Opona Goodyear Eagle – legenda motorsportu, która wciąż pisze nową historię
Niepobity rekord w Formule 1, niezliczone triumfy w Daytona, Le Mans i Indianapolis oraz jedno z najdłuższych partnerstw w historii sportów motorowych – od ponad stu lat opony Goodyear zwyciężają na torach wyścigowych na całym świecie, a ich jakość i innowacyjność ugruntowały pozycję marki jako jednej z najbardziej rozpoznawalnych w świecie motosportu. Dla Goodyeara wyścigi to pole do rozwoju zaawansowanych technologii.

Z okazji 45-lecia linii Eagle, Goodyear świętuje sukcesy, które uczyniły tą linię opon jedną z najbardziej utytułowanych w historii sportów motorowych, tworząc dziedzictwo, które trwa do dziś, zarówno w Długodystansowych Mistrzostwach Świata, jak i w NASCAR.
Symbol Ameryki
Opony Goodyear zaczęły odnosić sukcesy niemal natychmiast po założeniu firmy Goodyear Tire & Rubber Company w 1898 roku. Już w 1901 roku Henry Ford wybrał je do samochodu, którym zwyciężył w wyścigu na dystansie jednej mili, rozegranym w Detroit Driving Club. To właśnie wtedy narodził się etos marki, oparty na haśle „z wyścigów na drogi”. Sukcesy na torach szły w parze z serią przełomowych innowacji, które powstawały w rytmie pionierskich startów. Był to pierwszy z wielu przypadków, gdy doświadczenia zdobyte na torze bezpośrednio przełożyły się na jakość i osiągi opon Goodyear przeznaczonych do codziennej jazdy.
Już we wczesnych latach rozwoju sportów motorowych Goodyear dostrzegł, że tor wyścigowy to najlepsze laboratorium do testowania osiągów opon. Wiedza zdobywana podczas północnoamerykańskich wyścigów była wykorzystywana do tworzenia technologii nowej generacji. Ta filozofia znalazła potwierdzenie w 1954 roku, gdy Goodyear dołączył do dynamicznie rozwijającej się wyścigów samochodów seryjnych NASCAR.
Po znaczących sukcesach w Ameryce Północnej, Goodyear odniósł swoje pierwsze międzynarodowe zwycięstwo w 1965 roku, gdy Masten Gregory i Jochen Rindt triumfowali w 24-godzinnym wyścigu Le Mans, prowadząc Ferrari 250 LM. Kilka miesięcy później Richie Ginther sięgnął po zwycięstwo w Grand Prix Meksyku. Te dwa przełomowe sukcesy na światowej scenie zapoczątkowały okres dominacji opon Goodyeara w wyścigach po obu
stronach Atlantyku.
Dzięki logotypowi „Goodyear Eagle” umieszczonemu na bocznej ścianie każdej wyścigowej opony oraz tej samej nazwie widniejącej na produktach drogowych o wysokich osiągach — wybieranych przez takich producentów jak Ferrari, Chevrolet czy Ford — związek między torem a codzienną jazdą stał się bardziej oczywisty niż kiedykolwiek wcześniej. Tymczasem opony Goodyear Eagle nadal odnosiły sukcesy na torach wyścigowych. Aż do 2007 roku Formuła 1 nie miała wyłącznego dostawcy opon, a w wielu sezonach wszystkie zespoły decydowały się właśnie na opony Goodyear Eagle, co umacniało pozycję marki jako lidera
w tym sporcie.
Do dziś żadna inna marka nie zdołała przebić imponującego wyniku 368 zwycięstw Goodyeara w wyścigach Grand Prix Formuły 1. W 2024 roku Goodyear świętował wyjątkowy jubileusz 70-lecia w roli oficjalnego dostawcy opon dla NASCAR. To niezwykłe partnerstwo
rozpoczęło się w 1954 roku, od pierwszych testów opon na torze Darlington Raceway, i od tamtej pory rozwijało się dzięki kolejnym innowacjom: od wprowadzenia wyścigowych opon typu slick w 1972 roku, przez opony radialne w 1989 r., konstrukcję bieżnika z wieloma strefami w 2013 r., aż po aktualną specyfikację 18-calowych opon dla samochodów NASCAR Next Gen.
Od 1997 roku Goodyear jest oficjalnym i wyłącznym dostawcą opon dla trzech krajowych serii NASCAR. Co roku, w zakładzie w Akron w stanie Ohio, marka produkuje ręcznie ponad 100 000 opon, wspierając jedno z najbardziej ikonicznych i najdłużej trwających partnerstw
w historii sportów motorowych.
Powrót Goodyeara na arenę międzynarodowych wyścigów został przypieczętowany pierwszym zwycięstwem w klasie LMP2 podczas 4- godzinnego wyścigu Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA w Szanghaju w listopadzie 2019 roku, a niedługo później — długo wyczekiwanym powrotem do Le Mans w 2020 roku.
