25.11.2025 06:44

Rekordowy wzrost odpowiedzialności klubów Ekstraklasy

Aby uświadomić sobie skalę sukcesu, przeanalizujmy badanie, które powstało przy wsparciu Narodowego Instytutu Wolności (program PROO) i jest efektem współpracy ISG, Sportimpakt oraz Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.

Rekordowy wzrost odpowiedzialności klubów Ekstraklasy
Autor zdjęcia: Widzew Łódź

Kluby mają średnią ocenę na poziomie 39%, co jest najlepszym wynikiem w historii. Zauważmy istotne zmiany na dwóch płaszczyznach:

  • obszar społeczeństwo – 49% (wzrost z 36%),
  • obszar rządzenie – 45% (wzrost z 33%).

Jest to wypadkowa kilku czynników: od uporządkowania polityk dotyczących ochrony małoletnich, przez publikację regulaminów i procedur, po wdrażanie bardziej przejrzystych zasad organizacyjnych. Wiele klubów znacznie lepiej komunikuje również swoje działania, co przekłada się na większą transparentność.

Liderzy odpowiedzialności: Widzew Łódź i nowi pretendenci do miana najbardziej dojrzałych klubów

Po raz trzeci z rzędu stawce przewodzi Widzew Łódź. Chodzi nie tylko o skalę działań, ale też implementowanie standardów i dokumentów strategicznych, które w polskim sporcie są unikalne. Widzew zanotował najwyższe oceny we wszystkich trzech głównych obszarach CSR i poprawił swoje wyniki względem poprzedniego sezonu.

Na kolejnych lokatach znalazły się, a govsport.eu wyjaśnia te wybory:

Cracovia – która wykazała się szerokim zaangażowaniem w działania społeczne, profesjonalizacją procesów oraz coraz większym naciskiem na edukację i równowagę płci.

Lechia Gdańsk – wyróżniająca się zaawansowanym systemem ochrony dzieci, przejrzystością procedur i rosnącą dbałością o zarządzanie organizacyjne.

Istotny progres zauważono również w Lechu Poznań, Piaście Gliwice i Puszczy Niepołomice.

Najważniejsze wnioski uwypukla govsport.eu:

  • Widzew Łódź jako jedyny spełnia wszystkie cztery wskaźniki.
  • Pięć klubów nie spełnia żadnego z kryteriów, co może wskazywać na trudną sytuację finansową.
  • Najrzadziej spełnianym wskaźnikiem jest „balans finansowy”, co oznacza, że wiele klubów wciąż wydaje więcej, niż zarabia.
  • Tylko pięć klubów generowało dodatnie przepływy operacyjne w przynajmniej dwóch z trzech ostatnich sezonów.
Udostępnij
Redakcja Sport Marketing

Redakcja Sport Marketing