Artykuły 10 listopada 2022

Ranking kanałów sportowych na polskim YouTube

W ostatnich latach na polskim YouTube sportowym zrobiło się bardzo gęsto - cały czas mamy do czynienia z nowymi sportowymi kanałami oraz formatami, a coraz więcej dziennikarzy wybiera słowo mówione, zamiast pisanego. Jako redakcja SportMarketing.pl postanowiliśmy bliżej przyjrzeć się obecnej sytuacji i przygotować specjalny ranking sportowych kanałów na YouTube. Zapraszamy!

Sportowych treści nie brakuje

Jeszcze kilka lat temu nawet piłkarski widz mógł narzekać na dość małą liczbę programów o najpopularniejszej dyscyplinie sportu. W swoim kalendarzu zapewne niejeden z was ze sporym wyprzedzeniem zapisywał obowiązkowe pozycje, jak niedzielne Cafe Futbol w Polsacie Sport czy wieczorna Liga+ Extra w CANAL+. W tym wypadku mowa tylko o piłce nożnej, a co dopiero musiał powiedzieć fan innych dyscyplin sportu?

Polski YouTube o tematyce sportowej jest bardzo szeroki. Wątpię, by coś nas zaskoczyło. Myślę, że możemy doczekać się indywidualnych kanałów poszczególnych dziennikarzy, ale kolejnego dużego projektu na wzór Kanału Sportowego raczej nie ma co się spodziewać. Żeby docierać do szerokiego grona odbiorców, który może zainteresować chociażby potencjalnych reklamodawców, bardzo często trzeba wychodzić poza obszar sportu. Trzeba poruszać treści kontrowersyjne, “chwytać” tematy na czasie i lokować to tylko w tle sportu – komentuje Maciej Akimow, właściciel Shark Agency.

A co dzisiaj ma znacznie dla kanałów na YouTube oprócz popularnych “subów”?Liczą się głównie wyświetlenia i dotarcie do jak największej liczby unikalnych użytkowników. Na YouTube mamy pełno twórców z milionami subskrypcji, ale ich nowe materiały potrafią mieć po kilka tysięcy wyświetleń. Użytkownicy nie dostają powiadomień oraz sami nie szukają tych treści. Algorytm teraz króluje, a ten lubi kontrowersyjne treści– dodaje Akimow.

Wraz z czasem sytuacja związana z programami publicystycznymi o sporcie mocno się zmieniła. Dzisiaj programy telewizyjne wciąż istnieją i być może stwierdzenie, że przechodzą do lamusa byłoby zbyt mocne, ale wyraźnie przegrywają z propozycjami na YouTube. Zresztą nawet te pozycje telewizyjne, o których wspomnieliśmy wcześniej dzisiaj można oglądać na specjalnych platformach online, jak Polsat BOX czy CANAL+ Online. Mówiąc wprost – coraz więcej treści albo przenosi się do internetu albo po prostu tworzone jest tylko w internecie.

Dlaczego tak się dzieje? Odpowiedź jest raczej bardzo prosta. Między innymi dlatego, że internet zrobił się wygodny dla widza – teraz nie musi on czekać na konkretny dzień i na konkretną godzinę – może odpalić sobie dany program z tzw. “odwijki” kiedy tylko mu się podoba. Nie brakuje także ogromnego wyboru. Na YouTube jest cała masa kanałów o tematyce sportowej – każdy wybiera to, co najbardziej mu odpowiada.

– Nie da się nie zauważyć zmiany upodobań u widzów. Coraz więcej osób przenosi się do oglądania online i dotyczy to nie tylko wydarzeń sportowych. Jestem przekonany, że w listopadzie i grudniu dzięki Mundialowi padnie wiele rekordów polskiego internetu. U nas w TVP Sport pojawią się specjalnie stworzone formaty jak Mundialowy Wieczór, Mundialowe Poranki, program taktyczny, program lifestyle oraz zapowiedzi nadchodzących meczów. Będziemy obecni też na YouTubie, Instagramie, TikToku, Facebooku i Twitterze. Chcemy docierać do jak największej liczby odbiorców, także tych którzy na co dzień nie są zagorzałymi kibicami piłki nożnej. Mocno stawiamy na przekaz online. Liczę, że nasza aplikacja pobije kolejny rekord. Jest najnowocześniejsza na rynku, nie dziwi więc że ma już milion pobrańmówił nam w niedawnym wywiadzie Marek Szkolnikowski, dyrektor TVP Sport.

Internet jest szybszy od telewizji i nie ograniczają go ramy czasowe. Programy trwają tyle, ile chcą ich twórcy. Nie są oni ograniczeni ramówką i koniecznością wyświetlenia kolejnego bloku reklamowego. Jest to jeden z powodów dla których telewizja traci na znaczeniu. Ludzie sport na żywo będą oglądali w telewizji, ale komentarzy pomeczowych będą słuchali już w internecie, gdzie używany język jest bliższy statystycznemu kibicowi – uważa Maciej Akmow.

Najlepsze kanały sportowe na YouTube

Konkurencja na polskim YouTube sportowym robi się coraz większa i przypuszczamy, że będzie ona trwać w najlepsze. Każdy walczy o swojego widza i proponuje mu różne treści. Jako redakcja SportMarketing.pl postanowiliśmy przygotować ranking kanałów sportowych na YouTube (stan na 9 listopada 2022 roku). W momencie jego przygotowywania braliśmy pod uwagę:

  • Liczbę subskrypcji na kanale
  • Liczbę obserwujących profil na platformie TikTok
  • Zasięgi w mediach społecznościowych (Twitter, Instagram) najpopularniejszych twórców kanału
  • Różnorodność formatów na kanale
  • Jakość merytoryczną poszczególnych formatów na kanale

Oto nasze zestawienie:

10. Prawda Futbolu

Nasze zestawienie na 10. miejscu otwiera Prawda Futbolu. Kanał Romana Kołtonia jest jednym z najdłużej działających na polskim sportowym YouTube. Przypomnijmy, że dziennikarz na początku nadawał swoje programy za pośrednictwem Facebooka oraz Instagrama, ale później przeniósł się na platformę YouTube.

Prawdę Futbolu należy docenić za częste reagowanie względem sytuacji bieżących. Jeżeli tylko coś istotnego dzieje się w świecie piłki nożnej, możemy spodziewać się, że zaraz pojawi się live dotyczący całej sytuacji. Niestety niekiedy posłuszeństwa odmawiają kwestie techniczne.

Przy okazji pamiętajmy też, że na kanwie Prawdy Futbolu powstawała także Prawda Siatki, a więc najpopularniejszy stricte siatkarski kanał na polskim YouTube. Sama Prawda Futbolu uzbierała jak na razie 120 tysięcy subskrypcji. Profil Prawdy Futbolu nie jest jednak aktywny na TikToku.

  • Subskrypcje na YouTube: 120 tysięcy
  • Liczba obserwujących na Twitterze: 15 398
  • Liczba obserwujących na Instagramie: 3 891
  • Liczba obserwujących na TikToku: brak konta

9. Tomasz Ćwiąkała

Za jeden z najbardziej merytorycznych kanałów sportowych na polskim YouTube z pewnością uchodzi ten tworzony przez Tomasza Ćwiąkałę. Dziennikarz CANAL+ Sport założył go w 2019 roku i do tej pory przekonuje do siebie przede wszystkim doskonałym przygotowaniem i merytorycznymi treściami.

Kanał Tomasza Ćwiąkały w całości poświęcony jest piłce nożnej, a głównie piłce hiszpańskiej. Docenić należy fakt, że na kanale możemy znaleźć nie tylko treści związane z Realem Madryt oraz Barceloną. Jeżeli widz chciałby dowiedzieć się co dzieje w mniejszych klubach La Ligi, bez wątpienia znajdzie to u dziennikarza CANAL+ Sport.

Kanał Tomasza Ćwiąkały na YouTube uzbierał do tej pory 154 tysiące subskrypcji. Zauważalna jest także aktywność na TikToku, gdzie regularnie pojawiają się “shortsy”. Jak na razie Tomasza Ćwiakałę na TikToku obserwuje ponad 28 tysięcy osób.

  • Subskrypcje na YouTube: 154 tysięcy
  • Liczba obserwujących na Twitterze: 289 591
  • Liczba obserwujących na Instagramie: 49,4 tysięcy
  • Liczba obserwujących na TikToku: 28,2 tysięcy

8. TVP Sport

Kanałem sportowym, który prężnie rozwija się w internecie jest TVP Sport. Można spodziewać się tego, że najlepszy czas tego kanału dopiero przed nimi. Jak przyznał w rozmowie z nami Marek Szkolnikowski, dyrektor stacji, stawianie na przekaz online będzie coraz większy. Na dodatek już niebawem startują Mistrzostwa Świata w Katarze, co będzie doskonałą okazją, by jeszcze zwiększyć swoją aktywność.

Przygotowania do Mistrzostw Świata na kanale TVP Sport można zauważyć zresztą już teraz – treści związanych z reprezentacją Polski oraz Mundialem nie brakuje. Plusem dla TVP Sport jest także to, że na jego YouTube możemy znaleźć wartościowe materiały bezpośrednio z meczów, jak skróty czy gole, a to najbardziej interesuje kibiców.

Na ten moment liczba subskrypcji kanału TVP Sport wynosi 514 tysięcy. Na TikToku TVP Sport obserwuje 49,1 tysięcy osób. Jak wspomnieliśmy, można spodziewać się tego, że w najbliższym czasie te liczby będą rosły.

  • Subskrypcje na YouTube: 514 tysięcy
  • Liczba obserwujących na Twitterze: 195 398
  • Liczba obserwujących na Instagramie: 71,3 tysięcy
  • Liczba obserwujących na TikToku: 49,1 tysięcy

7. CANAL+ Sport

Od pewnego czasu niezwykle aktywnym graczem na polskim YouTubie stał się CANAL+ Sport. Gigant na rynku telewizji sportowych w Polsce postawił w znaczący sposób na rozwój swojego kanału rozpoczynając od formatu “Transferowy Młyn”, który prowadził Tomasz Ćwiąkała. Wraz z rozpoczęciem sezonu piłkarskiego nazwa programu została zmieniony na “Piłkarski Młyn”.

Na YouTube CANAL+ Sport udostępnione zostały także wiele programów, które do tej pory mogliśmy oglądać tylko na głównych antenach stacji. Uwagę zwracają przede wszystkim takie pozycje jak Wysoki Pressing, Jej Wysokość Premier League, Hola La Liga czy dogrywka Ligi+ Extra. Do tego należy dodać filmy reportażowe jak “Sędziowie” czy “Liga bez filtra”.

Ciekawy zabiegiem z pewnością jest także prezentowanie widzom goli z każdego kolejki Ekstraklasy. CANAL+ Sport proponowało swoim widzom na YouTubie także przedmeczowe studia do niektórych spotkań Ekstraklasy czy FC Barcelony w La Lidze. Możemy spodziewać się, że wraz z czasem CANAL+ Sport będzie oferował swoim widzom na YouTube coraz więcej. Na ten moment kanał uzyskał 2535 tysięcy subskrypcji, a na TikToku obserwuje go 65,5 tysięcy.

  • Subskrypcje na YouTube: 255 tysięcy
  • Liczba obserwujących na Twitterze: 206 747
  • Liczba obserwujących na Instagramie: 87,6 tysięcy
  • Liczba obserwujących na TikToku: 65,5 tysięcy

6. Weszło

Weszło nie jest dla nas żadną konkurencją, my ze sobą kooperujemy – odpowiedział kiedyś Tomasz Smokowski na pytanie dlaczego programy ukazujące się na kanale Weszło nie przejdą do Kanału Sportowego. Najwyraźniej uznano, że nie ma takiej potrzeby, a kanał Weszło nadal istnieje i tworzony jest w tych samych czterech ścianach co wspomniany Kanał Sportowy.

Właścicielem Weszło jest oczywiście Krzysztof Stanowski, który co sobotę prowadzi tam swój program, “Stan Futbolu”. Oprócz tego formatu najbardziej rozpoznawalną pozycją jest “Liga Minus”, która w dość niestandardowy sposób podsumowuje każdą kolejkę polskiej Ekstraklasy.

Porównując Weszło do poprzednich pozycji YouTubowych trzeba przyznać, że na tym kanale można znaleźć nieco więcej ostrego języka. Nie oznacza to jednak, że brakuje na nim merytoryki, czyli tego czego zwykle oczekuje kibic piłkarski. Podsumowując, jak na razie Weszło uzbierało 164 tysiące subskrypcji na YouTube, a na TIkToku ich profil obserwuje jedynie 1952 osób.

  • Subskrypcje na YouTube: 164 tysiące
  • Liczba obserwujących na Twitterze: 267 038
  • Liczba obserwujących na Instagramie: 13,9 tysięcy
  • Liczba obserwujących na TikToku: 1952

5. Łączy Nas Piłka

Nieco innym kanałem od wcześniej opisywanych jest Łączy Nas Piłka, a więc kanał obsługiwany przez Polski Związek Piłki Nożnej. – Kanał Łączy Nas Piłka  wyznacza pewne standardy. Odnoszę wrażenie, że kluby starają się dążyć do tego poziomu i uczą się dzięki temu wielu rzeczy – opowiadał niedawno w wywiadzie z nami Michał Szprendałowicz, rzecznik prasowy Rakowa Częstochowa.

Oczywiście, w przypadku Łączy Nas Piłka, nie możemy mówić o programach publicystycznych czy poszczególnych twarzach kanału. Łączy Nas Piłka dostarcza kibicom jednak niemalże wszystkich drobiazgów związanych z meczami reprezentacji Polski. Nie mamy wątpliwości, że ekipa medialna PZPN-u najlepiej opakowuje polską drużynę narodową biorąc pod uwagę wszystkie dyscypliny sportu.

Główny kanał Łączy Nas Piłka może pochwalić się 818 tysiącami subskrypcji. Doskonale wyglądają także liczby na platformie TikTok, gdzie ŁNP osiąga lepsze rezultaty niż chociażby Kanał Sportowy mając 731,5 tysięcy followersów. Do tego dodajmy drugi kanał Łączy Nas Piłka na YouTube, gdzie pojawiają się między innymi skróty z meczów 1. oraz 2. ligi – subskrybuje go ponad 95 tysięcy osób.

  • Subskrypcje na YouTube: 818 tysięcy
  • Liczba obserwujących na Twitterze: 507 742
  • Liczba obserwujących na Instagramie: 864 tysięcy
  • Liczba obserwujących na TikToku: 731,5 tysięcy

4. FootTruck

Na czwartej pozycji w naszym rankingu znajduje się kanał FootTruck, który tworzony jest przez Łukasza Wiśniowskiego oraz Jakuba Polkowskiego, czyli duet, który w przeszłości pracował w Polskim Związku Piłki Nożnej. Po zakończeniu pracy przy reprezentacjach Polski obaj dziennikarze podjęli się wspólnego projektu, jakim jest FootTruck, w którym regularnie pojawiają się ciekawi goście ze świata piłki nożnej.

Każdy widz piłkarskiego i sportowego YouTube zapewne wie jak funkcjonuje FootTruck – to nie goście przychodzą do kanału, tylko kanał jeździ do nich. Kanał oparty jest na wywiadach z osobami związanymi z piłką nożną, a wśród nich nie brakowało także rozmów z zagranicznymi postaciami futbolu. Uwagę zwraca z pewnością to, że dla FootTrucka nie jest przeszkodą by wybrać się chociażby do Polaków grających za granicą  – tylko w tym sezonie na kanale ukazały się wywiady z Sebastianem Szymańskim z Feyenoordu, Jackiem Góralskim z Bochum czy Jakubem Kiwiorem ze Spezii.

FootTruck widza może przekonać przede wszystkim jakością programów. Jak wspominaliśmy, kanał to głównie wywiady z ludźmi piłki nożnej, ale nie polegają one na banałach i to z pewnością jest coś, dzięki czemu FootTruck wypracował sobie mocną widownię. Na ten moment kanał ma 197 tysięcy subskrypcji na YouTubie oraz 32 tysięcy obserwujących na TikToku.

  • Subskrypcje na YouTube: 197 tysięcy
  • Liczba obserwujących na Twitterze: brak konta
  • Liczba obserwujących na Instagramie: 18,9 tysięcy
  • Liczba obserwujących na TikToku: 32 tysięcy

3. Przegląd Sportowy

Przegląd Sportowy głównie kojarzy nam się ze sztuką pisania, ale nie brakuje także jego kanału na YouTube, który współtworzy razem z portalem Onet. Flagowym programem tego kanału jest “Misja Futbol”, która w maju powróciła na polskiego YouTube’a w zmienionym składzie. Przypomnijmy, że wcześniej program był tworzony we współpracy z Kanałem Sportowym. Teraz prowadzącym jest Łukasz Olkowicz, a jego stali goście to Dariusz Szpakowski, Mateusz Święcicki, Łukasz Wiśniowski oraz Radosław Majdan. Wspominany Olkowicz prowadzi także podcast “Prześwietlenie”, którego posłuchać można także za pośrednictwem YouTube.

Jedną z twarzy Przeglądu Sportowego i Onetu na YouTube jest Łukasz Kadziewicz. Były reprezentant Polski w siatkówce swoją dziennikarską przygodę rozpoczynał jako komentator Polsatu Sport, ale w 2021 roku przeniósł się do Ringier Axel Springer Polska, które jest wydawcą Przeglądu Sportowego. Kadziewicz prowadzi na YouTube program “Misja Sport” oraz wywiady z cyklu “W cieniu Sportu”. Od niedawna wraz z Edytą Kowalczyk zajmuje się także formatem “Misja Siatka”.

Co zwraca uwagę jeśli chodzi o kanał Przeglądu Sportowego na YouTube? Z pewnością jest to fakt, że kanał wiele czasu poświęca nie tylko piłce nożnej, ale coś dla siebie znajdzie miłośnik każdej dyscypliny sportu. Także we wspomnianych wywiadach z cyklu “W cieniu sportu” mamy do czynienia z ludźmi wielu sportów – wśród gości znaleźli się między innymi Jacek Magiera, Zbigniew Bartman, Maciej Kawulski czy nawet Marcin Dubiel.

Przechodząc do samych liczb, Przegląd Sportowy może pochwalić się 268 tysiącami subskrypcji. Aktywny jest także na TikToku, gdzie na ten moment ma 34,6 tysiące followersów.

  • Subskrypcje na YouTube: 268 tysięcy
  • Liczba obserwujących na Twitterze: 273 787
  • Liczba obserwujących na Instagramie: 60,8 tysięcy
  • Liczba obserwujących na TikToku: 34,6 tysięcy

2. Meczyki

“Budujemy potężne Meczyki” – takie hasło od czasu do czasu możemy usłyszeć na antenach kanału Meczyki. Nazwa portalu, która jeszcze nie tak dawno kojarzyła się z wyszukiwaniem streamów do poszczególnych spotkań piłkarskich, teraz jest jedną ze zdecydowanie ciekawszych pozycji na sportowym YouTubie.

Meczyki jako kanał na YouTube działają stosunkowo niedługo – sam kanał istniał już od jakiegoś czasu, ale dopiero od marca bieżącego roku wystartowano z poszczególnymi programami i regularnym nadawaniem ze studia. Główna twarz, która kojarzona jest z Meczykami, to Tomasz Włodarczyk, który w przeszłości występował m.in. w Orange Sport czy Przeglądzie Sportowym. Włodarczyk swoje nazwisko wypracował głównie poprzez informacje transferowe, dzięki którym w czasie ostatniego okienka stworzył jeden z najciekawszych formatów na kanale – “Okno Transferowe”. Cieszyło się ono sporym zainteresowaniem widzów i z pewnością powróci już niebawem.

Oprócz Włodarczyka na kanale Meczyki stale występują Janusz Basałaj, Samuel Szczygielski, Maciej Łuczak, Radosław Przybysz, Błażej Łukaszewski czy Dawid Dobrasz. Wśród formatów proponowanych przez ten kanał głównie mamy do czynienia z piłką nożną, a programy poświęcone innym sportom są rzadkością. Uwagę zwracać może za to format “Dwa Fotele”, który prowadzony jest przez Janusza Basałaja. Doświadczony dziennikarz gościł w nim między innymi Tomasza Frankowskiego, Jacka Gmocha czy Michała Listkiewicza.

Jak na stosunkowo krótki okres czasu, w jakim działają Meczyki, liczbę ponad 91 tysięcy subskrypcji trzeba ocenić przyzwoicie. Wynikiem 14,7 tysięcy obserwujących może pochwalić się profil Meczyków na TikToku.

  • Subskrypcje na YouTube: 91,7 tysięcy
  • Liczba obserwujących na Twitterze: 43 695
  • Liczba obserwujących na Instagramie: 149 tysięcy
  • Liczba obserwujących na TikToku: 14,7 tysięcy

1. Kanał Sportowy

Wszyscy doskonale pamiętają, kiedy w 2019 roku Zbigniew Boniek na Twitterze zapowiadał przewrót w mediach sportowych. Byłemu prezesowi PZPN najpewniej chodziło o powstanie Kanału Sportowego, który został założony przez czterech dziennikarzy z olbrzymimi zasięgami oraz popularnością – Mateusza Borka, Krzysztofa Stanowskiego, Tomasza Smokowskiego oraz Michała Pola.

Zgodnie z tym co założyła sobie wspomniana czwórka, na Kanale Sportowym możemy spotkać wiele formatów prowadzonych przez sporą liczbę osób. Najwięcej oczywiście jest piłki nożnej, a coś dla siebie może znaleźć kibic zarówno polskiej Ekstraklasy, jak i lig zagranicznych. Nie brakuje także programów poświęconych innym dyscyplinom sportu. Uwagę zwraca również to, że Kanał Sportowy reaguje “na bieżąco” i przy okazji najważniejszych wydarzeń niemal zawsze proponuje swoim widzom przedmeczowy i pomeczowy live.

Na ten moment Kanał Sportowy może pochwalić się pokaźną liczbą subskrypcji, ponieważ mowa aż o 912 tysiącach. Niezły wynik, bo 79,3 tysięcy obserwujących notuje także profil Kanału Sportowego na TikToku. Jak już wspomnieliśmy, ogromne zasięgi generuje czterech założycieli Kanału Sportowego, ale na jego antenach występuje spora liczba także innych doskonale znanych i cenionych dziennikarzy.

Warto wspomnieć także o tym, że Kanał Sportowy jest jedynym z naszego rankingu, który wychodzi poza schemat i proponuje widzom także programy niezwiązane ze sportem. Niektóre z nich spotkały się z niezadowoleniem części widzów, ale koniec końców przykładowy hejt park z Dodą może cieszyć się aż 2,4 milionami wyświetleń.

  • Subskrypcje na YouTube: 912 tysięcy
  • Liczba obserwujących na Twitterze: 321 903
  • Liczba obserwujących na Instagramie: 158 tysięcy
  • Liczba obserwujących na TikToku: 79,3 tysiące

Co dalej?

Jak wspomnieliśmy, spodziewamy się, że konkurencja na polskim YouTube sportowym będzie bardzo duża. Warto zawrócić uwagę również na to, że w naszym rankingu zawarliśmy dziesięć kanałów sportowych, a nie brakuje także tych zdecydowanie mniejszych z mniejszymi zasięgami, ale określoną liczbą widzów. Można przypuszczać, że takich projektów wraz z czasem będzie jeszcze więcej.

YouTube może promować filmy dotyczące mundialu, bo ludzie będą szukali tych treści. Dla istniejących kanałów może być to kołem zamachowym do późniejszego funkcjonowania. Oczywiście najpopularniejszymi materiałami będą te dotyczące reprezentacji Polski – przekonuje Maciej Akimow.

Jesteśmy przekonani, że nowych wyzwań na sportowym podwórku polskiego YouTube nie zabraknie. W najbliższym czasie zapewne będziemy obserwować coraz ciekawsze pomysły i formaty – zwłaszcza intensywny będzie najbliższy czas, a więc listopad oraz grudzień, gdzie walki o widza w związku z Mistrzostwami Świata z pewnością nie zabraknie.