Ile płacą klubom najwyższe ligi w grach zespołowych w Polsce, jaką strukturę sponsoringową mają?
Poznaliśmy już mistrzów Polski w piłce nożnej, piłce ręcznej, siatkówce i koszykówce. Czas przyjrzeć się finansom, jakimi dysponują władze poszczególnych lig i jak rozdysponowują te środki do klubów uczestniczących w rywalizacji. Aby się o tym przekonać, porozmawialiśmy z przedstawicielami ORLEN Superligi, PlusLigi i Polskiej Ligi Koszykówki, otrzymaliśmy także komentarz prezesa Ekstraklasa SA.

Ekstraklasa SA wypłaciła ponad 298 mln zł 18 klubom ligi za sezon 2024/25. To o 18 mln zł więcej niż pierwotnie planowano. Tym samym jest to najwyższa kwota przekazana klubom w historii rozgrywek. Oprócz środków pieniężnych, kluby otrzymały również świadczenia barterowe o wartości ok. 3 mln zł.
Ekstraklasa SA, zgodnie z łączącą ją z federacją umową, przekazała 10,5 mln zł Polskiemu Związkowi Piłki Nożnej. Podjęto również decyzję, że część środków, wypracowanych w trakcie sezonu 2024/25, zostanie przesunięta do budżetu na kolejny sezon i przeznaczona na wypłatę dla piątego reprezentanta Polski w europejskich pucharach w sezonie 2026/27.
Sukces na wielu polach
Wydaje się, że miniony sezon był bardzo pozytywny dla całych rozgrywek jeśli chodzi o poziom sportowy, zainteresowanie kibiców, ale też, co szczególnie nas interesuje, kwoty, jakie dostaną kluby. Potwierdza to prezes Ekstraklasa SA.
– Miniony sezon PKO Bank Polski Ekstraklasy był bardzo udany pod względem sportowym i frekwencyjnym. Bardzo nas cieszy, że do tych osiągnięć możemy dołożyć także rekord finansowy. Łączna kwota ok. 309 mln zł dla klubów i federacji to więcej niż budżet założony na początku sezonu oraz najwyższa suma w historii naszej ligi. W ten sposób budujemy silne zaplecze finansowe klubów, które jest kluczowe dla sukcesów sportowych w coraz bardziej konkurencyjnym świecie futbolu – mówi Marcin Animucki.
Sytuacja win-win
Warto zastanowić się, jak rosnące pieniądze dla uczestników ligowych zmagań wpływają na stan polskiego futbolu.

– Coraz większe środki przekazywane klubom od kilku lat przekładają się na jeszcze większe emocje w rozgrywkach ligowych i coraz większe sukcesy w europejskich pucharach, a w konsekwencji coraz wyższą pozycję w rankingu UEFA. Musimy jednak wciąż pracować, by co najmniej utrzymać tę pozycję, jak najwyżej punktując w europejskich rozgrywkach. Dlatego też wraz z Radą Nadzorczą podjęliśmy wspólnie decyzję o zabezpieczeniu dodatkowo wypracowanych środków z tegorocznych przychodów i przesunięciu ich na następny rok. Wypłacimy je wówczas ekstraklasowej drużynie, która jako piąta będzie uczestniczyć w europejskich pucharach. Rozpocznie ona grę od drugiej rundy eliminacji Ligi Konferencji, tak jak czwarty zespół w tabeli, i dlatego będzie to wsparcie w tej samej wysokości – wyjaśnia Marcin Animucki.
Jaką kwotę otrzymał mistrz?
Finansowa czołówka PKO Bank Polski Ekstraklasy pod względem wysokości wypłat z ligi w sezonie 2024/25 jest taka sama jak jej podium sportowe. Najwięcej pieniędzy, bo aż 36,1 mln zł, trafiło do Mistrza Polski, Lecha Poznań. Raków Częstochowa zainkasował blisko 30,2 mln zł, a Jagiellonia Białystok otrzymała z ligi przeszło 26 mln zł.
– Na wzroście przychodów Ekstraklasy korzysta cała liga, chociaż oczywiście najwyżej
premiowane są wysokie i powtarzalne wyniki na boisku. Warto podkreślić, że w tym roku po raz pierwszy aż dwa kluby przekroczyły pułap 30 mln zł wypłaconych środków, a wypłata dla mistrza osiągnęła rekordowy poziom 36 mln zł. Patrząc na przeciwny koniec finansowej tabeli, jeszcze dwa sezony temu siedem klubów otrzymywało wypłatę poniżej 10 mln zł, podczas gdy tym razem nie było ani jednego takiego klubu. Wszystko to odzwierciedla wysoką i wciąż rosnącą wycenę naszej ligi przez nadawców oraz partnerów marketingowych, na co systematycznie pracujemy – dodaje Krzysztof Bauza, dyrektor finansowy Ekstraklasa SA.
Jak ważny jest młodzieżowy futbol?
W Ekstraklasie premiowana jest praca z młodzieżą, kolejny raz jednym z beneficjentów jest klub, który w Polsce kojarzy się ze szkoleniem młodych piłkarzy.

– Po raz kolejny, największą część środków z tytułu programu Pro Junior System
przekazaliśmy klubowi KGHM Zagłębie Lubin. Za sezon 2024/25 było to ponad 2,4 mln zł. Z puli PJS został także zasilony budżet Fundacji Ekstraklasy, która promuje piłkę nożną wśród młodzieży oraz wspiera rozwój młodych piłkarzy i piłkarek, organizując projekty Akademii Klasy Ekstra, Ekstra Talent, program Ekstra Klub czy szkolenia dla trenerów. Oprócz tego kluby na piłkę młodzieżową otrzymują z Ekstraklasy po 1 mln zł w ramach kwoty stałej. Oznacza to, że łącznie za sezon 2024/25 przekazaliśmy na szkolenie młodzieży blisko 25,5 mln zł. Środki, które przeznaczamy na ten cel, pochodzą od sponsora tytularnego, PKO Banku Polskiego, a także z licencji bukmacherskich i z kar Komisji Ligi – podsumowuje Marcin Animucki.
Polityka finansowa w ORLEN Superlidze
– Filozofia Superligi opiera się na budowaniu stabilnych fundamentów i maksymalizacji wartości dla wszystkich uczestniczących klubów, zarówno poprzez bezpośrednie gratyfikacje finansowe, jak i świadczenia niefinansowe, które znacząco obniżają ich bieżące koszty operacyjne – mówi w rozmowie ze SportMarketing.pl Jakub Kowalcze, dyrektor ds. komunikacji w ORLEN Superlidze i podaje szczegółowe dane, które przytaczamy poniżej.
Całkowite wsparcie dla klubów (wszystkie kwoty netto):
W minionym sezonie Mistrz Polski w ORLEN Superlidze (mężczyźni) otrzymał w ramach sprzedawanych przez Superligę scentralizowanych praw medialnych i marketingowych świadczenia w wysokości ok 520 000 zł. Na tą kwotę składają się świadczenia finansowe (360 000 zł) oraz rzeczowe (160 000 zł netto).
Egalitarne podejście
– Zgodnie ze strategią spółki rozwoju całej ligi a nie tylko czołowych klubów, Superliga większość środków rozdziela w sposób równy, a nie poprzez dużo wyższe nagrody dla najlepszych. Każdy klub ORLEN Superligi (mężczyźni) otrzymał w zeszłym sezonie bezpośrednie wsparcie min. 410 000 zł, z czego min. 250 000 zł świadczeń finansowych oraz 160 000 zł świadczeń rzeczowych. – podkreśla Kowalcze.
Mistrzynie Polski w ORLEN Superlidze Kobiet otrzymały od Superligi około 340 000 zł. Na tę kwotę składały się świadczenia finansowe w wysokości 230 000 zł oraz rzeczowe w wysokości 110 000 zł. Każdy klub ORLEN Superligi Kobiet otrzymał w zeszłym sezonie min. 220 000 zł świadczeń, z czego min. 120 000 zł świadczeń finansowych oraz 100 000 zł świadczeń rzeczowych.
Łącznie na wsparcie klubów ORLEN Superligi i ORLEN Superligi Kobiet transferujemy co sezon ponad 6 milionów złotych w gotówce.
Przykłady świadczeń rzeczowych
W ramach świadczeń rzeczowych kluby otrzymują do dyspozycji niezbędne do funkcjonowania rzeczy, które w większości przypadkach wcześniej kupowały. Są to samochody, zabezpieczenie wody na cały sezon dla zespołów, budżet na odżywki i suplementację, komplet piłek, wcześniej również kleje do piłki ręcznej.
Zmiany
– W ostatnich latach nastąpiły ogromne zmiany w zakresie świadczeń dla klubów przekazywanych od organizatora rozgrywek. Różnica przed powstaniem ligi zawodowej (2016 rok mężczyźni i 2019 kobiety) wynosi dla każdego najsłabszego klubu męskiego min. 450 000 zł, a kobiet min. 260 000 zł. Przed powstaniem ligi zawodowej bowiem kluby musiały wpłacać środki za udział w rozgrywkach 42 000 zł klub męski i38 000 zł żeński. Na przestrzeni ostatnich 5 lat, wartości świadczeń przekazywanych przez Superligę dla klubów zwiększyły się około dwukrotnie – zwraca uwagę dyrektor ds. komunikacji w ORLEN Superlidze.
Dodatkowe świadczenia i usługi:
– Superliga i ZPRP pokrywają dodatkowo szereg kosztów związanych z rozgrywkami i funkcjonowaniem klubów. Są to m.in. wynagrodzenia sędziów i delegatów wszystkich spotkań, koszty monitoringu mediów każdego klubu, monitoring sponsoringu, który bada ekspozycje dla praktycznie wszystkich partnerów wspierających poszczególne kluby czy badania profilu kibica. Spółka finansuje również szereg projektów których bezpośrednimi beneficjentami są kluby takie jak stworzenie nowych stron internetowych, szkolenia marketingowe i sprzedażowe dla pracowników. Obecnie trwają prace nad centralnym systemem CRM którego koszty również pokrywa spółka. Spółka pokrywa również koszty bieżącej komunikacji wokół rozgrywek i obsługi partnerów – podkreśla Kowalcze.
Poza wymienionymi powyższej świadczeniami, Superliga realizowała w ostatnich latach także programy specjalne, z dodatkowym budżetem dla klubów ORLEN Superligi i ORLEN Superligi Kobiet. Co sezon na tego typu inicjatywy Superliga przeznacza od 200 000 do 300 000 zł. W obecnym sezonie był to program dofinansowania opraw meczowych, którego budżet wyniósł 282 000 zł brutto, w sezonie wcześniejszym dofinansowanie inwestycji w rozwój fizjoterapii w klubach. W ramach tych projektów, kluby mogą dostać dodatkowe środki celowe.
Partnerzy:
Superliga ma stworzoną piramidę sponsoringową. Kluczowym i strategicznym partnerem zarówno ORLEN Superligi, jak i ORLEN Superligi Kobiet, jest ORLEN S.A. Spółka nie tylko jest partnerem tytularnym ale również inicjatorem powołania ligi zawodowej i jej profesjonalizacji. Prócz pakietu sponsorskiego, współpracuje z Superligą przy określaniu strategicznych projektów rozwojowych, które mają wspierać kluby.
Na drugim poziomie piramidy znajduje się sponsor Suzuki. Trzeci poziom to Partnerzy, marki forBET Zakłady Bukmacherskie, Nata Aqua Minerale, NamedSport i Select, a u kobiet również markaLirene. Współpracujemy również z markamiBalticus i hummel.
– W naszej piramidzie sponsoringowej są jeszcze tylko 2-3 wolne pakiety. Po podpisaniu w ostatnich latach kontraktów z nowymi partnerami oraz zwiększenia wartości umów, Superliga obecnie aktywnie prowadzi proces komercjalizacji drugiego pakietu sponsora oficjalnego – akcentuje nasz rozmówca.
– Należy podkreślić, że Superliga ma dobrze zbudowaną, wartościową piramidę sponsoringową, dzięki której wypłaca świadczenia finansowe i rzeczowe dla 24 klubów piłki ręcznej (14 męskich i 10 kobiecych). Kluczowe w najbliższych latach jest natomiast zwiększenie wartości ze sprzedaży praw mediowych. W popularnych ligach stanowią one od 50 do nawet 90% przychodów spółki ligowej, w Superlidze przychody te rosną ale jest to obecnie dużo mniej niż 50% i wymaga długofalowej pracy całego środowiska piłki ręcznej, Superligi, ZPRP i klubów nad zwiększeniem popularności dyscypliny – zaznacza Kowalcze.
Prawa Medialne:
Rozmówca SportMarketing.pl dodaje, że nabywcą głównego pakietu mediowego jest telewizja Polsat Sport, która w każdym sezonie transmituje blisko 100 spotkań. Pozostałe mecze można oglądać w streamingu na platformie Emocje.TV.
– Przez ostatnie lata Superliga po uporządkowaniu umów na prawa medialne w zakresie tzw. praw zachowanych, zbudowała również stabilne partnerstwa w ramach których sprzedaje audiowizualne prawa bukmacherskie, prawa medialne międzynarodowe (Słowenia, Czechy i Słowacja) czy prawa z meczów dla sztucznej inteligencji. Znacznie zwiększone zostały również przychody z praw bukmacherskich. Przychody z medialnych praw zachowanych zwiększyły się w ostatnich latach kilkukrotnie – podsumowuje Kowalcze.
Struktura sponsoringowa w polskiej siatkówce
Ligowa siatkówka w Polsce zyskuje coraz większe grono fanów, a zatem wydaje się, że siłą rzeczy prowadzi to do zwiększenia się liczby podmiotów, które myślą o inwestycjach w tę dyscyplinę.
– Od wielu lat współpracujemy z grupą Polsat Plus czyli Polkomtelem jako sponsorem tytularnym rozgrywek PlusLigi i telewizją Polsat. To oczywiście odnosi się też do sprzedaży praw. Trzecią firmą, która ma duży wkład i tytularność już od pięciu sezonów, jest TAURON (sponsor tytularny kobiecej TAURON Ligi). Poza tymi partnerami mamy szereg nowych sponsorów prywatnych. Przy okazji różnych wydarzeń, takich jak finały TAURON Pucharu Polski czy letnie rozgrywki w siatkówce plażowej, naszym partnerem jest PGE – mówi Kamil Składowski, dyrektor działu komunikacji Polskiej Ligi Siatkówki.
Orlen także stawia na siatkówkę
To nie jest przypadek, że wielu polskim kibicom siatkówka kojarzy się z potentatem w branży paliwowej.
– Przy niektórych imprezach współpracujemy z Orlenem. W ostatnich latach pojawiło się również spore grono znaczących sponsorów prywatnych w różnym zakresie, w różnej formie, to między Decathlon, AL-KO, KRISHOME, Nice To Fit You, Arche, MB Motors czy Viessmann. W ostatnich latach w naszej strukturze sponsoringowej doszło więc do sporych zmian i mamy bardzo duże grono partnerów prywatnych, firm, przedsiębiorstw polskich i zagranicznych – podkreśla nasz rozmówca.
Podział pieniędzy w PlusLidze
– Jeśli chodzi o finanse, w wyniku decyzji prezesów klubu od kilku sezonów kluby PlusLigi otrzymują stałe pieniądze. Te środki są dzielone na wszystkie kluby, dodatkowo jest jeszcze premia dla mistrza Polski. Kiedyś było to inaczej, ponieważ wysokość nagród finansowych była uzależniona od zajęcia poszczególnych miejsc. Wyglądało to tak, że mistrz dostawał najwięcej, a ostatnia drużyna najmniej. Teraz jest stała część dla wszystkich ekip, plus premia dla mistrza za zdobycie tytułu, no i oczywiście są premie za wygranie TAURON Pucharu Polski czy AL-KO Superpucharu. Za sezon 2024/2025 kluby PlusLigi otrzymały łącznie ponad 10 milionów złotych gratyfikacji, mistrz Polski z Lublina dodatkową premię w wysokości 300 tysięcy złotych.
Aktualna lista sponsorów i partnerów PLS:
Sponsorzy: Plus, TAURON, Decathlon, Nice To Fit You, AL-KO, Krishome, Brother, Blachy Pruszyński, Społem, Robico, MB Motors, Piwniczanka, Arche Hotele
Partnerzy: Wallstein Rothemuhle, Inglot, Grant Thornton, Mikasa, Cluse, Elcor, Terraline
Oficjalny Bank/Sponsor: PKO Bank Polski
Partnerzy medialni: Polsat Sport, Radio ZET, Interia Sport
Dodatkowo: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A. jako mecenas Gali 25-lecia PLS oraz sponsor treningów dla dzieci organizowanych przez PLS pod nazwą PGE Junior #Energianastart oraz ORLEN – partner Gali 25-lecia PLS.
Udana współpraca ze sponsorami w polskiej koszykówce
Koszykarze Legii Warszawa zdobyli mistrzostwo Polski po raz ósmy w historii, ale pierwszy od 56 lat. W siódmym meczu finału pokonali w Lublinie PGE Start 92:82 (23:18, 19:19, 22:24, 28:21) i triumfowali w tej niezwykle zaciętej konfrontacji 4-3.
– W sezonie 2024/25 pula nagród dla najlepszych klubów Polskiej Ligi Koszykówki jest wyższa niż było to kiedykolwiek wcześniej. Wzrost wartości nagród to m.in. efekt udanej współpracy ze sponsorami oraz partnerami Polskiej Ligi Koszykówki. To także ich zaangażowanie sprawia, że możemy nagradzać medalistów mistrzostw Polski oraz zdobywcę Pucharu Polski coraz wyższymi nagrodami – mówi nam Łukasz Koszarek, prezes Polskiej Ligi Koszykówki.
A jakie aspiracje mają władze rodzimego basketu?
– Pragniemy, by to docenienie sukcesów sportowych przekuło się w inwestycje w przyszłość w postaci powstawania kolejnych akademii koszykarskich, rozwój infrastruktury sportowej czy poszerzenia oferty jaką kluby kierują do swoich kibiców – dodał Koszarek.
Jeśli chodzi o konkretne liczby, powołujemy się na Macieja Wiśniewskiego, który podaje szczegóły na portalu X:
• Przychody 2023/24: 27,6 mln zł, ostatnie 5 lat: 105,8 mln zł
• Koszty 2023/24: 25,5 mln zł, ostatnie 5 lat: 102 mln zł
• Usługi obce 2023/24: 15,6 mln zł, ostatnie 5 lat: 63 mln zł
• Wynagrodzenia 2023/24: 4,9 mln zł, ostatnie 5 lat: 17,8 mln zł
Przelewy PLK
• PZKosz do PLK: 5 890 000 zł
• PLK do PZKosz: 1 485 000 zł
