O czym pamiętać w sponsoringu?
Sponsoring nie jest łatwą działalnością, dlatego stosunkowo łatwo popełnić błąd, który działania sponsorskie zniweczy.
O czym pamiętać, na co zwracać uwagę gdy jest się sponsorem i sponsorowanym – oto kilka rad od prawdziwej specjalistki w tej dziedzinie – Kim Skildum-Reid, autorki świetnego bloga powersponsorship.
- Jeśli jesteś prezesem, dyrektorem generalnym lub dyrektorem zarządzającym trzymaj się z dala od sponsoringu.
- Nie możesz tworzyć strategii sponsoringu jeśli nie masz strategii marki. Ich związek ze sobą nie podlega dyskusji.
- Jeśli nie zamierzasz wykorzystać faktu zaangażowania się w sponsoring, nie inwestuj. Nie ma większego marnotrawstwa pieniędzy niż przemilczany sponsoring.
- Wykorzystuj każdy sponsoring tak, jakbyś był sponsorem na Olimpiadzie – wyobraź sobie – żadnych marek i parę korzyści. To sprawi, że Twoje myślenie będzie kreatywne i strategiczne.
- Nie mierz wyników sponsoringu jako takiego. Zawsze mierz je w stosunku do celów marketingowych i biznesowych.
- Mierz zawsze w stosunku do celów, ale z wykorzystaniem istniejących wzorców i metod pomiaru już używanych przez Twoją firmę.
- Bycie głośnym i dominującym w promowaniu marki do tego stopnia, że działania mogą być odebrane jako inwazyjne, na pewno nie przysporzy Ci klientów. W zamian zwróć ich uwagę na wartość jaką tworzy sponsoring.
- Gdybyś miał taki sam budżet i żadnych zobowiązań, jak wpłynęłoby to na Twoje decyzje inwestycyjne? Przestań się „szczypać” i zanalizuj Twój prawdziwy potencjał.
- Nie ustalaj swojego celu sponsoringu w oparciu o potrzeby finansowe. Twoja wartość na rynku i Twoje potrzeby finansowe nigdy nie będą takie same.
- Nie polegaj na zarządzie gdy chodzi o pieniądze na sponsoring. Przyciągnie on tylko niewielki kapitał, nie sumy, jakie Cię interesują.
- Twoim zadaniem nie jest wykorzystanie sponsoringu, ale zawsze w Twoim interesie jest zachęcenie do wykorzystywania go przez organizacje Cię wspierające.
- Nie przedstawiaj propozycji sponsoringu w formach online. Nigdy – to ślepy zaułek. Idź do menedżera marki.
- Kiedy jesteś na spotkaniu ze sponsorem i mówisz więcej niż on – strzelasz sobie w stopę. Słuchaj!
- Prawdopodobieństwo, że znajdziesz pośrednika, który znajdzie dla Ciebie sponsora jest zerowe. Uświadom sobie: zdobywanie pieniędzy to Twoje zadanie.
- Sponsorzy nie chcą dotrzeć do Ciebie, chcą dotrzeć do swojej grupy docelowej. Ty jesteś tylko pośrednikiem, kanałem dotarcia.
- Najważniejsze słowa sponsoringu to „wygrany-wygrany-wygrany”. Ty wygrywasz, Twój partner wygrywa i grupa docelowa wygrywa. Zapamiętaj to!
- Najważniejsza część sponsoringu to publiczność. Zlekceważ ją i wszyscy przegracie.
- Najlepsze drogi wykorzystania i nagłośnienia sponsoringu rodzą się ze współpracy sponsorowanego i sponsora. Kreatywność i otwartość są kluczem.
- Pozwolenie by sponsoring popadł w stagnację nie jest dobre dla nikogo. Odświeżaj go lub pożegnaj.
- Wsparcie w postaci usługi czy produktów jest tyle warte, ile sponsorowany musiałby za nie zapłacić, gdyby nie pochodziło od sponsora. Sponsorzy, z którymi wymiana następuje w barterze, powinni być zatem traktowani tak samo jak ci, którzy dostarczają gotówkę.
Nic dodać, nic ująć.
Joanna Czyczuk
Marketing Sportowy, Sport Marketingowy
Bartosz Burzyński
Więcej Zdaniem eksperta
Nadchodzą zmiany na stadionach. „Będziemy wdrażać nową wizję wspólnej rozrywki”
Pokolenie Gen-Z wchodzi na stadiony, a Ekstraklasa czujnie się temu przygląda i analizuje rynek pod kątem nadchodzących zmian. W drugiej części rozmowy z Katarzyną Napiórkowską oraz Marcinem Mikuckim na tapecie pojawiają się różne pomysły, które w przyszłości mogą okazać się rzeczywistością.