Aktualności 12 lutego 2024

Karnety na wiosnę w PKO BP Ekstraklasie. Duże różnice w cenie [RANKING]

W miniony weekend, po dwóch miesiącach przerwy, wróciła nasza ukochana PKO BP Ekstraklasa! Z tej okazji przygotowaliśmy ranking karnetów na rundę wiosenną 23/24. Jakie tricki wykorzystują kluby, by zmaksymalizować zyski? Co bardziej koreluje z cenami karnetów – wynik sportowy czy frekwencja?

Wzięliśmy pod uwagę wersje normalne, ulgowe i dla nowych kibiców. Nie uwzględniliśmy natomiast karnetów VIP z dostępem do cateringu oraz dla kibiców z niepełnosprawnościami. Jedynym klubem, którego brakuje w zestawieniu to Legia Warszawa, ponieważ sprzedawali tylko karnety na cały sezon. Analizując abonamenty między sobą, trzeba pamiętać o tym, że różnią się liczbą meczów u siebie. Może być również mniej/więcej hitowych spotkań względem rundy jesiennej, co również jest kluczowe przy ustalaniu cen. Natomiast w przypadku ulgowych trzeba zwrócić uwagę na fakt, że zasady w przyznawaniu zniżek różnią się między klubami. 

Średni koszt normalnych karnetów wynosi 288,5, w przypadku ulgowych – 216 , zatem przeciętna zniżka to -26%. Największą dysproporcją odznacza się Cracovia (-57%). Tam studenci, uczniowie, kobiety oraz seniorzy mają możliwość zakupu w kwocie 79 zł. Ponadto, dzieci do 7 roku życia wchodzą na mecze za darmo, karnet dla osób z niepełnosprawnością kosztuje 7 zł, natomiast osobom z tytułem Zasłużonego, Honorowego Dawcy Krwi I Stopnia przysługuje dodatkowe 50% ulgi. Możemy również wyróżnić Zagłębie Lubin – jako jedyni przyznają 5% upustu dla nowych kibiców.  

KOLEJORZ NA CZELE 

Najdroższe karnety oferuje Lech Poznań – kibice muszą zapłacić średnio 420 zł. Dobre wyniki w krajowych i zagranicznych rozgrywkach przekłada się na gorące wsparcie z trybun. W rundzie jesiennej Enea Stadion gościł średnio 21 280 kibiców. Karnet obejmuje siedem meczów domowych, wśród nich wyróżnić możemy: 

  • możliwość rewanżu po porażce 1:3 z aktualnym liderem Śląskiem 
  • derby z Wartą 
  • hitowe starcie z Legią Warszawa 

Na uwagę zasługuje system zniżek lojalnościowych Lecha. Po każdej rundzie rabat przysługujący kibicom z aktywnym karnetem z poprzedniej rundy zwiększa się o dodatkowe 5 punktów procentowych, natomiast osobom bez karnetu analogicznie redukuje się o 5 punktów procentowych. 

PEŁNE TRYBUNY W SERCU ŁODZI 

Drugim zespołem w zestawieniu jest Widzew Łódź. Jesienią przeciętna frekwencja wynosiła 16 962 osób, co przełożyło się na 94% zapełnienia stadionu. W obecnej rundzie zostało zaplanowanych 8 spotkań domowych. Aż cztery mecze oznaczone są przez klub kategorią A – chronologicznie będą to pojedynki z Górnikiem, Legią, Rakowem i Lechem (w tym zastawieniu brakuje jedynie derbów z ŁKS-em). Średnia kwota abonamentu w wersji normalnej wynosi 390,8 zł, najdrożej – bo 660 zł, należało zapłacić za oglądanie meczów w sektorach A5/A8. Kibice zasiadając tam mają najlepszą widoczność, bowiem znajduje się na wysokości środka boiska. Ponadto zlokalizowany jest tuż przy strefie 0 i ławkach rezerwowych obydwu drużyn, co dostarcza dodatkowych emocji. Są to miejsca przeznaczone również dla VIP, jednak by skorzystać z cateringu, należałoby dopłacić. 

BENIAMINEK ZAMYKA PODIUM 

Na trzecim miejscu uplasował się Ruch Chorzów. Mimo mizernych wyników po powrocie do elity, sympatycy Niebieskich ochoczo wspierają drużynę. Ważnym czynnikiem jest fakt, że swoje mecze rozgrywają na Stadionie Śląskim. Na sobotni pojedynek z Legią przybyło aż 37 223 fanów. Wiosną kibiców czekają kolejne trzy szlagiery. Już 16 marca rozegrają derby z Górnikiem Zabrze, w kwietniu odbędzie się mecz przyjaźni z Widzewem, natomiast 4 maja podejmować będą poznańskiego Lecha. Karnety w wersji normalnej kosztują przeciętnie 390 zł, a oglądanie meczów na sektorach pierwszej kategorii działa na podobnych zasadach jak A5/A8 Widzewa Łódź. Również są to trybuny przeznaczone dla VIP bez zapewnionego poczęstunku. 

CZYNNIKI DETERMINUJĄCE CENY KARNETÓW  

Postanowiliśmy sprawdzić, czy zgromadzona liczba punktów jesienią istotnie oddziałuje na ceny karnetów. Nie odnotowaliśmy takiej tendencji, statystyka mierząca korelację wyniosła zaledwie 0,006 (maksymalna wartość to 1). Dużo lepiej jest w przypadku średniej widowni na stadionie – 0,27. Na jej podstawie wnioskujemy, że 27% zmienności cen karnetów zostało wyjaśnionych za pomocą zmienności frekwencji w rundzie jesiennej. 

PUSZCZA W PUSZCZY 

Na szarym końcu znajduje się kolejny beniaminek, czyli Puszcza Niepołomice. Posiadają zarówno najniższe ceny karnetów, jak i liczbę widzów. Nie budzi to zaskoczenia, bowiem jest to ich debiut w najwyższej lidze, a samo miasto liczy raptem 14 tysięcy mieszkańców. Tutaj warto wspomnieć, że zespół trenera Tomasza Tułacza swoje mecze rozgrywa na stadionie Cracovii Kraków. To z pewnością ma duży wpływ na frekwencję i wypełnienie trybun na stadionie przy ul. Kałuży.

 

RODZYNEK Z ŁAZIENKOWSKIEJ 

Jedynie Legia Warszawa nie oferowała abonamentów na pojedyncze rundy. Zastosowała kilka ciekawych rozwiązań.

Pierwszym z nich jest zniżka dla kibiców, którzy w poprzednim sezonie odznaczyli się 100-procentową obecnością. Takie rozwiązanie może skutecznie mobilizować, by sympatycy nie opuścili żadnego spotkania. 

Drugim sposobem na zwiększenie zysków jest oferowanie tzw. “subskrypcji”. Jest to usługa, w ramach której kibice mają podane benefity: 

  • „Gwarancja odbioru biletów na 48 godzin przed rozpoczęciem oficjalnej sprzedaży
  • Możliwość wyboru dowolnego miejsca na stadionie w tej samej strefie cenowej lub niższej
  • Pierwszeństwo zakupu biletów na mecze w europejskich pucharach […]
  • Możliwość zakupu biletów w przedsprzedaży dla znajomych
  • Możliwość rezygnacji w dowolnym momencie po upływie pierwszych 6 miesięcy od daty zakupu
  • Unikalne treści związane z pierwszą drużyną Legii Warszawa przesyłane w trakcie przerw letnich i zimowych” – podaje klub na stronie internetowej

Kwoty wahają się w przedziale 39-69 zł/miesięcznie w zależności od zajmowanej strefy, cennik prezentuje się następująco: 

Wnioski 

Kluby prowadzą odmienną strategię przy przyznawaniu zniżek. Wśród kryteriów w tej kwestii wymienić możemy:  

  • wiek 
  • płeć 
  • osoby z niepełnosprawnością 
  • status ucznia/studenta 
  • kontynuacja/ zakup nowego karnetu 
  • posiadanie legitymacji honorowego dawcy krwi 

W badanym przypadku brak korelacji między wynikiem sportowym, dużo większe powiązanie odnotowujemy w przypadku frekwencji na stadionie. 

Legia Warszawa wyróżnia się nietuzinkowym modelem biznesowym, rabat ze względu na nieopuszczenie żadnego meczu może istotnie motywować fanów do przychodzenia na Łazienkowską. Dodatkowo subskrypcja wydaje się atrakcyjnym urozmaiceniem dla kibiców. 

 

Dawid Misiak