Artykuły 29 grudnia 2021

Podsumowanie roku 2021 – jakie zagraniczne tematy marketingowe zapamiętamy?

autor: Marek Cebula

Końcówka roku to dobry czas na podsumowania. W pierwszej kolejności bierzemy pod lupę najciekawsze tematy marketingowe związane z zagranicznymi klubami i międzynarodowymi wydarzeniami. Działalność CSR-owa klubów,  wyjątkowe akcje, ale też kryzysy sponsoringowe – było tego sporo.

CSR wciąż ważny dla AS Romy

Działalność społecznie odpowiedzialna już na stałe wpisała się w strategię rozwoju AS Romy. Klub ze stolicy Włoch w 2021 roku w dalszym ciągu szeroko angażował się w pomoc charytatywną. Szlachetna akcja “Wilków”, związana z ogłaszaniem transferów i pokazywaniem w tym samym czasie w mediach społecznościowych osób zaginionych, wciąż przynosi rezultaty. Dzięki klubowi odnaleziono już kilkanaście poszukiwanych osób.

Na początku 2021 roku Roma wsparła także akcję “One Goal”, której zadaniem jest integracja społeczna i zawodowa młodych ludzi z chorobą Downa. W materiałach opublikowanych przez rzymian pojawiły się filmy, w których osoby z wadą genetyczną komentują mecze oraz bramki zdobyte przez swoją ulubioną drużynę. To kolejny przykład świetnej akcji Romy, która na każdym kroku wspiera wszelkie działania charytatywne i CSR-owe.

Przetopione trofeum, docenieni karnetowicze

Wyjątkowe rozwiązanie zaproponował w 2021 roku Ajax Amsterdam. Holenderski klub po zdobyciu mistrzostwa swojego kraju zaskoczył cały piłkarski świat. Ze względu na pandemię, Ajax zmuszony był świętować zdobycie trofeum przy pustych trybunach. Drużyna z Amsterdamu nie zapomniała jednak o swoich fanach, którzy wspierali ją na każdym kroku, Klub przetopił więc paterę otrzymaną za zwycięstwo w lidze i zamienił ją na 42 000 gwiazdek, które rozdał posiadaczom karnetów. Akcja godna podziwu.

“Three Little Birds”

Skoro jesteśmy przy Ajaxie, nie możemy nie wspomnieć także o trzecim komplecie strojów, jaki klub wypuścił w 2021 roku. Alternatywny trykot został stworzony w hołdzie dla Boba Marleya, gdyż kibice mistrza Holandii traktują jeden z jego utworów – “Three Little Birds”, jako nieoficjalny hymn klubu. Trykot został wyprodukowany w kolorze czarnym ze wstawkami w kolorach czerwonym, żółtym i zielonym, a na karku znalazł się motyw trzech małych ptaszków. Dodając do tego fantastyczne wideo prezentujące koszulki, mamy świetnie przemyślaną akcję marketingową.

Ponad podziałami w szczytnym celu

Liverpool i Everton zaprezentowały, jak jednoczyć się w szczytnym celu. Podczas 238. derbów Merseyside oba kluby wsparły inicjatywę organizacji Fans Supporting Foodbanks, To pokazuje, iż mimo różnic i rywalizacji na boisku, drużyny potrafią połączyć siły w wspólnej sprawie, jaką jest walka z problemem głodu.

Ekologia na pierwszym miejscu

Tottenham stawia na ekologię. Londyński klub w 2021 roku został uznany za najbardziej ekologiczny klub w Premier League. Spurs dołączyli także do specjalnego programu ONZ, który zrzesza organizacje sportowe w kontekście walki ze zmianami klimatycznymi. Dodatkowo, we wrześniu spotkanie “Kogutów” z Chelsea przeszło do historii ligi angielskiej, jako “eko mecz”. Celem Tottenhamu było zredukowanie do minimum wszelkiego rodzaju emisji związanych z organizacją wydarzenia, m.in. poprzez zachęcanie fanów do przyjazdu na stadion rowerami lub komunikacją miejską, czy przyjazdem zespołów na obiekt autokarami zasilanymi biopaliwem.

Zenit zachęca do adopcji psów

Szerokim echem w piłkarskich mediach odbiła się także niedawna akcja zorganizowana przez Zenit St. Petersburg. Przed jednym z meczów piłkarze wyszli na murawę trzymając w rękach psy. W ten sposób klub, przy współpracy z Rosyjską Fundacją Kynologiczną, chciał zwrócić uwagę na potrzebę pomocy zwierzakom i schroniskom.

Superliga – to byłby marketingowy kolos

Wspominając marketingowo 2021 rok w branży sportowej nie można zapomnieć o projekcie, który w kwietniu poruszył dosłownie wszystkich fanów piłki nożnej. Superliga ogłoszona przez 12 największych europejskich klubów z pewnością byłaby kolosalnym projektem marketingowym. Samo jej przedstawienie wywołało ogromne emocje, a gdyby projekt faktycznie doszedł do skutku, to można sobie tylko wyobrazić potężną machinę promocyjną tych rozgrywek.

EURO 2020 – butelki wylatują ze stołów

Chyba nikt nie spodziewał się takiego zamieszania sponsoringowego w czasie największego piłkarskiego turnieju w 2021 roku, a na pewno dwaj główni sponsorzy imprezy: Coca-Cola i Heineken. Burzę na jednej z konferencji prasowych rozpoczął Cristiano Ronaldo. Portugalczyk zdjął ze stołu stojącą przed nim butelkę Coca-Coli, kwitując całe zajście słowami “Pijcie wodę!”. To zachowanie wywołało lawinę komentarzy oraz kolejnych zdarzeń, łącznie ze spadkiem ceny akcji giganta. Nie minął dzień, a oliwy do ognia dolał Paul Pogba podczas swojego spotkania z dziennikarzami. Francuzowi nie spodobała się butelka Heinekena. Obie sytuacje przyczyniły się do sporych kryzysów wizerunkowych sponsorów turnieju.

Co przyniesie nam kolejny rok?

Rok 2021 marketingowo przyniósł nam kilka naprawdę ciekawych akcji, które z pewnością zapamiętamy. Sporo działo się w zagranicznych klubach i w międzynarodowej piłce. Powyższe przykłady to tylko część wydarzeń, których byliśmy świadkami. Mamy nadzieję, iż nadchodzący rok przyniesie ich jeszcze więcej, łącznie z tymi najbardziej pomysłowymi, jak przetopienie trofeum przez Ajax, oraz zaskakującymi, jak tematy Superligi, czy Euro 2020.