Kto ubierze piłkarską kadrę? Kilku chętnych i kulisy obecnej umowy
Nike ubiera piłkarską reprezentację Polski od 2008 roku. Wcześniej za stroje dla drużyn narodowych odpowiadała Puma. Teraz, po 17 latach współpracy z amerykańskim gigantem chrapkę na partnerstwo z PZPN mają inni. Mocno konkurencyjną ofertę ma złożyć adidas.
Firma Nike od wielu lat jest jednym z największych sponsorów PZPN. Od 2018 roku, czyli po dziesięcioleciu obowiązywania umowy, Amerykanie każdego roku dostarczali do związku sprzęt o wartości 1,7 mln euro. Do 31 grudnia 2026 roku mają możliwość przedłużenia kontraktu na dotychczasowych warunkach. Związek w każdym roku otrzymywał od partnera wynagrodzenie w wysokości 1,5 mln euro. Była to kwota podstawowa, która jednak ulegała zmianie. Nike miało zapłacić wyższą z kwot 10 procent sprzedaży netto lub wcześniej wspomnianych 1,5 mln euro. Od 2023 roku PZPN otrzymuje jeszcze więcej pieniędzy. W poprzednim roku otrzymał od Nike ponad 2 mln euro, za 2025 zaplanowane jest ponad 2,3 mln euro.
PZPN do 30 czerwca 2025 roku mógł uzgodnić warunki przedłużenia współpracy z amerykańskim gigantem. Nike miało pierwszeństwo w negocjacjach, jednak do tej pory nie doszło do porozumienia między stronami.
Tomasz Włodarczyk z portalu „Meczyki.pl” przekonywał, że toczą się rozmowy dotyczące nowego kontraktu na dostawcę sprzętu dla reprezentacji Polski. Mocno zainteresowany „wejściem” do PZPN jest adidas. Niedawno Patryk Cebartowski, Director Sports Marketing adidas Central Europe East w rozmowie dla SportMarketing.pl przyznał, że firma byłaby zainteresowana współpracą z największym polskim związkiem sportowym.
– Wspieramy także piłkę nożną, przykładem jest Piotrek Zieliński, z którym mamy indywidualną umowę. Jesteśmy partnerem wielu klubów, Ekstraklasy. Jeśli chodzi o reprezentację, w tym momencie ma innego partnera. PZPN jest największym związkiem sportowym w Polsce i gdyby była taka możliwość, to pewnie byśmy ją rozważyli – mówił nam Cebartowski.
W przypadku awansu na mundial pewne jest to, że biało-czerwoni zagraliby w strojach od Nike, podobnie jak m.in. Brazylia, Francja, Anglia, USA, Norwegia, Portugalia, Ekwador, Urugwaj, Paragwaj, Kanada, Chorwacja, Holandia, Korea Południowa, Nigeria. Z kolei w „teamie adidasa” znajdują się Niemcy, Argentyna, Meksyk, Japonia, Hiszpania, Belgia, Kolumbia, Katar czy Arabia Saudyjska.
Z naszych informacji wynika, że zainteresowana dostarczaniem sprzętu dla PZPN była także polska firma – 4F. Na dziś wydaje się jednak, że największe szanse na współpracę ze związkiem mają światowi giganci: Nike i adidas.
Kto ubierze uczestników mistrzostw świata 2026?
adidas (11) – Meksyk, Katar, Szkocja, Niemcy, Japonia, Belgia, Hiszpania, Arabia Saudyjska, Argentyna, Algieria, Kolumbia
Nike (11) – Korea Południowa, Kanada, Brazylia, USA, Australia, Holandia, Urugwaj, Francja, Norwegia, Anglia, Chorwacja
Puma (10) – Szwajcaria, Maroko, Paragwaj, Wybrzeże Kości Słoniowej, Egipt, Nowa Zelandia, Senegal, Austria, Portugalia, Ghana
Kelme (2) – Curacao, Jordania,
Le Coq Sportif (1) – RPA,
Saeta (1) – Haiti,
Marathon (1) – Ekwador,
Kappa (1) – Tunezja,
Majid (1) – Iran,
Tempo Sport (1) – Wyspy Zielonego Przylądka,
7Saber (1) – Uzbekistan,
Reebok (1) – Panama.