02.07.2025 09:15

Barcelona bije rekordy sprzedaży klubowych produktów

FC Barcelona potroiła przychody z e-commerce, a jeśli chodzi o klubowe sklepy, jest to wzrost o 30%, natomiast główny punkt, czyli Camp Nou Megastore zgromadził 2 miliony klientów. W 171 krajach na całym świecie obowiązuje sprzedaż online. Najlepiej sprzedają się koszulki takich piłkarzy jak: Gavi, Lamine Yamal, Robert Lewandowski, Pedri i Raphinha.

Barcelona bije rekordy sprzedaży klubowych produktów
Autor zdjęcia: FC Barcelona

Strategiczne zaangażowanie FC Barcelona w spółkę zależną Barça Licensing & Merchandising (BLM) osiągnęło historyczny cel w sezonie 2024/25, konsolidując udany model zarówno w sferze sportowej, jak i biznesowej. BLM zamknie rok fiskalny rekordowymi liczbami obrotów i rentowności, ustanawiając merchandising jako kamień węgielny zwykłych dochodów klubu.

Nike jako kluczowy partner

Nowa współpraca między Nike i FC Barcelona odegrała kluczową rolę w tym osiągnięciu, wzmacniając wspólne wysiłki w zakresie tworzenia produktów, zarządzania łańcuchem dostaw i globalnej dystrybucji produktów Barcy. Ponadto na początku tego sezonu Barca odzyskała pełną kontrolę nad swoim globalnym biznesem detalicznym i e-commerce, przy czym ten ostatni stał się głównym motorem wzrostu BLM w porównaniu z poprzednim sezonem, ponieważ sprzedaż internetowa potroiła przychody z poprzedniego roku.

15 sklepów własnych i sześć na licencji

Jeśli chodzi o sprzedaż detaliczną, klub prowadzi obecnie 15 bezpośrednio zarządzanych sklepów Barca Stores po otwarciu drugiego sklepu w Madrycie (Terminal 4 na lotnisku) pod koniec sierpnia, oprócz sześciu licencjonowanych punktów sprzedaży. Ostatnie otwarcia sklepów miały miejsce w porcie w Maladze, na lotnisku Palma de Mallorca i w Tbilisi (Gruzja).

Sklepy klubu odnotowały znaczny wzrost w porównaniu z rokiem 2023/24, ze wzrostem o prawie 30% rok do roku. Jeśli chodzi o przychody, megastore Spotify Camp Nou również odnotował rekordowe wyniki, przewyższając wszelkie poprzednie historyczne dochody, pomimo braku meczów na stadionie, co czyni to osiągnięcie jeszcze bardziej niezwykłym.

Nowe specjalne kolekcje

Jeśli chodzi o produkty, sezon 125-lecia klubu obejmował kultowe zestawy i pamiątkową kolekcję ubrań i akcesoriów. Ponadto współpraca ze Spotify podczas dwóch El Clasico (z udziałem Coldplay i Travisa Scotta, ten drugi wyprzedał się w mniej niż 24 godziny) umożliwiła opracowanie ekskluzywnych linii produktów, które wygenerowały bezprecedensowe zainteresowanie i popyt.

Sezon 2024/25 oznaczał również premierę kolekcji ubrań Cat i maskotki, ulubionej wśród młodych fanów Barcy. Po raz kolejny zaangażowanie klubu w kolekcje odzieży ulicznej do codziennego użytku przez fanów stanowi kluczowy filar strategii handlowej i brandingowej BLM. Trzecia edycja Barça x Cruyff została uruchomiona z kampanią, która po raz pierwszy i za zgodą rodziny wykorzystała sztuczną inteligencję do odtworzenia wizerunku i głosu byłego zawodnika i trenera Johana Cruyffa.

Sukces finansowy

Ten silny wzrost przychodów szedł w parze z poziomami rentowności znacznie powyżej średniej branżowej, przy czym wskaźniki podwoiły lub nawet potroiły typowe standardy rynkowe. Ambicją klubu jest dalsze przekraczanie zaplanowanych celów wzrostu i dalsze wzmacnianie BLM jako jednego z głównych źródeł dochodu FC Barcelona.

Marka Barca cieszy się ogromnym prestiżem na całym świecie, o czym świadczy liczba osób, które odwiedziły różne sklepy klubu na całym świecie. Z ponad 10 milionów odwiedzających, dwa miliony odwiedziły Barca Store na Spotify Camp Nou. Za pośrednictwem sklepu internetowego sprzedaż w tym sezonie odbywała się w 171 krajach, przy czym Stany Zjednoczone są liderem zarówno pod względem wolumenu sprzedaży, jak i liczby transakcji.

Ukłon w stronę Azji

Strona internetowa jest obecnie dostępna w pięciu językach (katalońskim, hiszpańskim, angielskim, francuskim i niemieckim), a w związku z tegoroczną trasą pierwszej drużyny będzie również dostępna w języku japońskim i koreańskim. Jednym z kluczowych sukcesów tej globalnej operacji e-commerce jest wydajność jej systemu dystrybucji, przy czym zdecydowana większość zamówień jest dostarczana w dowolne miejsce na świecie w ciągu 48 do 72 godzin.

Najpopularniejszymi koszulkami wśród fanów Barcy w ciągu ostatniego roku były koszulki Gaviego, Lamine’a Yamal, Lewandowskiego, Pedriego i Raphinhi. Ponadto personalizacja koszulek staje się coraz popularniejszym wyborem wśród kibiców i plasuje się wśród najchętniej kupowanych opcji sezonu 2024/25.

Udostępnij
Bartłomiej Najtkowski

Bartłomiej Najtkowski