Incydent z czapką na US Open – kryzys reputacji polskiego biznesmena i wizerunkowy sukces Kamila Majchrzaka
Jedno nagranie wystarczyło, aby incydent na korcie tenisowym z udziałem kibica i Kamila Majchrzaka stał się tematem numer jeden w światowej sieci. Widać na nim, jak dorosły mężczyzna odbiera z rąk tenisisty czapkę, którą sportowiec chciał przekazać w prezencie dziecku. Według danych Instytutu Monitorowania Mediów publikacje na ten temat uzyskały ponad 116 mln zasięgu na zagranicznych portalach internetowych i 234 mln w polskich mediach i kanałach społecznościowych.
Reakcja użytkowników social mediów była natychmiastowa – od masowych komentarzy i recenzji po bojkot firmy. Dla mężczyzny, który okazał się być polskim przedsiębiorcą, skończyło się to globalną kompromitacją, a dla tenisisty – uzyskaniem wizerunku sportowca dbającego o swoich najmłodszych kibiców.
Globalny zasięg incydentu z czapką
Polski przedsiębiorca stał się na krótko jednym z najszerzej komentowanych rodaków na świecie. Nagranie, na którym podczas meczu US Open w czwartek, 28 sierpnia mężczyzna odbiera ofiarowaną młodemu chłopcu przez Kamila Majchrzaka czapkę, w błyskawicznym tempie obiegło internet. Szybko ujawnione zostały także dane osobowe biznesmena oraz nazwa jego firmy. O sprawie informowały nie tylko media polskie i amerykańskie, ale także BBC, „Guardian”, „Newsweek” oraz liczne portale w Hiszpanii, Indiach czy Brazylii. Łączny zagraniczny zasięg publikacji wyniósł ponad 116 mln potencjalnych kontaktów z przekazem.

https://x.com/PicturesFoIder/status/1961417303607693440
Największe zainteresowanie incydent wzbudził w Indiach – tam materiały wygenerowały ponad 44 mln zasięgu, głównie dzięki serwisowi timesofindia.indiatimes.com, który odnotował 19,6 mln kontaktów z przekazem. Wysokie zasięgi odnotowały także Stany Zjednoczone (14,6 mln) oraz Hiszpania (12,8 mln), gdzie temat szeroko relacjonował m.in. portal marca.com (ponad 10,2 mln kontaktów z przekazem).
2,5 mln interakcji w polskojęzycznych mediach społecznościowych
Równie silnie incydent z czapką rezonował w krajowych mediach. Łączny zasięg publikacji w Polsce przekroczył 234 mln kontaktów z przekazem. Oznacza to, że w ciągu zaledwie czterech dni, statystyczna osoba w Polsce mogła mieć kontakt z informacją na ten temat ponad 7 razy. Największy udział w komentowaniu zdarzenia miały media społecznościowe (219,7 mln), a łączne zaangażowanie internautów – reakcje, komentarze i udostępnienia – wyniosło ponad 2,5 mln interakcji. Dla porównania sprawa „nocnego” spotkania Szymona Hołowni przez cztery dni wywołała 2 mln interakcji.
O aferze, która wybuchła w mediach społecznościowych, informowały także media klasyczne. Wśród stacji radiowych najwyższy zasięg uzyskało RMF FM (1,03 mln), a w telewizji – TVN (1,24 mln) i Polsat (950 tys.). Na portalach internetowych sprawę szczegółowo opisywał m.in. Przegląd Sportowy(2,09 mln) oraz Onet (870 tys.). Z kolei w prasie najbardziej zasięgowe publikacje ukazały się w „Fakcie” (575 tys.) i „Super Expressie” (410 tys.).
Natychmiastowa reakcja użytkowników w social mediach
Incydent wywołał gwałtowną reakcję internautów już w pierwszych godzinach po publikacji nagrania. 29 sierpnia odnotowano rekordowe zaangażowanie – ponad 767 tys. reakcji i 92,7 mln zasięgu. Kolejne dni przyniosły stopniowy spadek aktywności, choć skala nadal pozostawała wysoka: 709 tys. reakcji (63,6 mln zasięgu) 30 sierpnia i 491 tys. reakcji (34,6 mln) 31 sierpnia. Nawet 1 września, kiedy emocje opadły, temat wciąż generował blisko 94 tys. reakcji i 28,7 mln zasięgu.
źródło: Instytut Monitorowania Mediów