02.12.2025 08:54

ChatGPT zaistniał w sponsoringu sportowym w Indiach

Firma ChatGPT została partnerem Women’s Premier League (WPL). Umowa ta prawdopodobnie oznacza pierwszy krok tej wszechobecnej marki „chatbotów” w kierunku sponsoringu sportowego.

Mumbai Indians players pose for picture with trophy during final match of the Women's Premier League 2025 (WPL) between the Delhi Capitals and the Mumbai Indians held at the Brabourne Stadium, Mumbai, India on the 15th March 2025

Photo by; Arjun Singh / Sportzpics for WPL
Autor zdjęcia: WPL

ChatGPT jest jednym z wielu nowych sponsorów nadchodzących edycji Board of Control for Cricket w kontrolowanej przez Indie lidze WPL, obejmujących sezony 2026 i 2027. Wraz z kolejnym nowym partnerem w lidze – należącą do United Breweries wodą pitną Kingfisher Packaged Drinking Water – ChatGPT dołączy do dotychczasowych „Partnerów Premier”, Sintex i Herbalife.

Przełomowe umowy

Indie są uważane za niezwykle ważny rynek dla sztucznej inteligencji, a kraj ten osiąga wysokie wyniki pod względem liczby aktywnych użytkowników i wykorzystania AI w miejscu pracy. Do tej pory jednak spółka-matka marki, OpenAI, była w centrum działań marketingowych w sporcie, a w tym roku zawarto odmienne umowy z Chip Ganassi Racing (CGR) z IndyCar i San Antonio Spurs z NBA.

Umowa z zespołem IndyCar została podpisana w lipcu i zapewnia logo OpenAI znaczącą obecność na bolidach CGR w wyścigach serii IndyCar i Indy NXT. Pozwala ona również zespołom CGR wykorzystać inżynierię oprogramowania i technologię badawczą OpenAI opartą na sztucznej inteligencji, aby „maksymalizować wydajność zarówno na torze wyścigowym, jak i w biurze”.

Gwarancja innowacyjności

Umowa z San Antonio Spurs, podpisana w maju, nie zawiera takiego elementu brandingowego, ale pozwala firmie zaprezentować partnerstwo, które integruje i wdraża „ChatGPT Enterprise” – wersję premium ChatGPT dla firm – w całej organizacji, zwiększając wydajność i innowacyjność. Według badań branżowych, ChatGPT ma około 80% udziału w globalnym rynku chatbotów AI, Perplexity około 8%, a Microsoft Copilot cztery%.

Spośród wymienionych powyżej marek, organizacja NBA Cleveland Cavaliers ma szeroko komentowaną umowę handlową z Perplexity, która obejmuje integrację produktu biznesowego „Perplexity Enterprise Pro”. Tymczasem Manchester United utrzymuje współpracę brandingową z marką Copilot+PC firmy Microsoft, w ramach której logo opartego na sztucznej inteligencji Copilot+PC pojawia się na koszulkach klubowych podczas wszystkich meczów pucharowych w ramach współpracy z głównym sponsorem klubu, Snapdragonem należącym do Qualcomma.

Mimo to marki chatbotów opartych na sztucznej inteligencji (AI) pojawiają się na rynku sportowym stosunkowo późno po serii dużych umów związanych ze sztuczną inteligencją w ciągu ostatnich dwóch lat. Według ankiety przeprowadzonej wśród subskrybentów SportBusiness Sponsorship na potrzeby Global Sponsorship Report 2024, przewidywano, że sztuczna inteligencja będzie najszybciej rozwijającą się kategorią sponsoringu w 2025 roku.

Udostępnij
Redakcja Sport Marketing

Redakcja Sport Marketing