Aktualności 19 października 2023

Siatkarki i siatkarze zachęcają do czytania książek. Kampania społeczna PLS

"Czytaj i wejdź do gry! – to hasło najnowszej kampanii społecznej promującej czytelnictwo w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 (NPRCz 2.0), organizowanej przez Narodowe Centrum Kultury (NCK) w partnerstwie z Polską Ligą Siatkówki (PLS). Inicjatywa ma na celu połączenie dwóch pasji: sportu i czytania, które pozytywnie stymulują indywidualny rozwój każdego człowieka. Kampania, promująca postawy proczytelnicze, szczególnie wśród dzieci i młodzieży, odwołuje się do autorytetu polskich siatkarzy.

Celem akcji “Czytaj i wejdź do gry!” jest przypomnienie o zaletach czytania jako przyjemnego i bardzo wartościowego sposobu spędzania czasu oraz uświadomienie odbiorcom, że w życiu każdego z nas równie ważna jest aktywność fizyczna oraz trening umysłu, szczególnie podczas czytania. Obie formy spędzania wolnego czasu poszerzają naszą sprawność intelektualną, wiedzę o świecie, pobudzają kreatywność, wzmacniają koncentrację, motywują i inspirują do działania oraz skutecznie redukują poziom stresu. Doskonale rozumieją to ambitni sportowcy, którzy publicznie deklarują zainteresowanie książkami i zachęcają do czytania, np. poprzez uczestnictwo w kampanii społecznej NPRCz 2.0.

– Nasze wspólne działania z Polską Ligą Siatkówki, ale też sportowcami i pasjonatami innych dyscyplin pokazują komplementarność aktywności pobudzających do pracy – w sensie metaforycznym – obydwie półkule naszego mózgu, a więc czytania i sportu, często określanego mianem kultury fizycznej. Od zawodowych sportowców oczekujemy nie tylko wytrzymałości i doskonałej formy fizycznej, ale też intelektualnej. Wbrew pozorom sport wymaga myślenia. Jako kibic obserwuję to szczególnie podczas gier zespołowych, w których Polacy osiągają światowe sukcesy. Do tych najjaśniejszych dyscyplin polskiego sportu, które od lat dostarczają nam wielu radosnych emocji, należy bez wątpienia siatkówka, dlatego wspólne działania z Polską Ligą Siatkówki i z klubami ligowymi na rzecz upowszechniania czytelnictwa traktujemy w Narodowym centrum Kultury jako ekscytujące wyzwanie, którego celem jest kształtowanie pozytywnych nawyków czytelniczych oraz budowanie wizerunku sportowców jako profesjonalistów, którzy używają nie tylko mięśni, ale też szarych komórek. Dziś od sportowców wymagamy zarówno kondycji oraz rezultatów, jak też inteligencji, erudycji i elokwencji, które rozwijamy poprzez czytanie  – mówił prof. Rafał Wiśniewski, dyrektor Narodowego Centrum Kultury. 

W ramach kampanii realizowane będą działania w mediach elektronicznych i przestrzeni publicznej na terenie całego kraju. Działania promocyjne, obejmujące Internet, telewizję, radio oraz outdoor,  które 18 października inauguruje konferencja prasowa w Bibliotece Narodowej, potrwają do grudnia 2023 rokuW spotach i materiałach outdoorowych kampanii do czytania zachęcają m.in. Maria Stenzel i Mateusz Bieniek. W krótkich wywiadach wideo, publikowanych w sieci, zarówno w kanałach NPRCz 2.0, jak też PLS i klubów, sportowcy opowiadają o swoich ulubionych książkach oraz o tym, w jaki sposób – w natłoku codziennych obowiązków – znajdują czas na lekturę.

– To dla nas bardzo ważna współpraca. Jako Polska Liga Siatkówki razem ze wszystkimi naszymi klubami włączamy się w promocję czytelnictwa w naszym kraju, realizowaną przez Narodowe Centrum Kultury – dodał Artur Popko, prezes Polskiej Ligi Siatkówki. – Siatkówka to sport dla całych rodzin, przyjazny i bardzo bezpieczny, dlatego chcemy, by także przy okazji naszych meczów można było popularyzować czytanie książek, które tak wspaniale wpływa na nasz osobisty rozwój. Dołożymy wszelkich starań, by o akcji “Czytaj i wejdź do gry” było jak najgłośniej w naszym środowisku. Liczymy, że realnie zachęci ona młodych ludzi, ale nie tylko, do sięgnięcia po książkę. To jest nasz wspólny cel.

Długofalowa współpraca z Polską Ligą Siatkówki w ramach NPRCz 2.0 przewiduje aktywne zaangażowanie sportowców w działania proczytelnicze, między innymi spotkania siatkarzy z klubów z młodzieżą w lokalnych szkołach i bibliotekach, wspólne rozmowy o książkach, emisję spotów audio i strefy czytelnicze podczas wybranych wydarzeń ligowych, organizowanych przez PLS, czytelnicze rankingi i wyzwania oraz wiele innych inicjatyw.