05.12.2025 23:33

Co wiemy po losowaniu grup mistrzostw świata? Mundial od strony marketingowej

Przyszłoroczny mundial będzie pierwszym w historii, w którym zagra aż 48 drużyn, a mecze odbędą się w 3 krajach-gospodarzach: USA, Kanadzie i Meksyku. 16 miast gospodarzy, 16 stadionów i 104 mecze, jest to ogromne wyzwanie logistyczne. Ale trwają też intensywne działania marketingowe. 5 grudnia miało miejsce losowanie grup MŚ i dowiedzieliśmy się, co czeka piłkarzy Jana Urbana, jeśli awansują na amerykański czempionat.

Co wiemy po losowaniu grup mistrzostw świata? Mundial od strony marketingowej
Autor zdjęcia: PressFocus

Wśród partnerów imprezy znajdziemy sporo uznanych marek o globalnej renomie adidas, Coca-Cola, Hyundai‑Kia, Qatar Airways, Visa i Lenovo. Dodatkowo jako „sponsorzy turnieju występują też marki jak Bank of America, McDonald’s, Lay’s / Frito‑Lay, Hisense, Unilever czy Verizon.

Tego typu współprace dają markom – przy odpowiednio dużych nakładach – możliwość zyskania ogromnej globalnej ekspozycji: na stadionach, w transmisjach, w mediach, w sklepach i kanałach marketingowych.

Co czeka Polskę w przypadku awansu?

Kiedy odbędą się mecze biało-czerwonych?

niedziela, 14 czerwca: Polska – Tunezja (Dallas lub Monterrey)
sobota, 20 czerwca: Holandia – Polska (Houston lub Monterrey)
czwartek, 25 czerwca: Japonia – Polska (Dallas lub Kansas City)

Co istotne, w grę wchodzi to, że nasi piłkarze zagrają na takich obiektach: AT-T Stadium w Arlington (Dallas), NGR Stadium w Houston, Arrowhead Stadium w Kansas City albo Estadio BBVA w Guadalupe (Monterrey). Ten pierwszy ma największą pojemność ze wszystkich sięgającą 94 tys. miejsc.

Grupa A: Meksyk, Republika Południowej Afryki, Korea Południowa, zwycięzca ścieżki D baraży w Europie (Czechy, Dania, Irlandia, Macedonia Północna)
Grupa B: Kanada, zwycięzca ścieżki A baraży w Europie (Bośnia i Hercegowina, Irlandia Północna, Walia, Włochy), Katar, Szwajcaria
Grupa C: Brazylia, Maroko, Haiti, Szkocja
Grupa D: USA, Paragwaj, Australia, zwycięzca ścieżki C baraży w Europie (Kosowo, Rumunia, Słowacja, Turcja)
Grupa E: Niemcy, Curacao, Wybrzeże Kości Słoniowej, Ekwador
Grupa F: Holandia, Japonia, zwycięzca ścieżki B baraży w Europie (Albania, POLSKA, Szwecja, Ukraina), Tunezja
Grupa G: Belgia, Egipt, Iran, Nowa Zelandia
Grupa H: Hiszpania, Wyspy Zielonego Przylądka, Arabia Saudyjska, Urugwaj 
Grupa I: Francja, Senegal, zwycięzca ścieżki 2 baraży interkontynentalnych (Boliwia, Irak, Surinam), Norwegia
Grupa J: Argentyna, Algieria, Austria, Jordania
Grupa K: Portugalia, zwycięzca ścieżki 1 baraży interkontynentalnych (DR Kongo, Nowa Kaledonia, Jamajka), Uzbekistan, Kolumbia
Grupa L: Anglia, Chorwacja, Ghana, Panama

Kibice powinni szukać biletów na mecze na stronie FIFA.com/tickets, gdzie wejściówki są sprzedawane w kolejnych etapach. W losowaniu uczestniczył prezydent USA Donald Trump, który – jak tłumaczył szef FIFA Gianni Infantino – otrzymał Pokojową Nagrodę FIFA za swoje działania na Bliskim Wschodzie, co wzbudziło spore kontrowersje.

Nowe podejście i elastyczność w aktywacjach marketingowych

W związku z tym, że turniej odbywa się w trzech krajach i aż 16 różnych miastach logistycznie i marketingowo jest to dużo bardziej skomplikowane niż poprzednie edycje. Dlatego marki i sponsorzy planują bardziej zdywersyfikowane i lokalnie dostosowane aktywacje.

Niektóre firmy już teraz (na rok przed turniejem) uruchamiają kampanie promocyjne, wykorzystując logo turnieju i hashtag #WeAre26 — globalnej kampanii marketingowej wokół MŚ 2026. Co ważne, FIFA, wprowadza 16 odrębnych “host city” brandów (dla każdego miasta-gospodarza osobno), co pozwala na połączenie globalnej marki imprezy z lokalnym kolorytem i kulturą. To nowość i duża szansa marketingowa: lepsze dopasowanie do lokalnych społeczności i fanów.

Aspekt technologiczny

Organizatorzy liczą na to, że doświadczenia fanów: na stadionach, w miastach goszczących turniej i online będą wielowymiarowe: transmisje, eventy lokalne, aktywacje marek, społeczności, itp. To ogromna płaszczyzna dla marketingu i brandingu. Znamienne, że firma Globant przedłużyła umowę sponsorską z FIFA, by wspierać nie tylko MŚ 2026, ale także rozwój platform cyfrowych i aplikacji dla fanów, co pokazuje, że marketing to nie tylko reklama, ale też technologia i digital fan-experience.

Wyjątkowa szansa na ekspozycją marki

Globalna skala imprezy (48 drużyn, trzy kraje, kilkanaście miast, setki meczów) czyni z turnieju ogromną platformę reklamową, ponieważ marki mogą dotrzeć do setek milionów widzów na całym świecie. Dla firm lokalnych lub regionalnych (w miastach-gospodarzach) to szansa na wzrost rozpoznawalności, przyciągnięcie turystów/fanów, aktywacje lokalne, budowanie wizerunku globalnego dzięki mundialowi, natomiast dzięki elastycznemu, nowoczesnemu podejściu do sponsorów (różne poziomy partnerskie), turniej oferuje opcje dla firm o różnych budżetach, zarówno globalne korporacje, jak i lokalne marki mają szansę w tym projekcie uczestniczyć.

Nowa marka, branding i lokalna „tożsamość”

FIFA zaprezentowała już oficjalną identyfikację wizualną mundialu 2026 — nowy logotyp, kolorystykę i typografię.

W ramach kampanii WE ARE 26 uruchomiono projekt, który ma „ożywić” mundial przez ludzi, miejsca i społeczności, pokazując różnorodność kultur i miast gospodarzy. Kampania ma podkreślać inkluzywność i globalny charakter turnieju. Podkreślmy: po raz pierwszy w historii do każdej z 16 miast-gospodarzy przypisano własną markę miasta (Host City brand), co oznacza, że każdy ośrodek zaprezentuje swój unikalny klimat, kulturę i tożsamość. Dzięki temu turniej nie jest tylko jednolitą globalną marką, ale daje przestrzeń lokalnej ekspresji i szansę na zaprezentowanie regionalnego marketingu.

Maple the Moose, Zayu the Jaguar i Clutch the Bald Eagle będą oficjalnymi maskotkami mistrzostw świata 2026. Każda z postaci reprezentuje jeden z krajów-gospodarzy.

Zobaczmy prezentację maskotek.

Głośna akcja VISA

Posiadacze kart Visa będą mieli wyjątkową możliwość wcześniejszego zakupu biletów na największy turniej sportowy na świecie. Visa planuje wspierać lokalne firmy w Kanadzie, Meksyku i Stanach Zjednoczonych, pomagając im przygotować się do maksymalizacji korzyści ekonomicznych z tej okazji.

Od 10 do 19 września kibice posiadający kartę Visa, w tym debetową, kredytową lub przedpłaconą z możliwością doładowywania, mogli zgłosić się do udziału w losowaniu Visa Presale Draw™. Dało ono wybranym uczestnikom szansę na zakup biletów przed otwarciem ich ogólnej sprzedaży. Aby wziąć udział w losowaniu Visa Presale Draw, posiadacze kart Visa potrzebowali identyfikatora FIFA ID.

Oferta LEGO dla kibiców

Trwa odliczanie do rozpoczęcia przyszłorocznych finałów mistrzostw świata w piłce nożnej. Firma LEGO uznała, że z tej okazji warto sprawić pozytywną niespodziankę fanom futbolu. Dlatego wkrótce uwzględni w swojej ofercie specjalny zestaw związany z tym turniejem.

Tymczasem w marcu do sprzedaży ma trafić unikalny zestaw LEGO, który ma służyć celebrowaniu mundialu. Ci, którzy go nabędą, dostaną 2842 elementy. W przeliczeniu na złotówki za taką atrakcję trzeba będzie zapłacić około 700 zł, patrząc na obecny kurs walut. LEGO ponownie pokazuje swoje zaangażowanie w sport, ponieważ przypomnijmy, że wcześniej kibice dostali serię Speed Champions. Jest to nie lada gratka dla fanów motosportu, którzy mogą układać np. bolidy Formuły i NASCAR. Teraz LEGO stawia na futbol.

Udostępnij
Bartłomiej Najtkowski

Bartłomiej Najtkowski