Aktualności 12 marca 2024

Rola sponsoringu indywidualnego. Jak działają największe polskie gwiazdy?

Czy zauważyliście, w jaką stronę zmierza aktualnie biznes sportowy? Kto staje się kluczowy w kontekście skutecznego marketingu? Nie ulega wątpliwości fakt, że to sportowcy stają się więksi od klubów, lig i związków, które reprezentują. Sponsoring indywidualny odgrywa coraz większą rolę i nie zanosi się w tym temacie na zmiany.

Z czego wynikają takie tendencje?

Rosnąca popularność sponsoringu indywidualnego jest wręcz nieunikniona. To bardzo aktualny trend, który odgrywa coraz większą rolę. Należy tu wspomnieć, jak wielkie postaci ze świata sportu są w stanie napędzać zainteresowanie danym klubem, ligą czy nawet całą dyscypliną.

Najpopularniejszy sport świata, czyli piłka nożna jest idealnym przykładem dla zobrazowania wspomnianego zjawiska. Piłkarze mają aktualnie największe zyski z rozkwitu umów indywidualnych. Ostatnio widzieliśmy to w przypadku przenosin Leo Messiego do Interu Miami. Argentyński piłkarz pokazał, jak ogromny wpływ może mieć jeden gracz na rozwój klubu, całej ligi i wzrostu popularności piłki nożnej w Stanach Zjednoczonych. Widzimy, że cena zawodnika nie opiera się dziś tylko i wyłącznie na wartości czysto sportowej, ale także na jego popularności i wizerunku.


Kolejnym przykładem wielkiego sportowca, który wzniósł swą markę osobistą na wyżyny, jest legendarny koszykarz Chicago Bulls Michael Jordan. Od czasu jego działalności postrzeganie wartości sponsoringowej sportowca wzniosło się na niespotykany dotychczas poziom. Marka ikony NBA to już zdecydowanie coś więcej niż wyłącznie sprawa stricte sportowa. Jordan stał się ważną postacią dla szeroko pojętej popkultury.

Jak to wygląda na polskim podwórku?

W skali naszego kraju warto wymienić trzy bieżące, a zarazem wyjątkowe przykłady sukcesów sponsoringu indywidualnego. Na pierwszy ogień pójdzie niezwykle medialna dziś pierwsza rakieta świata Igi Świątek. 22-letnia zawodniczka już teraz może pochwalić się wielkimi sukcesami nie tylko na tenisowym korcie. Świątek świetnie radzi sobie w social mediach, gdzie posiada łącznie miliony obserwatorów na swoich profilach. Najpopularniejsza jest na Instagramie. Jej poczynania na tej platformie śledzi ponad 1,4 mln kibiców. To oczywiście nie wszystko, ponieważ popularność przeradza się także na szereg współprac marketingowych. Młoda gwiazda tenisa ziemnego współpracuje między innymi z markami takimi jak: OSHEE, Rolex, Visa, ON Running czy Porsche.

Kolejną bardzo medialną gwiazdą polskiego sportu jest koszykarz Jeremy Sochan. Wschodząca gwiazda NBA jest wręcz uwielbiana w Polsce. Potwierdzają to tłumy fanów, którzy przy okazji wizyty w kraju chciały, choć na chwilę zobaczyć gracza San Antonio Spurs. 20-latek mimo tego, że stawia dopiero pierwsze kroki na parkietach najlepszej koszykarskiej ligi świata i zdobywa cenne doświadczenia, już teraz odgrywa ważną rolę. Sochan to ambasador polskiej koszykówki, a co za tym idzie ważna postać, jeśli mówimy o przyszłości i popularyzacji tej dyscypliny. Jeśli chodzi o sponsoring, ważną kwestią jest to, że sponsorem technicznym Sochana jest firma Nike, a od niedawna wizerunek koszykarza pojawia się, chociażby na napojach izotonicznych i funkcjonalnych 4Move. Warto też wspomnieć o coraz większej popularności koszykarza za oceanem. Polak wystąpił przecież w reklamach Sieci sklepów spożywczych H-E-B ze względu na ich współpracę z San Antonio Spurs. Gra w jednym zespole z tak medialnym zawodnikiem jak Victor Wembanyama na pewno pozytywnie wpływa na jego marketingową pozycję.

Nie można pominąć tu oczywiście znakomitego piłkarza Roberta Lewandowskiego, który jest dziś globalnie najbardziej znanym polskim sportowcem. Na samym Instagramie obserwuje go ponad 35,5 miliona fanów. To już teraz prawdziwa ikona polskiej piłki i jeden z najwybitniejszych polskich sportowców w historii. Jego pozycja marketingowa stawia go wśród najpopularniejszych piłkarzy świata. Korzysta na tym nie tylko FC Barcelona, ale również reprezentacja Polski, gdzie nazwisko Lewandowski przyciąga kolejnych sponsorów. Sam piłkarz współpracuje między innymi z: LOTTO, Nike, 4F czy SM STORM BIKES, co możemy zauważyć na jego profilach w social mediach. Kapitan naszej reprezentacji jest współwłaścicielem domu mediowego RL Media i agencji marketingowej Stor9_, ma udziały w spółce RL Management oraz w firmie LS Investments. Ponadto jest wspólnikiem w PDC Industrial Center 218. Lewandowski posiada nawet własną restaurację o nazwie Nine’s w Warszawie.

 

Wyświetl ten post na Instagramie

 

Post udostępniony przez Robert Lewandowski (@_rl9)

To tylko trzy przykłady, które jako pierwsze mogą przychodzić na myśl, jeśli bierzemy pod uwagę tylko polski sport. Wybitni sportowcy są kluczowi marketingowo nie tylko w sportach indywidualnych, ale także przy w tych zespołowych. Wyróżniający się gracze zawsze napędzali swoje kluby do kolejnych zwycięstw, ale dziś w największym stopniu mogą oni wykorzystywać popularność i pozycję do odnoszenia triumfów również poza kortami, parkietami czy boiskami. To świetny czas na budowanie swojej marki osobistej w sporcie.