Artykuły 30 grudnia 2021

Najciekawsze akcje marketingowe polskich klubów w 2021 roku

autor: Marek Cebula

Podsumowań marketingowych ciąg dalszy. Tym razem zerkamy na naszą rodzimą Ekstraklasę. Jakie akcje klubów zapamiętamy na dłużej? Inicjatyw jak zwykle było sporo, ale kilka z nich zasługuje na specjalne wyróżnienie.

GTA: Wisła Płock

Zaczynamy prawdziwym hitem. Szerokim echem, sięgającym zagranicy, odbił się jeden z promocyjnych filmów, wyprodukowanych przez Wisłę Płock. Klub PKO Ekstraklasy, chcąc zakomunikować przedłużenie umowy z Piotrem Tomasikiem o kolejny rok, wykorzystał do stylizacji legendarną serię gier komputerowych. Wideo, oparte o motywy znane z Grand Theft Auto: San Andreas, zostało podchwycone na skalę międzynarodową, na samym tylko Twitterze sięgając ponad 700 tys. odsłon. To chwila istotna nie tylko w historii działu promocji samego klubu z Płocka, ale też polskiego marketingu sportowego w jego szerokim rozumieniu. Trzeba przyznać – wykonanie TOP.

Legia – Leicester 1:0

Tło międzynarodowe ma także historia koszulek, przygotowanych przez warszawską Legię po zwycięskim spotkaniu Ligi Europy UEFA z rywalem z Premier League. Prezentujące dokładny wynik meczu, okazjonalne T-shirty również stały się przyczynkiem do tego, by o zespole ze stolicy stało się głośno w mediach. Biorąc pod uwagę także akcję “Europe – We are back!”, czyli kampanię billboardową w Warszawie, Moskwie, Neapolu i Leicester City, trzeba przyznać, iż warszawski klub w świetny sposób wykorzystał powrót do gry w europejskich pucharach. Szkoda, że po dobrym początku i dwóch zwycięstwach, Legioniści piłkarsko spuścili z tonu i ostatecznie odpadli z rozgrywek Ligi Europy. Ciekawe, co warszawianie wymyśliliby na wiosnę.

Cracovia dalej “potrafi” w social media

W okresie gorszych wyników Legia poniosła wiele ligowych porażek. Jedną z nich była ta w Krakowie, która dla Cracovii stała się pretekstem do wykonania prostego, żartobliwego filmu. Krótki “gif” okrążył polskie media, które chętnie podchwyciły temat. To nie pierwszy tego typu wpis opublikowany przez oficjalne konto “Pasów”. Cracovia od kilku lat znana jest z tego, że potrafi działać w mediach społecznościowych, wykorzystując niemalże każdą okazję do “śmieszkowania w Internetach”.

Podolski wreszcie w Górniku

2021 był rokiem wielu istotnych wydarzeń na pograniczu sportu i marketingu. Jedno, szczególnie ważne z nich, skierowało oczy całej piłkarskiej Polski na Zabrze. Finalizacja zapowiadanego od lat transferu Lukasa Podolskiego do miejscowego Górnika wreszcie stała się faktem. Sama prezentacja zawodnika w mediach społecznościowych nie powaliła na kolana, gdyż transfer oprawiono głównie w poprawne materiały wideo, ale powitanie napastnika na stadionie w Zabrzu zorganizowane zostało na tyle dobrze, by słusznie zapisać się w historii klubu na długie lata.

Klubowe jubileusze

Rok 2021 stał pod znakiem wielu klubowych jubileuszy. Swoje 115. urodziny świętowała Cracovia i Wisła Kraków, setny rok swojego istnienia zaś Raków Częstochowa. Obchody stulecia rozpoczął także Lech Poznań. Gdyby tego było mało to mamy jeszcze Zagłębie Lubin, któremu “stuknęło” 75 lat. Warto nadmienić, iż każdy z tych klubów na swój własny sposób celebrował ważną dla siebie datę i nie zapomniał o kibicach, organizując mnóstwo marketingowych akcji towarzyszących. W oficjalnych sklepach klubowych pojawił się limitowany “merch”, powstały unikatowe koszulki meczowe, odbyły się też specjalne wydarzenia. Cieszy fakt, iż polskie kluby potrafią marketingowo wykorzystywać potencjał swoich jubileuszy. Można nawet stwierdzić, że robią to lepiej niż drużyny zagraniczne.

Zielona energia

Na pochwałę za rok 2021 zasługuje także Warta Poznań, która konsekwentnie buduje wizerunek “EkoKlubu”. “Zieloni” otaczają się też “zielonymi partnerami”. Klub współpracuje m.in. z producentem paneli fotowoltaicznych, czy dystrybutorem wody alkalicznej, ale promuje też rowery elektryczne. Ostatnio głośno zrobiło się także o projekcie nowego stadionu Warty, który ma być eko-przyjazny. Zasilany energią słoneczną obiekt ma być pokryty bluszczem lub mchem. Dodatkowo w całym kompleksie ma się znaleźć miejsce dla drzew, kwietników, uli dla pszczół i budek dla ptaków. W projekcie uwzględniono również parkingi dla rowerów oraz ładowarki do pojazdów elektrycznych. Widać więc wyraźnie, iż poznaniacy mają pomysł na siebie i wyróżniają się na tle innych klubów w Polsce.

Subskrypcja zamiast karnetu

Na początku lipca ciekawy pomysł zaprezentował Górnik Łęczna, który obok tradycyjnych karnetów zaproponował swoim kibicom opcję subskrypcji. Rozwiązanie dość innowacyjne i w dzisiejszych czasach bardzo praktyczne. Model subskrypcji znają niemalże wszyscy, dlaczego więc nie wykorzystać ich w kontekście ticketingu? Klub z Lubelszczyzny pokazał, że można do tego tematu podejść zdroworozsądkowo. Subskrypcja zapewnia mu stały dochód, natomiast w przypadku zamknięcia stadionu, np. z powodu restrykcji sanitarnych, klub nie musi martwić się zwrotami pieniędzy dla swoich fanów. Dodatkowo subskrypcję można włączyć lub wyłączyć w każdej chwili i jest ona dość przystępna cenowo. Duży plus dla Górnika za tą inicjatywę.

Kto zaskoczy nas w 2022 roku?

Dobiegający końca rok 2021 był całkiem niezły, jeśli chodzi o akcje marketingowe w klubach ekstraklasowych. Sporo się działo, podobnie jak w przypadku tematów zagranicznych. Mamy nadzieję, iż poziom inicjatyw w Polsce będzie stale rósł, a przyszły rok będzie obfitował w kolejne nietuzinkowe pomysły i innowacyjne rozwiązania.