Ekstraklasa Marketingu. TOP 10 akcji polskich klubów
Ostatnie tygodnie obfitowały w pomysłowe akcje marketingowe klubów PKO BP Ekstraklasy. W rankingu TOP 10 SportMarketing.pl prezentujemy najciekawsze inicjatywy.

- Murale dla klubowych legend
Jesus Imaz czuje się znakomicie na Podlasiu. Kibice Jagiellonii Białystok mają słabość do hiszpańskiego napastnika. A teraz na budynku przy ul. Antoniukowskiej można zobaczyć jego wizerunek. Piłkarz pochodzący z Półwyspu Iberyjskiego podpisał się na muralu i przyznał, że jest wdzięczny kibicom za wyrazy uznania.
Spoglądając na mural, dostrzeżemy snajpera Jagi trzymającego przy ustach wskazujący palec. To nie jest przypadek, tylko ważny motyw, bo tak właśnie Imaz cieszył się po strzeleniu gola wyrównującego w meczu z Legią Warszawa. Kiedy do tego doszło? Rok temu 7 kwietnia 2024 roku. Hiszpan gra w Białymstoku od sześciu lat. Zapracował na status miejscowego asa, o czym świadczy to, że pełnił funkcję kapitana. W 214 meczach strzelił 91 goli.
Z kolei w centrum Częstochowy na skrzyżowaniu ulic Feliksa Nowomiejskiego i Jerzego Waszyngtona można podziwiać mural na cześć Marka Papszuna. Raków Częstochowa zmierza po kolejne mistrzostwo. Papszun trafił do Rakowa jako trener 9 lat temu, obejmował drużynę w 2 lidze. Zaszedł z nią wysoko, dość powiedzieć, że przed dwoma laty świętował z Medalikami tytuł mistrza Polski.
Jednak na tym jego dokonania się nie kończą, bo dwukrotnie triumfował w rywalizacji o Puchar Polski, ma na koncie też dwa Superpuchary. A teraz chce odzyskać dla Rakowa prymat w kraju. To, jak ten szkoleniowiec umocnił markę klubu spod Jasnej Góry, sprawiło, że nikogo nie mogą zaskakiwać takie wyrazy uznania dla niego.
2. Widzew Łódź nawiązuje do złotej epoki
Łódzki klub, jak wiadomo, ma niesamowitą bazę oddanych kibiców, jednak mimo to dział marketingu nie próżnuje. W kwietniu do klubowego sklepu trafiła nowa koszulka meczowa, która przywołuje czasy Wielkiego Widzewa. Zaprezentowana kompozycja nawiązuje do kompletu wykorzystywanego przez drużynę, w której występowali Włodzimierz Smolarek, Wiesław Wraga czy Henryk Bolesta. Długi rękaw, kołnierzyk – to również krzyk ówczesnej piłkarskiej mody! Zwieńczeniem projektu jest oczywiście herb, wzorowany na tym z lat 80., wykonany techniką żakardu.

Koszulki sprzedały się znakomicie. Była to edycja limitowana. W tych barwach klub z Łodzi święcił największe triumfy, a dziesiątki fanów Widzewa przyjęły je jako swoje. Białe koszulki towarzyszyły Widzewowi od samego początku istnienia, w trakcie wielkich bojów w europejskich pucharach oraz meczów wyjazdowych. Czerwień z proporca w herbie stała się symbolicznym kolorem, w którym drużyna występuje u siebie – w Sercu Łodzi. Chodziło o znalezienie odpowiedniego rozwiązania i cofnięcie się aż do 1984 roku. To właśnie wtedy Widzewiacy zagrali w wyjątkowych trykotach zdobionych przez czerwono-biało-czerwone pasy.

3. Gratka dla fanów kina
Real-time marketing to rodzaj działań marketingowych, który świadczy o dobrym timingu i znakomitym rozeznaniu w wielu tematach ze strony osób publikujących treści w social mediach klubów.
Przy okazji ligowego klasyka, czyli konfrontacji Górnika Zabrze z Legią Warszawa mieliśmy z czymś takim do czynienia. Lech Poznań natomiast analogicznie zrobił ukłon w stronę młodych fanów, wykorzystując również filmowy motyw do promowania akcji „Kibicuj z klasą” przed domowym meczem z Koroną Kielce.
Minecraft: Film to produkcja z tego roku, która w momencie realizowania akcji przez kluby Ekstraklasy miała premierę w polskich kinach. Jeśli chodzi o fabułę, zaznaczmy, że grupka ludzi trafia do popularnej gry komputerowej „Minecraft”. Wprawia to ich w zdumienie, jednak dokładają wszelkich starań, by wydostać się z tej kwadratowej krainy. Przychodzi im w sukurs ikoniczna postać – Steve.
4. Wspólne święcenie potraw
Fani futbolu, nie tylko w Polsce, przyzwyczaili się, że święta wielkanocne to nie tylko wzniosły moment z punktu widzenia religijnego, ale też czas, gdy jesteśmy świadkami emocji na boiskach PKO BP Ekstraklasy. Jak co roku grano w Wielką Sobotę i Poniedziałek Wielkanocny. W niedzielę była przerwa, a niektórzy mogli zasiąść do wielkanocnego śniadania po poświęceniu potraw na… stadionie.
Zgodnie z coroczną tradycją Zagłębie Lubin zaprosiło kibiców na święcenie pokarmów wielkanocnych, które odbyło się w Wielką Sobotę na KGHM Zagłębie Arena.
Wspaniałą tradycję krzewi również Cracovia. Klub z Grodu Kraka zorganizował to w Wielką Sobotę w samo południe.
5. Motor Lublin pamięta o potrzebujących zwierzętach
4 kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Bezdomnych Zwierząt. Motor Lublin stara się zachęcić kibiców do empatii wobec nich. W tym dniu piłkarzy Motoru odwiedzili czworonożni przyjaciele ze Stowarzyszenia Lubelski Animals. Zawodnicy mieli przyjemność pozować z cudownymi zwierzakami, gotowymi do adopcji. Klub wyraża nadzieję, że każde z nich odnajdzie swój nowy, kochający dom.

Motor poinformował, że warto wesprzeć stowarzyszenie i zdecydować się na adopcję zwierzaków w myśl zasady #AdoptujOdpowiedzialnie. Link: https://lubelskianimals.pl/?fbclid=IwY2xjawJcbhRleHRuA2FlbQIxMAABHWvmCERm5WH7-c8ORVN8ULuwobVhyrNgAkIkivS_wmdDQG-VeE41PIRf7A_aem_zg7CpirWQAAOV4R6S7wG7A. Tego typu akcje znamy także z hiszpańskich boisk.
6. Cracovia i rzucanie pluszakami
Gdy na początku maja Cracovia podejmowała na stadionie przy ul. Kałuży walczącą o utrzymanie Lechię Gdańsk i przegrała z ekipą Trójmiasta, miejscowi kibice czuli zawód. Jednak jednocześnie na obiekcie w Małopolsce byliśmy świadkami wielkoduszności.
Podczas meczu odbyła się akcja #MiSieToPodoba! Fani mieli rzucać pluszaki na murawę po pierwszym golu dla gospodarzy, jednak ponieważ piłkarze z Krakowa nie trafili do siatki ani razu, maskotki znalazły się na boisku po końcowym gwizdku. Wkrótce trafią do do małych pacjentów Uniwersyteckiego Szpitala Dziecięcego w Krakowie!
7. Propozycja Pogoni Szczecin dla kibiców, którzy nie pojechali na finał Pucharu Polski do Warszawy
Kibice Portowców, którzy z różnych względów 2 maja nie mogli wybrać się na PGE Narodowy, mieli szansę, by finał Pucharu Polski obejrzeć na stadionie. Specjalnie dla nich klub ze Szczecina przygotował transmisję tego spotkania na wielkoformatowych telebimach, którą można było zobaczyć, siedząc na trybunach.
To nie wszystko! Kibice, którzy 2 maja byli na stadionie w Szczecinie, mogli liczyć na wiele atrakcji, które towarzyszą domowym meczom Pogoni: catering czy przygotowane dla fanów konkursy. Z myślą o najmłodszych zostanie uruchomiona także dedykowana dla nich strefa, a więc „Rodzinny Port Kibica”. Aby pomóc drużynie, mecz rozpocznie stadionowy znak rozpoznawczy – dźwięk tyfonu.
8. WKS pamięta o dzieciach
Na mecz przyjaźni z Motorem Lublin Śląsk Wrocław przygotował moc atrakcji dla najmłodszych! Darmowe bilety na trybunę D dla grup dzieci i młodzieży, spotkanie z zawodnikami i Orłem Ślązakiem, miasteczko sportowe, kącik małego kibica, stanowisko z grami wideo oraz oczywiście główny punkt programu – starcie w ramach PKO BP Ekstraklasy na Tarczyński Arenie Wrocław obfitowało w atrakcje.
Akcja „Dzieci na stadionie” kierowana jest do osób do 15 roku życia, a dokładniej do placówek edukacyjnych i opiekuńczych, akademii, gmin oraz klubów partnerskich (w przypadku klubów partnerskich i internatów do 18 r.ż.).
9. Kibice Rakowa Częstochowa mogą spotkać się w klubowym lokalu
30 kwietnia Raków Częstochowa otworzył lokal „Mistrzowska„. Przez najbliższe miesiące kibice będą mogli skorzystać z nowego menu z pysznymi przekąskami i napojami, spotykać się ze znajomymi i przeżywać wiele sportowych emocji!
Początek majówki stał pod znakiem otwarcia „Mistrzowskiej” – lokalu na placu Biegańskiego, w którym fani będą mogli przeżywać sportowe emocje.
10. Kibice Piasta Gliwice mogli przejechać się klubowym autokarem
Swego czasu klubowy autokar Piasta ruszył na ulice Gliwic. Kibice, którzy mieli ochotę przejechać się autokarem pierwszej drużyny, dostali idealną okazję, by ten cel zrealizować.

W ramach tej inicjatywy autokar, z którego na co dzień korzysta pierwsza drużyna Piasta, kursował po mieście. W środku obecni byli wybrani zawodnicy, z którymi można było zrobić sobie pamiątkowe zdjęcie i zdobyć autograf. Celem akcji było przypomnienie gliwiczanom o nadchodzącym meczu i zaproszenie ich do wspólnego kibicowania na stadion przy ul. Okrzei.

Bartłomiej Najtkowski
Więcej Marketing
Mnóstwo koszulek dla kibiców Legii Warszawa od strategicznego sponsora
Legia Kosz pozostaje pod skrzydłami ORLEN. Od sezonu 2025/2026 partnerem stołecznego klubu będzie ORLEN Termika S.A – spółka wytwarzająca energię elektryczną oraz ciepło dla Warszawy. Teraz partner stołecznego klubu przygotował atrakcję dla kibiców.



