Pięć sposobów Polski na rozwój futbolu dla wszystkich
W związku z tym, że Konferencja UEFA Grassroots odbędzie się w Polsce – kraju, w którym zarejestrowanych jest ponad pół miliona graczy – UEFA przedstawia kilka sposobów, w jakie Polski Związek Piłki Nożnej (PZPN) dba o przyjazne, bezpieczne i przyjemne środowisko dla każdego, kto chce grać w piłkę nożną, niezależnie od poziomu zaawansowania.

Podnoszenie standardów w piłce nożnej kobiet
Pokonując Austrię 2:0 w zeszłym roku w barażach, polska reprezentacja kobiet pod wodzą Niny Patalon przeszła do historii, kwalifikując się do pierwszego finału UEFA Women’s EURO – kluczowego celu pierwszej strategii PZPN poświęconej kobietom, Time for Us, uruchomionej w 2022 roku.
Nie trzeba szukać daleko, aby uzyskać dalsze potwierdzenie rosnącego statusu Polski w piłce nożnej kobiet; kraj będzie gospodarzem ME Kobiet do lat 19 pod koniec tego roku oraz MŚ Kobiet do lat 20 w 2026 roku. A ich młodym gwiazdom nie zabraknie inspirujących postaci, nie wspominając o obecnej najlepszej strzelczyni w hiszpańskiej Lidze F: napastniczce Barcelony Ewie Pajor, która przeszła przez programy oddolne PZPN (w tym Puchar Tymbarku).
Tworzenie silnej społeczności piłkarskiej dla dziewcząt
Krajobraz kobiecej gry ulega również transformacji na poziomie lokalnym. Od czasu, gdy PZPN stało się jedną z siedmiu organizacji, które wzięły udział w fazie pilotażowej w 2020 r., w pełni przyjęło program UEFA Playmakers, napędzając jego ekspansję w całym kraju. Finansowanie z PZPN pomogło zwiększyć liczbę lokalizacji, w których realizowany jest program, do 40, a w tym roku planuje się utworzenie kolejnych 20. Nie tylko tysiące młodych dziewcząt cieszyło się bezpiecznym i inspirującym pierwszym doświadczeniem piłki nożnej, ale około 200 dorosłych wzięło udział w szkoleniu trenerów Playmakers PZPN.
Lider w ampfutbolu
W 2022 roku Amp Futbol Polska uruchomiło pierwszą w Europie drużynę składającą się wyłącznie z kobiet po amputacji przy wsparciu PZPN. Związek organizuje comiesięczne dwudniowe obozy treningowe dla drużyny kobiecej, a nawet zorganizował wydarzenia międzynarodowe, zapewniając możliwości gry w piłkę nożną grupie osób, które w przeciwnym razie mogłyby nie mieć takiej możliwości. Program dla zawodniczek wygrał w kategorii Najlepsza Inicjatywa Niepełnosprawnych podczas UEFA Grassroots Awards 2022/23, a reprezentacja Polski zajęła trzecie miejsce na inauguracyjnym Pucharze Świata w Piłce Nożnej Kobiet po Amputacji w 2024 roku.
Wsparcie dla młodych ludzi w trudnej sytuacji
Piłka nożna dla osób po amputacji ponownie znalazła się w centrum uwagi podczas Superpucharu UEFA 2024, rozgrywanego na Stadionie Narodowym w Warszawie. Dzieci z Europejskiej Federacji Piłki Nożnej dla Osób po Amputacji zostały zaproszone na sesje treningowe przed starciem Realu Madryt z Atalantą i weszły na boisko obok gwiazd klubu jako maskotki zawodników. Dołączyły do nich dzieci z „Trenuj bądźcie dobry”, polskiej organizacji pozarządowej, która wykorzystuje piłkę nożną jako narzędzie pozytywnych zmian społecznych, oraz Hope for Mundial, organizacji z siedzibą w Warszawie, która organizuje coroczne mistrzostwa świata w piłce nożnej dla dzieci z domów dziecka.
Wspieranie społeczności piłkarskiej
Przygotowując się do uruchomienia strategii na rok 2026 i kolejne lata, PZPN rozpoczyna szeroko zakrojone konsultacje, w których wezmą udział wszyscy członkowie polskiej społeczności piłkarskiej. Seria ankiet i spotkań z zawodnikami, klubami, trenerami, rodzicami i działaczami pomoże federacji w dążeniu do zapewnienia dalszych korzyści wszystkim osobom zaangażowanym w polską piłkę nożną.

Redakcja Sport Marketing
Więcej Z kraju
Corendon Airlines na jednym pokładzie z Górnikiem Zabrze
Do grona sponsorów Górnika Zabrze dołączył Corendon Airlines, co pokazuje spory potencjał marketingowy klubu z Górnego Śląska.



