Aktualności 19 marca 2024

Lekkoatleci na igrzyskach w Paryżu pobiegną na ekologicznym torze

autor: Adrian Janiuk
Tor przygotowywany dla lekkoatletów na zbliżające się igrzyska olimpijskie w Paryżu zapowiada się jako absolutna nowość. Będzie to bieżnia w kolorze fioletowym, przyjazna dla środowiska, a także szybsza niż kiedykolwiek wcześniej. Nawierzchnię przygotuje renomowana włoska firma Mondo, która stoi za tym innowacyjnym projektem. Prace mają zostać rozpoczęte za kilka dni.

Rodzinne przedsiębiorstwo – Mondo, odgrywa dominującą rolę na rynku sprzętu i nawierzchni sportowych, szczególnie w dziedzinie lekkoatletyki. Swoją siedzibę ma w urokliwym, choć niepozornym miasteczku Alba, położonym w Piemoncie, we włoskim regionie północno-zachodnim.

Nasza historia olimpijska rozpoczęła się w 1976 roku w Montrealu. W Paryżu będą to nasze 13. igrzyska olimpijskie – zaznaczył wiceprezes działu sportowego Mondo, który jest synem jednego z dwóch założycieli przedsiębiorstwa, Maurizio Stroppiana.

Zamiast tradycyjnego ochry, którego zazwyczaj używa się podczas zawodów lekkoatletycznych, organizatorzy z Paryża postanowili wybrać kolor fioletowy, który nigdy dotąd nie pojawił się na igrzyskach.

Fiolet paryski będzie używany tylko podczas tegorocznej edycji imprezy – wyznał kierownik ds. badań i rozwoju Andrea Marenghi.

Na fakturze nawierzchni zaplanowano dwa odcienie fioletu – jeden dedykowany obszarom sportowym, takim jak bieżnie, skocznie i koła do rzutów, zaś drugi, o intensywniejszym tonie, przeznaczony dla obszarów technicznych, gdzie dodatkowo zastosowano subtelny akcent szarości, nawiązujący do klimatu popiołów z igrzysk olimpijskich w 1924 roku, które również odbyły się w Paryżu.

Naszym celem było uzyskanie oryginalnego koloru. Te dwa odcienie fioletu pozwalają nam uzyskać maksymalne kontrasty podczas kręcenia obrazów do telewizji, aby wyróżnić sportowców. Nasze podejście polega na tym, by zawodnicy byli na pierwszym planie – podkreślił szef zawodów lekkoatletycznych w Paryżu, były wieloboista Alain Blondel.

Jednak estetyka i ekologiczne aspekty toru to nie jedyne nowinki, które zostaną zaprezentowane podczas igrzysk w francuskiej stolicy. Nawierzchnia na Stade de France została zaprojektowana tak, aby być nawet szybszą niż ta w Tokio, gdzie w 2021 roku ustanowiono trzy rekordy świata, w tym w biegu na 400 metrów przez płotki kobiet, którego dokonała Amerykanka Sydney McLaughlin. W tym celu przeprowadzono wiele analiz algorytmicznych, aby znaleźć optymalny kształt i rozmiar komórek powietrznych wewnątrz toru. Projektowanie toru miało na celu minimalizację strat energii i zwiększenie wydajności lekkoatletów.

Olimpijskie zmagania lekkoatletów we francuskiej stolicy rozpoczną się 1 sierpnia, a zakończą 11 sierpnia.