09.07.2025 12:25

Gwiazdy kobiecej piłki współpracują z globalnymi markami

EURO 2025 w Szwajcarii już zakończyło się dla reprezentacji Polski. Wprawdzie zawodniczki Niny Patalon czeka jeszcze pożegnalny mecz z Danią, ale ten turniej nie był udany dla naszej kadry. W każdym razie inne zespoły są w grze, a ich gwiazdy mają sporą wartość marketingową.

Gwiazdy kobiecej piłki współpracują z globalnymi markami
Autor zdjęcia: Alexia Putellas

Alexia Putellas (Hiszpania / FC Barcelona) – ma wieloletnią umowa z Nike od 2019, własną linię butów Phantom, specjalne także na potrzeby Złotej Piłki. Nike przygotowuje dla niej pierwszą w historii kobiet piłkarek linię sygnowaną. Lieke Martens (Holandia) to twarz Nike, zwróćmy uwagę na premierę modelu “Lieke Mercurial”, udział w kampanii “Dream Further”.

Co łączy Norweżkę z Ronaldo i Mbappe?

Nadia Nadim (Dania) od 2017 roku współpracuje z Nike; promowała również Air Jordan i inne projekty tej marki. Ada Hegerberg (Norwegia) podpisała z Nike historyczną, dziesięcioletnią umowę jako długoterminowy ambasador marki, współpracuje z tym brandem na takiej zasadzie jak Cristiano Ronaldo i Kylian Mbappe. Asisat Oshoala (Nigeria) to ambasadorka Nike, znana również jako „Superzee”.

Współpraca z Adidasem

Alessia Russo (Anglia) ma umowę z Adidasem, Beats by Dre i Oakley; to pierwsza kobieta w WSL zarabiająca ponad 1 mln funtów rocznie. Aitana Bonmatí (Hiszpania, Barcelona) niedawno przeniosła się z Nike do Adidasa, otrzymując sygnowane Predatory i najdroższy kontrakt Adidas w kobiecym futbolu.

Eniola Aluko (Anglia) wcześniej współpracowała z Under Armour, od 2020 jest ambasadorką Adidasa. Ellen White i Millie Bright (Anglia) były objęte programem bonusowym Adidas za zwycięstwo w MŚ.

Nike obecnie dominuje wśród czołowych zawodniczek, w tym tych z najwyższymi kontraktami, natomiast Adidas aktywnie inwestuje w rosnącą ikonę jak Aitana Bonmatí i rozwija programy dla zawodniczek angielskich.

Wiele brakuje do męskiej piłki

Najlepiej zarabiające piłkarki na kontraktach sponsoringowych (głównie z Nike, Adidas, Puma itp.) osiągają już milionowe kwoty, choć nadal daleko im do poziomu męskiego futbolu. Oto zestawienie kilku topowych piłkarek i wartości ich umów.

Większość najlepszych zawodniczek zarabia więcej na sponsorach niż z pensji klubowej. W 2024–2025 największe marki (Nike, Adidas, Puma, Under Armour) zwiększyły nakłady na kobiece kontrakty, często inwestując we własne linie butów sygnowanych przez piłkarki. Wartości umów różnią się też w zależności od regionu – USA, Hiszpania, Anglia i Skandynawia to najważniejsze rynki pod kątem sponsoringu. Najwięcej zarabiają pod tym względem Hiszpanki, zdobywczynie Złotej Piłki: Bonmati i Putellas. Każda z nich może liczyć na około milion dolarów rocznie jeśli chodzi o umowy sponsoringowe.

Udostępnij
Bartłomiej Najtkowski

Bartłomiej Najtkowski