Z kraju 13 sierpnia 2014

Real najpopularniejszy w Polsce

Badanie Futbol Barometr przeprowadzone przez Pentagon Research, wskazało Real Madryt jako najpopularniejszy zagraniczny klub piłkarski w Polsce.

Drużyna rozgrywająca swoje mecze na stadionie Santiago Bernabeu uzyskała 24,6% odpowiedzi ankietowanych, którzy wyrazili wcześniej swoje zainteresowanie piłką nożną.
 
Co ciekawe trzy kluby, które zostały sklasyfikowane na pierwszych miejscach w ostatnich miesiącach odwiedziły bądź odwiedzą Polskę w ramach meczów towarzyskich. FC Barcelona zmierzyła się z Lechią Gdańsk w ubiegłorocznym Super Meczu, Borussia Dortmund w ostatnią środę rozegrała mecz towarzyski ze Śląskiem Wrocław. Real Madryt natomiast zagra w Super Meczu 2014, razem z drużyną Fiorentiny.
 
 
Wyraźnie zaznacza się dominacja dwóch wielkich marek z ligi hiszpańskiej, Realu Madryt i FC Barcelony, które wymienione zostały jako ulubione zagraniczne kluby przez odpowiednio 24,6% i 20,9% kibiców piłkarskich. Wyniki te odzwierciedlają globalną popularność obu klubów, której towarzyszy ogromne zainteresowanie mediów w Polsce, przewyższające ligę hiszpańską jako taką. W naturalny sposób przejawia się to dużą oglądalnością transmisji telewizyjnych meczów Realu i Barcelony, czytelnictwem newsów w prasie i internetowych serwisach sportowych, co w konsekwencji zdecydowanie zwiększa szansę kontaktu polskiego kibica z tymi klubami.
 
Trzecie miejsce w rankingu najbardziej lubianych zagranicznych klubów piłkarskich zajmuje Borussia Dortmund, wymieniona przez 16,3% respondentów zainteresowanych piłką nożną. W odróżnieniu od wcześniej wymienionych zespołów, duża popularność niemieckiego jest specyficzna dla naszego kraju, a wynika oczywiście z powszechnego kojarzenia go z trzema czołowymi polskimi zawodnikami, Robertem Lewandowskim, Jakubem Błaszczykowskim i Łukaszem Piszczkiem. W obecnej chwili trudno przewidzieć, w jaki sposób na popularności klubu z Dortmundu odbije się przejście Lewandowskiego do Bayernu Monachium lub ewentualny transfer innego z Polaków.
 
Na czwartym miejscu znalazł się Bayern Monachium (6,3%, choć w nadchodzących miesiącach można spodziewać się wzrostu w związku z transferem Lewandowskiego). Na dalszych miejscach, z wyraźnie niższymi wynikami, poniżej 10%, plasują się angielskie zespoły o globalnej marce – Arsenal, Manchester United, Chelsea i Liverpool – a także Atletico Madryt, będące niewątpliwie objawieniem ostatniego sezonu.
 
Aby bardziej szczegółowo przeanalizować, w jaki sposób objawia się kibicowanie zespołom piłkarskim, w ramach badania zadano również pytania dotyczące posiadania różnego rodzaju pamiątek i gadżetów związanych z klubami oraz wydatków na zakup tego rodzaju przedmiotów.