16.12.2025 09:02

„Na przyjazd do Jachranki czeka się cały rok”. Wyjątkowe spotkanie polskiej piłki

Prezesi klubów, dyrektorzy marketingu, członkowie zarządu, rzecznicy prasowi… Tu można byłoby długo wymieniać. Do Jachranki, na coroczne spotkanie klubów Ekstraklasy, zjeżdża się elita polskiego futbolu. W tym roku na tym wyjątkowym zjeździe było spokojnie, co nie oznacza, że nudno.

Udostępnij
Marcin Animucki i Marcin Janicki, prezesi Ekstrakasy i Pierwszej Ligi
Autor zdjęcia: Rafał Lipski
  • Coroczne spotkanie w Jachrance jest już tradycją w piłkarskim świecie
  • Przedstawiciele wszystkich klubów spotykają się na warsztatach, networkingu, ale też rozmowach z władzami ligi
  • W tym roku było wyjątkowo spokojnie, jednym z głównych tematów był pomysł ministerstwa, który mógłby mocno wpłynąć na funkcjonowanie klubów

Piłkarska Ekstraklasa wyznacza trendy w różnych obszarach. Liga jest uznawana przez wielu za wzór, jeżeli chodzi o marketingowo-wizerunkowe działania. Jeszcze kilka lat temu miała znacznie trudniej, ponieważ kluby „nie dowoziły” w europejskich pucharach i często mówiło się, że poziom sportowy nie idzie w parze z otoczką. To się zmieniło i cały czas zmienia. Polska liga wreszcie znajduje się tam, gdzie być powinna od wielu lat. W przyszłym sezonie PKO BP Ekstraklasa będzie mieć pięciu przedstawicieli w europejskich pucharach i walczy o miejsce w TOP10 rankingu UEFA. Być może za dwa, trzy lata mistrz Polski będzie mieć zapewnione miejsce w fazie ligowej Ligi Mistrzów. Prezes Marcin Animucki może odetchnąć, ponieważ do dużej pracy pozaboiskowej dołożyły się też same kluby…

Na przyjazd do Jachranki czeka się cały rok. My jako Ekstraklasa bardzo długo przygotowujemy się do tego spotkania, które jest dla nas niezwykle istotne. Daje nam czas na pewne podsumowania i dostarczenie klubom cennej wiedzy z różnych obszarów – mówił Marcin Mikucki, Dyrektor Departamentu Komunikacji, Marketingu i Sprzedaży. Ekstraklasa S.A. w rozmowie dla SportMarketing.pl

Wzorem poprzednich lat w spotkaniach uczestniczyli również przedstawiciele 1. Ligi. Nowością było zaproszenie klubów kobiecej Ekstraligi i dedykowany tylko dla nich panel.

Przechodząc się po korytarzach hotelu Warszawianka, można było się natknąć na same znajome twarze. Raz za razem spotykało się prezesów klubów, którzy w dość dobrych humorach zjawili się w niewielkiej, choć urokliwej mazowieckiej miejscowości. Z Częstochowy przyjechali zarówno Piotr Obidziński, jak i Wojciech Cygan. Zupełnie inaczej wyglądała delegacja Legii Warszawa. Zabrakło właściciela Dariusza Mioduskiego, który postawił na wyjazd do Armenii. Prezes Marcin Herra był tylko przez moment i dość szybko opuścił hotelowe korytarze. Sytuacja stołecznego zespołu była często poruszanym tematem w kuluarach. Niektórzy żartowali i nieco drwili, inni zwracali uwagę na to, że ewentualny spadek Legii wcale nie byłby dobry dla całej ligi.   

Co jeszcze działo się w Jachrance? Ekstraklasa przygotowała szereg warsztatów marketingowych dla przedstawicieli klubów. Afram Kahur opowiadał, jak VfB Stuttgart korzysta ze swojej bogatej historii, a także współpracy z motoryzacyjnymi gigantami. Dużo można było się dowiedzieć o Southampton. Ashley Kirby i Chris Samson na wielu przykładach pokazali, jak klub odbudowywał się po spadku z Premier League. Tłumaczyli, w jaki sposób musiał ponownie powalczyć o frekwencję na stadionie. Tu warto wspomnieć, że „Święci” zapewnili sobie degradację najszybciej w historii ligi. Z kolei Milan Zavrel ze Sparty Praga pokazał wiele przykładów na to, jak Czesi promują żeńską sekcję futbolu. Cieszyć może też to, że w Jachrance pojawiło się wielu przedstawicieli piłki kobiecej. Zainteresowanie reprezentacją jest znacznie większe, Ewa Pajor po ostatnim Euro jest już rozpoznawalna w całym sportowym świecie (i nie tylko), jednak kluby Orlen Ekstraligi kobiet mają do wykonania sporo pracy.  

Zawsze staramy się mieć zagranicznych gości, którzy mogą opowiedzieć o ciekawych projektach ze swoich klubów czy lig. Doceniana jest też możliwość dyskusji. Rozmawiamy o sprawach, które są dla wszystkich ważne. Niewiele jest takich okazji, aby spotkać się w tak dużym gronie. Kluby przygotowują też listę tematów do omówienia i potem staramy się nad nimi pochylić – dodał Mikucki.

Licznie zgromadzeni przedstawiciele piłkarskiego świata mieli też okazję zapoznać się z prezentacjami partnerów ligi: marki adidas, banku PKO BP, czy oficjalnego nadawcy Canal Plus (relacja niebawem na SportMarketing.pl).

Dla samych klubów kluczowa była jeszcze inna kwestia. Rząd zastanawia się nad zmianami w prawie, a mianowicie zamianą kontraktów na etaty. W świecie futbolu oznaczałoby to przejście z B2B na umowy o pracę. Popularnym i często spotykanym rozwiązaniem wśród piłkarzy jest jednoosobowa działalność zakładana przez zawodników. Dzięki takiej formie rozliczenia kluby oferują wyższe wynagrodzenia. W Jachrance pojawił się Piotr Borys, sekretarz stanu w MSiT. Usłyszał masę opinii od najważniejszych przedstawicieli klubów. Wszystkie były jednoznaczne. Wprowadzenie tego zapisu nie byłoby pomyślnym rozwiązaniem dla polskiej piłki nożnej. Dotychczas zagraniczni piłkarze przychylnie spoglądali na oferty z naszych lig, również ze względu na uwarunkowania podatkowe. Kluby jasno przedstawiły swoje zdanie i mają nadzieję, że ta regulacja ostatecznie nie będzie dotyczyć świata sportu.

Kolejna Jachranka już za nami, teraz przyjdzie moment na podsumowania już wewnątrz klubów. Rok 2025 dla polskiej piłki klubowej był bardzo dobry, oby kolejny przyniósł jeszcze więcej radości i futbolowych wrażeń.  

Udostępnij
Jakub Kłyszejko

Jakub Kłyszejko