Aktualności 25 września 2023

Wyjątkowa umowa na skalę światową. Innowacyjna współpraca klubów koszykarskich z 4F

Od sezonu 2021/2022 wszystkie kluby występujące w najwyższej klasie rozgrywkowej koszykarzy korzystają ze sprzętu marki 4F. Współpraca PLK i PZKosz ze spółką OTCF stale się rozwija. Potwierdzeniem tego jest fakt, że od obecnych rozgrywek obejmie także żeńską ligę. To unikatowy projekt nawet na skalę światową.

To przełomowa umowa dla polskiej koszykówki, unikatowa również w skali europejskiej. Kluby Energa Basket Ligi (obecnie Orlen Basket Liga – przyp. red.) będą korzystały z odzieży jednego producenta, równamy więc do najlepszych wzorców światowych. Niezmiernie cieszę się z nawiązania współpracy z 4F, bo to uznana polska marka, korzystająca z nowoczesnych rozwiązań technologicznych w produkcji odzieży. Jestem przekonany, że zawodnicy będą zadowoleni z wysokiej jakości produktów przygotowanych specjalnie na ich potrzeby – mówił w listopadzie 2020 roku Radosław Piesiewicz, ówczesny prezes Polskiej Ligi Koszykówki i Polskiego Związku Koszykówki.

Pierwsza umowa została podpisana przed sezonem 2021/22 i obowiązywała dwa lata. Podczas czerwcowej uroczystej gali podsumowującej poprzednie rozgrywki dowiedzieliśmy się o przedłużeniu współpracy. Od obecnego sezonu w strojach 4F występować będą zarówno koszykarze, jak i koszykarki na najwyższym poziomie rozgrywkowym w Polsce. Kontrakt jest ważny do końca czerwca 2026 roku.

Kolejny etap wspólnej drogi z marką 4F

Najważniejszym aspektem tej współpracy jest to, że PLK, PZKosz oraz OTCF zapewniają wszystkim klubom dostarczenie bogatego pakietu odzieży i sprzętu potrzebnego do codziennego funkcjonowania każdej z drużyn. Warto zaznaczyć, że nie są to tylko stroje meczowe. Worek na buty, dres reprezentacyjny, puchowa kurtka zimowa, plecak, spodenki bawełniane, klapki, skarpety sportowe, torba sportowa, kamizelka puchowa, dres, koszulki bawełniane, koszulki polo, spodenki, koszulki i narzutki treningowe oraz spodenki i koszulki meczowe – to wszystko wchodzi w podstawowy skład pakietu, jaki trafia do każdego z klubów Orlen Basket Ligi oraz Orlen Basket Ligi Kobiet.

Obecnie trwa trzeci sezon współpracy z firmą 4F i z każdym kolejnym rokiem widać, że ta współpraca rozwija się. Firma zapewnia kompetentne osoby odpowiedzialne za kontakt z klubami ORLEN Basket Ligi – wszystkie szczegóły dogrywane są z dużym wyprzedzeniem, a realizacja zamówień nie przeciąga się w czasie. W tym sezonie, z uwagi na fakt organizacji imprezy ANWIL Basketball Cup, mieliśmy gorącą prośbę o szybsze przesłanie strojów meczowych i firma 4F spełniła nasze wymagania z dużym zapasem. Dzięki temu w spokoju mogliśmy brandować stroje naszych koszykarzy, nic nie działo się za przysłowiowe “pięć dwunasta” – powiedział nam Michał Fałkowski, media manager Anwilu Włocławek.

Każdy z zespołów może dokupić większą ilość sprzętu sportowego, czy to do korzystania we własnym zakresie, czy to do odsprzedaży dla swoich kibiców. Firma 4F przygotowała dla klubów specjalny rabat. Jednak sam pakiet podstawowy jest dużą pomocą, którą otrzymują koszykarskie drużyny.

Współpraca na linii Legia Kosz – 4F od samego początku układa się wzorcowo. Opieka ze strony przedstawicieli 4F na każdym etapie współpracy, czy to w zakresie projektowania koszulki, dostawy sprzętu czy produkcji replik daje nam komfort planowania działań nie tylko sportowych ale również marketingowych. Wszystkie wspólne projekty dopracowywane są na czas i ze szczególną starannością. We współpracy z marką 4F przygotowaliśmy spot promujący koszulkę oraz zorganizowaliśmy event w największym salonie 4F w Westfield Arkadia. Cieszył się dużym zainteresowaniem, a kibice mogli zakupić koszulki, specjalne tshirty i czapki koszykarskiej Legii przygotowane przez markę 4F. Już wkrótce do sprzedaży trafi również lifestylowy model koszulki, który robiliśmy również w poprzednich latach – koszulka z samym napisem LEGIA i herbem klubu. Dzięki rozszerzeniu współpracy z marką 4F te same koszulki meczowe będą ubierać legionistów nie tylko pierwszego zespołu, ale również całej Akademii Koszykówki Legii Warszawa począwszy od Legia Basket Schools, sekcję Junior, roczniki młodzieżowe i drugą drużynę – przyznał Marcin Gacoń, dyrektor marketingu i sprzedaży w koszykarskiej Legii Warszawa.

Kosz

Cały projekt jest dość skomplikowany i wymaga merytorycznej wiedzy ze strony producenta ze względu na skalę i różnorodność dostarczanego sprzętu oraz specyfikę samej dyscypliny. Co więcej to kluby mogą liczyć także na dodatkowy sprzęt wykorzystywany w europejskich pucharach, gdzie obowiązują inne wytyczne dotyczące brandingu. Podobnie jest z rozgrywkami LOTTO 3×3 Liga.

Nadchodzący sezon jest trzecim, w którym kluby PLK współpracują z 4F. Skala projektu jest ogromna.  Pracownicy firmy dokładają wszelkich starań, aby kluby były jak najbardziej zadowolone z kompletów meczowych – skomentowała Barbara Lewandowska-Paluch, kierownik marketingu i sprzedaży w Treflu Sopot.

Orlen Basket Liga Kobiet również zagra w strojach 4F

Następstwem tej udanej współpracy z OTCF przez pierwsze dwa sezony było rozszerzenie projektu przez PLK i PZKosz o kluby ligi żeńskiej. Dla Orlen Basket Ligi Kobiet obecny sezon będzie przełomowy, jeżeli chodzi o wizerunek i to nie tylko przez zmianę Sponsora Tytularnego, ale również przez pojawienie się nowego Partnera Technicznego całych rozgrywek.

Dzięki współpracy z marką 4F osiągnęliśmy bardzo wysoki standard w zakresie wyposażenia sportowego. Cieszymy się, że możemy być częścią tej wyjątkowej kooperacji, w dodatku w szczególnym dla nas momencie w historii klubu, gdy nasza drużyna w nadchodzącym sezonie będzie bronić tytułu mistrzowskiego. Nasze trykoty od lat są tworzone w tej samej kanwie, lecz współpraca z 4F wprowadziła nutę nowoczesności. Również nasi sponsorzy są bardzo zadowoleni, że ich logotypy znajdują się na ubraniach świetnej jakości – przyznał nam Rafał Walczyk, prezes AZS UMCS Lublin.

Zadowoleni ze współpracy są również we Wrocławiu. Po ostatnim niezbyt udanym sezonie teraz Ślęza będzie chciała znów powalczyć o najwyższe cele, a pomóc w tym ma m.in. nowy sprzęt sportowy. Warto zaznaczyć, że wielkość dostarczanego pakietu i różnorodność sprzętu jest na takim samym poziomie jak w przypadku klubów ligi męskiej.

Od początku jesteśmy bardzo zadowoleni ze współpracy z firmą OTCF,  właścicielem marki 4F. Bardzo cenimy sobie otwartą komunikację oraz elastyczność w zakresie wszelkich naszych potrzeb. Wiemy, jak dużym wyzwaniem jest pogodzić preferencje klubów, wymagania ligi oraz wytyczne producenta, ale w przypadku wspólnych działań z OTCF błyskawicznie udało się wypracować kompromis i przeprowadzić cały proces tak, żeby każda strona była zadowolona z efektów. Jako klub możemy się wyłącznie cieszyć z ilości oraz jakości produktów dostarczonych przez partnera technicznego – firmę OTCF. Dużo dobrego słyszymy także od zawodniczek, co jest najlepszą recenzją naszej współpracy. Mamy nadzieję, że w kolejnych latach będziemy nadal ją rozwijać – skomentował Michał Rygiel, menedżer działu marketingu Ślęzy Wrocław.

Projekty, pomysły oraz modowe inspiracje

Co ważne to każdy z klubów objęty jest dedykowaną opieką ze strony OTCF w trakcie procesu projektowania i produkcji strojów. Przedstawiciele klubów biorą czynny udział w konsultacjach i ustalaniu szczegółów dotyczących tego jak mają finalnie wyglądać stroje meczowe. Wymagania i pomysły przed każdym sezonem są bardzo różnorodne. Efekty tych prac możemy już obserwować, gdyż większość zespołów zaprezentowała nowe komplety trykotów meczowych na sezon 2023/24. Jako jedna z pierwszych zrobiła to Legia Warszawa.

Pomysł na projekt koszulki na nowy sezon powstał na początku bieżącego roku. Chcieliśmy skierować naszą komunikację w sezonie 2023/2024 na miasto stołeczne Warszawę. Jest to fundament naszej tożsamości, więc zawiera się w niej wiele elementów nawiązujących do licznych symboli stolicy Polski. Jednym z nich, bardzo charakterystycznym jest oczywiście kolumna Zygmunta III Wazy, znajdująca się na placu Zamkowym w Warszawie. Wiedzieliśmy jednak, że czeka nas duże wyzwanie w kwestii pogodzenia logotypów sponsorów z umieszczeniem szkicu kolumny Zygmunta na koszulce. Chcieliśmy od samego początku zrobić koszulkę w czarno białej kolorystyce, żeby w miarę możliwości poprawić jej estetykę, mając na uwadze bardzo różną kolorystykę logotypów naszych sponsorów. Po wielu rozmowach udało nam się przekonać przedstawicieli sponsorów do zastosowania logotypów marek w wersjach monochromatycznych, osiągając zamierzony efekt – dodał Marcin Gacoń, Dyrektor Marketingu koszykarskiej Legii.

Aż trzy komplety strojów meczowych zostały przygotowane dla nowego mistrza Polski, drużyny Kinga Szczecin. Podobnie było w poprzednim sezonie, kiedy dodatkowy dedykowany trzeci strój meczowy z okazji zdobycia tytułu mistrzowskiego został przygotowany dla WKS Śląsk Wrocław. Trykoty te cieszyły się dużym zainteresowaniem wśród kibiców w stolicy Dolnego Śląska. W obecnych rozgrywkach King, który będzie reprezentował Polskę w koszykarskiej Lidze Mistrzów postawił na klasykę. Jednak trzeci strój jest zupełnie inny od pozostałych i tym już teraz przykuwa uwagę kibiców.

Stawiamy na sprawdzone wzory kompletów domowych oraz wyjazdowych. Zaszły w nich naprawdę delikatne i kosmetyczne zmiany. Natomiast nowością w tym roku będzie trzeci komplet koszulek meczowych. Nazwijmy je wersją mistrzowską. Przy ważnych meczach będą one do dyspozycji zespołu. Naturalną inspiracją oczywiście było złoto, które jednoznacznie kojarzy się z mistrzowskim sezonem 2022/23. Koszulki nawiązują do granatowo-bordowej duszy Szczecina. Na przodzie koszulek wtopiony jest także symbol naszego miasta, który każdy fan na pewno rozpozna na pierwszy rzut oka. W Kingu Szczecin zawsze stawiamy na estetykę, a naszym sponsorom zapewniamy przejrzystą ekspozycję ich marki – powiedział nam Przemysław Sierakowski, media manager Kinga Szczecin.

Z mocno personalizowanych strojów znany jest także Trefl Sopot. Klub z Trójmiasta w poprzednich latach lubił eksperymentować przy swoich projektach. Wzory koszulek podobały się kibicom. Duży nacisk kładziono na personalizację. W tym roku jest podobnie.

W sezonie 2023/24 postawiliśmy na motyw, który wyróżnia nas na tle innych. Motyw, z którym możemy się utożsamiać to puzzle. Nasz sponsor tytularny – Trefl SA jest największym producentem puzzli na świecie. W okresie transferowym ogłaszaliśmy naszych nowych zawodników w formie układanek, następnie motyw ten przenieśliśmy na trykoty meczowe. Zależało nam, aby śladem NBA uprościć stroje w najlepszy możliwy sposób, dlatego ograniczyliśmy sublimację do prostych pasów na spodenkach i pagonach, a główny wzór przenieśliśmy na boki. Przeniesienie motywu na mesh pomogło uniknąć problemów związanych z ekspozycją logotypów naszych sponsorów, tj. zachowania pola ochronnego – dodała Barbara Lewandowska-Paluch, kierownik marketingu i sprzedaży w Treflu.

Również Anwil Włocławek postawił na dominujące kolory na swoich koszulkach. Biel mocno kojarzy się z drużyną Rottweilerów, dlatego też będzie dominować na domowych trykotach. Z kolei na wyjazdowych zobaczymy najwięcej niebieskiego odcienia. W procesie projektowania ważne jest wzięcie pod uwagę także wymogów stawianych przez sponsorów klubów, którzy eksponują swoje logotypy na różnych elementach sprzętu.

Przy projektowaniu strojów zawsze stajemy przed wyzwaniem w postaci pogodzenia możliwości technicznych (np. szycia, kroju) strojów, oczekiwań naszych kibiców oraz względów określonych umowami ze sponsorami klubu. Naszym dominującym kolorem jest biel i to na niej opieramy cały swój wzór, dopełnieniem jest niebieski, a zielony akcentuje całość. W tym sezonie postawiliśmy na znikające trójkątne wzorki na górnej części frontu koszulki oraz na nogawce spodenek – nawiązują one do graficznego schematu naszej komunikacji na sezon 2023/24. Chodzi o to, aby stroje meczowe i grafiki były spójne – skomentował Michał Fałkowski, media manager Anwilu Włocławek.

Minimalizm, prostota, ale przede wszystkim klasyka i estetyka dominuje na czerwonych i żółtych strojach żeńskiej drużyny Ślęzy Wrocław. – Inspiracja, jak zawsze zresztą, wynika z naszych barw. Jako klub wierny tradycji zawsze opieramy się na dwóch kolorach: żółtym i czerwonym. To nasze fundamenty i bazy pod stroje meczowe. Od lat stawiamy na prosty, elegancki design, który jednocześnie przykuwa wzrok. W tym aspekcie działanie z 4F było czystą przyjemnością. Łącząc siły osiągnęliśmy doskonale wyglądające stroje, które świetnie łączą estetykę z brandingiem sponsorów klubu oraz ligi – przyznał Michał Rygiel, menedżer działu marketingu klubu z Dolnego Śląska.

Kluby zgodnie podkreślają, że współpraca z 4F z sezonu na sezon układa się coraz lepiej. Stroje wzbudzają także duże zainteresowanie wśród kibiców. Świadczą o tym m.in. eventy, które były organizowane w sklepach 4F w dużych galeriach handlowych m.in. w Warszawie i Włocławku. W punktach tych pojawiło się wielu fanów, którzy chcieli spotkać przedstawicieli klubów i kupić swoje ulubione koszulki. W najbliższym czasie pojawi się również możliwość zakupu nowych trykotów klubów Orlen Basket Ligi w sklepie internetowym krajowego giganta odzieżowego. To jednak nie koniec i z pewnością w najbliższym czasie ujrzymy wiele niespodzianek ze strony OTCF.

Współpraca z Polską Ligą Koszykówki to jeden z pierwszych kontraktów nawiązanych przez zespół 4F Teamwear, który w zaledwie dwa lata rozwinął partnerstwa techniczne z czołowymi zespołami z różnych dyscyplin sportowych w Polsce. Przez ten czas mieliśmy okazję towarzyszyć koszykarzom w osiąganiu historycznych sukcesów na polskich i międzynarodowych parkietach, m.in. podczas zdobywania przez reprezentację Polski 4. Miejsca na Eurobaskecie 2022 czy wygrania rozgrywek FIBA Europe Cup 2022-23 przez Anwil Włocławek. Rozszerzenie współpracy z Polską Ligą Koszykówki o kluby żeńskie jest dla nas wyrazem zaufania do marki i zadowolenia z jakości naszych strojów oraz wysokiego zaangażowania w projekty. Cieszymy się, że od teraz będziemy wspierać kolejne kluby w stałym podnoszeniu poziomu rozgrywek i wspólnie przyczyniać się do dalszej popularyzacji dyscypliny w Polsce – podsumowała Justyna Tomczyk Członkini Zarządu OTCF S.A., właściciela marki 4F.