Ruszył proces sprzedaży praw mediowych na mecze Ekstraklasy na sezony 2027–2031
Ostatnie sezony przyniosły wyraźny wzrost znaczenia najpopularniejszej ligi sportowej w Polsce. Lepsza pozycja w rankingu UEFA, rosnąca oglądalność i frekwencja na stadionach oraz większe zainteresowanie młodszych kibiców sprawiły, że o Ekstraklasie mówi się coraz częściej i bardziej pozytywnie.
Mecze Ekstraklasy w Polsce transmitowane są na kanałach CANAL+ Polska, a na mocy umowy sublicencyjnej – również w Telewizja Polska. Zawarty z Canal+ czteroletni kontrakt o wartości 1,3 mld zł stanowi jeden z kluczowych elementów strategii rozwoju ligi oraz istotne źródło finansowania dla klubów uczestniczących w rozgrywkach.
Nowy sposób produkcji
Ekstraklasa od ponad dekady samodzielnie produkuje transmisje ze wszystkich meczów poprzez Ekstraklasa Live Park, dostarczając sygnał telewizyjny na najwyższym poziomie zarówno do krajowych nadawców, jak również do broadcasterów w Europie, Ameryce Północnej i Południowej czy Azji, a także bezpośrednio do kibiców przez platformę Ekstraklasa.TV, dostępną niemal na całym świecie.
Ekstraklasa jest też jedną z niewielu lig, która samodzielnie prowadzi proces sprzedaży praw mediowych. Działa w tym zakresie w oparciu o zespół ekspertów, powołany przez prezesa Marcina Animuckiego. W nowej rundzie sprzedaży praw mediowych za strategię przetargową Ekstraklasy odpowiadają specjaliści z zakresu praw mediowych, produkcji telewizyjnej oraz nowoczesnych technologii mediowych, prawa, zarządzania i komunikacji: Marcin Animucki, kierujący pracami zespołu, Malgorzata Borkowska, Leszek Miklas, Marcin Serafin, Michał Fereniec, Jarosław Stróżyk oraz Kinga Szkutnik.
Przedstawiciele klubów
Ważnym wsparciem zespołu jest również Rada Nadzorcza Ekstraklasy SA Z jej ramienia do prac zespołu zostali włączeni Karol Klimczak oraz Wojciech Strzałkowski. Ponadto w pracach zespołu z uwagi na doświadczenie międzynarodowe uczestniczyć będzie Dariusz Mioduski, który pełni także funkcję wiceprzewodniczącego European Football Clubs oraz jest zaangażowany w sprzedaż praw mediowych w UEFA.
Zespół ekspercki prowadzi prace od lutego, zgodnie z harmonogramem przyjętym przez Radę Nadzorczą. Najbliższym ważnym krokiem będzie udział Ekstraklasy w targach SPORTEL w Monaco. To największe i najważniejsze międzynarodowe wydarzenie w branży sportowych praw mediowych. Przyjeżdżają tam ligi, federacje, kluby, a także nadawcy, sport-techy i firmy związane z szeroko rozumianym światem komercjalizacji praw mediowych.
Zespół sprzedażowy Ekstraklasy już ma zaplanowanych szereg spotkań z krajowymi i zagranicznymi broadcasterami i ekspertami rynku mediowego. Rozmowy oraz warsztaty ukierunkowane na opracowanie założeń przetargowych, jak najlepiej odpowiadających oczekiwaniom nadawców, będą kontynuowane również w kolejnych miesiącach. Zakończenie procesu przetargowego planowane jest do końca 2026 roku. Jednocześnie trwają prace związane z budową nowoczesnego Centrum Mediowego, które będzie otwarte w 2027 roku.