część spośród 6 zamówionych pociągów 35WE produkcji Newagu z Nowego Sącza – mówi pracownik ZTM.

Z każdym rokiem, modernizacji ulegają kolejne elementy infrastruktury komunikacyjnej, jak przystanki, czy tory tramwajowe. – Wyremontowana została już główna trasa tramwajowa na Alejach Jerozolimskich, łącząca Stadion Narodowy z centrum miasta. Wyremontowane zostało również torowisko na Trasie W-Z. Trwa modernizacja trasy tramwajowej w ciągu al. Jana Pawła II oraz modernizacja trasy tramwajowej w al. Zielenieckiej i na ul. Targowej. Trwa projektowanie tzw. „łącznika” tramwajowego na Bemowie, a za przykład inwestycji w modernizację infrastruktury przystankowej posłużyć może wybudowanie nowoczesnych, cało przystankowych wiat na wspólnych przystankach autobusowo-tramwajowych przy pl. Bankowym oraz przy Parku Praskim – dodaje Krajnow. Co do przystanków – byliśmy, widzieliśmy, jest dobrze.

W związku z priorytetową rolą ZTM w relokacji kibiców w trakcie rozgrywek sportowych, zarząd spółki zadbać ma także o opracowanie nowej, odpowiedniej do wymaganej przepustowości siatki połączeń autobusowych i tramwajowych. – Opracowana w ramach przygotowania transportu miejskiego do turnieju Koncepcja Transportowa przewiduje obsługę Stadionu Narodowego i Strefy Kibiców zlokalizowanej na pl. Defilad odpowiednio wzmocnionymi istniejącymi liniami (zarówno dziennymi jak i nocnymi) oraz uruchomionymi specjalnymi liniami łączącymi te obiekty z czasowymi parkingami Park & Ride dla kibiców przyjezdnych – mówi pracownik ZTM.

Brzmi pięknie, a co to oznacza w praktyce? – Przyjęto zasadę, że przed meczem funkcjonują dwukierunkowa linia tramwajowa na moście Poniatowskiego i jednokierunkowe (do stadionu) linie autobusowe – wracające na lewy brzeg innymi trasami, północna jezdnia Al. Jerozolimskich od ul. Marszałkowskiej do Ronda Waszyngtona przed meczem jest przeznaczona do ruchu pieszego kibiców zdążających na stadion, a po meczu cały ww. odcinek przeznaczony jest dla pieszych – mówi Igor Krajnow.

Sekretariat Urzędu Miasta wciąż rozmawia z UEFA w sprawie wprowadzenia oficjalnych biletów okresowych do poruszania się po Warszawie w trakcie rozgrywek Euro 2012. – Miasto prowadzi negocjacje z UEFA dotyczące umożliwienia bezpłatnego przejazdu środkami warszawskiego transportu zbiorowego dla kibiców z biletami na mecz, a także dla personelu UEFA przed i w czasie turnieju. Jak na razie nie zapadły w tej sprawie szczegółowe ustalenia – twierdzi rzecznik prasowy spółki.

Istotną rolę odgrywać ma projekt „Polish Pass” o którym przeczytać można TUTAJ. – W Warszawie „Polish Pass” będzie honorowane  od dnia 6 czerwca 2012 r. do dnia 2 lipca 2012 r. zarówno w 1 jak i 2 strefie biletowej w pojazdach komunikacji miejskiej tj.  w autobusach, tramwajach, metrze oraz pociągach SKM, w których obowiązuje taryfa ZTM w pełnym zakresie – zapewnia Krajnow.

W planach ZTM Warszawa są także obcojęzyczne kampanie reklamujące poruszanie się po mieście, ale są one w fazie wczesnych opracowań.