Z kraju 21 grudnia 2017

Pożegnanie Boruca podbiło media

Listopad był miesiącem ostatnich w tym roku meczów reprezentacji Polski w piłce nożnej. Polacy zmierzyli się towarzysko z Urugwajem i Meksykiem.


Jednak w związku z zakończeniem reprezentacyjnej kariery przez Artura Boruca wynik pierwszego spotkania zszedł na dalszy plan – wynika z analizy PRESS-SERVICE Monitoring Mediów.

Z polskich piłkarzy występujących w pięciu najsilniejszych europejskich ligach częściej od „Króla Artura” w mediach w analizowanym okresie pojawiał się tylko Robert Lewandowski. RL9 odnotował 3 586 doniesień, podczas gdy Boruc 1 186. Warto zauważyć, że jest to liczba kilkukrotnie większa niż w poprzednich miesiącach, gdzie licznik medialny bramkarza Bournemouth nie przekraczał 300 publikacji. 65-krotny reprezentant Polski pojawił się także 15 razy na okładkach gazet – pod tym względem przegrał jedynie z „Lewym” (30).

W kontekście reprezentantów Polski warty zauważenia jest także wynik Kamila Glika. Obrońca AS Monaco głównie dzięki dobrym występom w Ligue 1 i Lidze Mistrzów, a także nominacji do drużyny roku UEFA (co spotkało także Lewandowskiego) odnotował niewiele mniej publikacji od Boruca, meldując się na trzecim miejscu medialnego podium za listopad.

Wykres 1. TOP 10 najbardziej medialnych polskich piłkarzy występujących w pięciu najmocniejszych ligach europejskich w listopadzie 2017 (prasa i wybrane strony internetowe)

W czołówce rankingu medialności klubów Ekstraklasy obyło się bez zmian. Legia utrzymała znaczącą przewagę nad grupą pościgową, w której znajdują się Wisła Kraków, Lech Poznań i Śląsk Wrocław. W przypadku mistrzów Polski wiele publikacji wygenerowały: omawiany w mediach temat śmierci Janusza Wójcika, mecz z Górnikiem Zabrze (sędzia dwukrotnie przerywał mecz z powodu zadymienia po odpalanych racach, za co klub został ukarany) czy występ w Pucharze Polski. Najwięcej materiałów na temat stołecznego klubu opublikowały serwisy przegladsportowy.pl, sportowefakty.wp.pl oraz sport.onet.pl. Wśród dziennikarzy prym wiedli Przemysław Michalak (2×45.info), Antoni Bugajski, Robert Błoński (obaj „Przegląd Sportowy”) oraz Tomasz Biliński (wyd. Polska Press). Wszyscy opublikowali ponad 30 materiałów z wzmianką o Legii.

Wisła Kraków kolejny miesiąc z rzędu znalazła się tuż za plecami Legii, niewielką liczbą publikacji wyprzedzając poznańskiego Lecha. Duża w tym zasługa Marcina Wasilewskiego, którego podpisanie kontraktu z zespołem spod Wawelu spotkało się z ogromnym zainteresowaniem mediów. Najczęściej na temat klubu z Reymonta informowały „Dziennik Polski”, przegladsportowy.pl, gol24.pl, „Gazeta Krakowska” oraz „Przegląd Sportowy”. Najbardziej aktywnymi autorami byli Bartosz Karcz (wyd. Polska Press), Michał Trela oraz Mateusza Miga (obaj „Przegląd Sportowy”). Wzmianka o Wiśle pojawiła się ponad 40 razy w tekstach podpisanych przez tych dziennikarzy.

Lech Poznań w listopadzie odnotował identyczną liczbę publikacji, co w październiku – 2 523. W analizowanym okresie klub z Bułgarskiej nie odnotował „skoków” publikacji w związku z pojedynczymi wydarzeniami, tak jak w przypadku opisanych wyżej klubów. O Lechu najczęściej informowały: „Przegląd Sportowy”, przegladsportowy.pl, „Sport”, sport.onet.pl, pilkanozna.pl oraz weszlo.com. Wśród dziennikarzy powyżej 20 publikacji zamieścili: Przemysław Michalak (2×45.info), Maciej Henszel, Antoni Bugajski (obaj „Przegląd Sportowy”) oraz Szymon Mierzyński (sportowefakty.wp.pl).

W listopadzie na wyróżnienie zasłużyły także Górnik Zabrze oraz Korona Kielce. Oba kluby odnotowały powyżej 2 200 publikacji, znajdując się w czołowej „6” zestawienia. Mediom nie umknęła dobra postawa zespołów prowadzonych odpowiednio przez Marcina Brosza i Gino Lettierego, a dodatkowe publikacje obu drużynom przyniosły występy w Pucharze Polski. Górnik dodatkowo był bardzo często obecny w social media, gdzie przegrał tylko z warszawską Legią. Korona była czwarta, a oba zespoły przedzielił Lech Poznań. Co ciekawe, zabrzanie odnotowali mniej wpisów na Facebooku od poznaniaków, jednak ponad dwukrotnie więcej na Twitterze.

Wykres 2. TOP 10 najbardziej medialnych drużyn LOTTO Ekstraklasy w listopadzie 2017 (prasa i wybrane strony internetowe)

Na szczycie rankingu medialności w NICE 1. lidze nie zaszły większe zmiany – Ruch Chorzów od wielu miesięcy zdecydowanie przewodzi stawce. Za jego plecami po raz kolejny znalazły się GKS Katowice, Stal Mielec oraz Chrobry Głogów. O poczynaniach na zapleczu Ekstraklasy zdecydowanie najczęściej informował „Sport”. W przypadku serwisów internetowych prym wiodły sportowefakty.wp.pl oraz polsatsport.pl.

Wykres 3. TOP 10 najbardziej medialnych drużyn NICE 1. ligi w październiku 2017 (prasa i wybrane strony internetowe)

„Polska Piłka” to cykliczna analiza prowadzona przez PRESS-SERVICE Monitoring Mediów. Badanie uwzględnia medialność klubów Ekstraklasy, 1. ligi oraz polskich piłkarzy występujących w Premier League, Primera Division, Ligue 1, Serie A i pierwszej Bundeslidze. Proces analizy obejmuje ponad 1100 tytułów prasowych i wybrane strony internetowe. Ponadto analitycy firmy PRESS-SERVICE Monitoring Mediów sprawdzają popularność klubów Ekstraklasy w mediach społecznościowych (Facebook.com, Twitter.com, Youtube.com). Badanie „Polska Piłka” prowadzone jest cyklicznie począwszy od 1 marca 2010 roku. Do tej pory analitycy firmy PRESS-SERVICE Monitoring Mediów wzięli pod uwagę już ponad 1,6 mln informacji.