29.10.2025 16:39

OdLOTTOwa jazda, czyli gamifikacja marki LOTTO w praktyce

Gamifikacja w sporcie w kontekście działań Totalizatora Sportowego to interesujące połączenie elementów motywacyjnych, technologicznych i marketingowych.

OdLOTTOwa jazda, czyli gamifikacja marki LOTTO w praktyce
Autor zdjęcia: Lotto

Gamifikacja (grywalizacja) to zastosowanie mechanizmów znanych z gier (np. punktów, poziomów, rankingów, odznak, wyzwań) w kontekście pozagrowym – w tym przypadku: w sporcie, promocji aktywności fizycznej i działaniach marketingowych. Celem jest zwiększenie zaangażowania, motywacji i lojalności uczestników, co świetnie się sprawdza w przypadku Totalizatora Sportowego i marki LOTTO.

Totalizator Sportowy wpisuje się w ideę grywalizacji poprzez swoją misję społeczną, którą wypełnia od lat:

  • finansuje polski sport (poprzez Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej),
  • prowadzi działania prospołeczne i promujące aktywność fizyczną,
  • rozwija nowoczesne kanały cyfrowe (aplikacja mobilna LOTTO, e-zakłady, eventy).

To idealne środowisko do stosowania gamifikacji — zarówno w komunikacji marketingowej, jak i w projektach CSR (społecznej odpowiedzialności biznesu).

Program „odLOTTOwa jazda”

W tym przypadku mamy do czynienia z idealnym przykładem wdrażania w życie wspomnianych już idei. Podobnie wygląda to przy okazji innych eventów, które są współorganizowane przez TS (np. sponsoring maratonów): https://www.facebook.com/watch/?v=1172837220937345.

Program „odLOTTOwa jazda” to autorski program Fundacji LOTTO im. Haliny Konopackiej. Służy do propagowania aktywności fizycznej i zaangażowania społecznego poprzez umożliwienie uczestnikom włączania się do akcji i wyjeżdżania kilometrów na rowerze, na rzecz jednej z organizacji zakwalifikowanej do konkursu.

Gamifikacja może polegać na:

Wykorzystaniu sukcesu w tej rywalizacji do zainspirowania innych poprzez zaangażowanie społeczeństwa (lokalne społeczności) do przyłączania się do akcji i wyjeżdżania kilometrów na rowerze, na rzecz danej inicjatywy. Organizacje, które osiągną najlepsze wyniki (decyduje liczba przejechanych kilometrów na rowerze) otrzymują nagrody finansowe w postaci dofinansowania zgłoszonych projektów. A zatem mamy tu do czynienia z połączeniem satysfakcji z korzystnego dla zdrowia wysiłku fizycznego z gratyfikacjami finansowymi, które mają stymulować rozwój polskiego sportu na poziomie lokalnym, który jest przecież nad wyraz istotny.

Celem Fundacji LOTTO było również zachęcenie organizacji składających wnioski, aby silniej angażowały swoich sympatyków do jazdy na rowerze, w ramach rywalizacji przeznaczonej na konkretną darowiznę. Bowiem zbierając jak największą, zmotywowaną grupę jeżdżących na rowerze, każda z organizacji znacząco zwiększała swoją szansę na zdobycie nagrody, przekazywanej w postaci darowizny Fundacji LOTTO i przeznaczonej wyłącznie na sfinansowanie wcześniej zgłoszonego projektu. Przy czym zaakceptowany projekt musiał dotyczyć promowania aktywności fizycznej, działań powodujących wzrost zaangażowania społecznego czy upowszechniania zdrowego trybu życia i niekoniecznie musiał się on koncentrować na jeździe wyłącznie na rowerze.

Podczas sześciu edycji programu OdLOTTOwa jazda:

  • przejechano łącznie ponad 35 mln km rowerami,
  • rywalizowało blisko 200 organizacji, a uczestnicy mogli wesprzeć przekazując wyjeżdżone przez siebie kilometry na wybrane projekty,
  • na rowerze jeździło ponad 57 tys. uczestników,
  • wspólnie spalono ponad 1,6 miliarda kcal.

źródło: LOTTO

Udostępnij
Redakcja Sport Marketing

Redakcja Sport Marketing