Podsumowanie działań marketingowych PZKosz przed startem EuroBasketu
42. edycja EuroBasketu zostanie rozegrana w dniach 27 sierpnia-14 września w czterech krajach: na Cyprze – Limassol, w Finlandii – Tampere, w Polsce – Katowicach oraz w Rydze. Co PZKosz przygotował pod względem marketingowym?
PZKosz połączył siły z KFC Polska, który przygotuje atrakcje dla kibiców na boisku i poza nim. Można spodziewać się m. in. specjalnej strefy z jedzeniem w Fan Zonie, obecności maskotki, czy wyjątkowych ofert oraz promocji związanych z mistrzostwami Europy w restauracjach w całej Polsce.

– Jesteśmy dumni, że marka KFC stanie się częścią sportowego wydarzenia, jakim jest EuroBasket 2025. To daje nam ogromną radość i jest realną szansą, aby poprzez sport docierać do młodych ludzi. Wierzymy, że koszykówka – z jej energią i emocjami – doskonale wpisuje się w wartości bliskie naszej marce. Emocje, tak samo, jak nasz kubełek, smakują najlepiej, kiedy możemy dzielić je z innymi. Ta współpraca ma dla nas wymiar nie tylko marketingowy, ale też społeczny. Chcemy inspirować, wspierać i być blisko pasjonatów sportu – dając im przestrzeń do wspólnego kibicowania i dzielenia się pysznościami od KFC – mówił Bartosz Pęczalski, Market Director KFC Polska.
LEGO jako istotny partner
W sierpniu doszło do wyjątkowego spotkania, umocniła się współpraca LEGO z polską koszykówką. Mieliśmy do czynienia z promocją układania klocków lego jako formy odpoczynku, relaksu i integracji społecznej. A uczestniczyli w tym także koszykarze reprezentacji Polski.

Wyrazy uznania
Na ścianie hali sportowej przy Szkole Podstawowej nr 27 w Katowicach powstał wyjątkowy mural z Mateuszem Ponitką, kapitanem reprezentacji Polski.
– Koniec roku to czas podsumowań oraz planów na przyszłość. W 2025 roku Katowice będą współgospodarzem EuroBasketu, a swoje mecze grupowe w Spodku rozgrywała będzie m.in. polska „KoszKadra”. Przygotowując się do tego wydarzenia promujemy koszykówkę wśród najmłodszych – w 2024 r. zorganizowaliśmy 60 lekcji basketu z udziałem profesjonalnych koszykarzy, w których udział wzięło blisko 3,6 tys. dzieci i młodzieży z katowickich szkół – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.
– Odsłonięty mural z wizerunkiem Mateusza Ponitki, kapitana naszej reprezentacji, znakomicie wpisuje się w promocję EuroBasketu 2025 w Katowicach, ale też street artu w naszym mieście, który promujemy m.in. poprzez Szlak Katowickich Murali – podkreśla prezydent.
– Mateusz Ponitka to wzór sportowca, jego historia może być inspiracją dla wszystkich młodych adeptów koszykówki. Zawsze miał ogromny talent, ale dołożył do tego ogrom pracy oraz upór w dążeniu do celu. Dzięki temu osiąga sukcesy indywidualne, ale także zespołowe, jak chociażby ostatnio z reprezentacją Polski. Dlatego cieszę się, że właśnie jego wizerunek będzie codziennie mogła oglądać młodzież z Katowic. EuroBasket w hali Spodek będzie wielkim sportowym świętem, zależy nam, żeby całe miasto mogło identyfikować się z koszykarskimi bohaterami – podkreśla Grzegorz Bachański, prezes Polskiego Związku Koszykówki.
Mural powstał przy współpracy z firmą Ideamo. Wizerunek Mateusza Ponitki malowało pięć osób przez dziewięć dni, a do jego wykonania wykorzystano 92 litry farby i 139 m2 szablonu. Artyści, w związku z trudnymi warunkami atmosferycznymi, w trakcie przygotowania malowidła zużyli ok. 100 chemicznych ogrzewaczy dłoni. Firma ma spore doświadczenie z przygotowywaniem murali sportowców – m. in. Roberta Lewandowskiego, Igi Świątek i Kamila Grosickiego. Jeden z artystów, Maciek, ma ponad dwa metry wzrostu i sam grał w koszykówkę w czasach licealnych.
Kontrowersyjny pomysł?
Jeden ze sponsorów zdaniem części środowiska koszykarskiego zdecydował się na niefortunną koncepcję. Billboardy „Banany na medal” miały bowiem według opinii publicznej charakter rasistowski. PZKosz odżegnuje się od tego typu twierdzeń.
Lekcje koszykarskie
Od marca 2024 do czerwca 2025 Katowice stały się areną wyjątkowego projektu społecznego, realizowanego w ramach promocji EuroBasketu 2025. „Lekcje z EuroBasketem” przyciągnęły uwagę dzieci, młodzieży i mieszkańców miasta, oferując aż 90 interaktywnych spotkań, które odbyły się we wszystkich katowickich szkołach.
W ramach projektu uczestnicy mieli okazję:
– wziąć udział w pokazowych lekcjach koszykówki prowadzonych przez zawodowych sportowców – Łukasza Diduszko, Kajetana Kuczawskiego oraz Olafa Klonowskiego.
– spotkać się z ambasadorami akcji – gwiazdami koszykówki i innymi znanymi osobistościami sportu.
– poznać historię i sprzęt używany przez Reprezentację Polski, a także zdobyć pamiątkowe medale i puchary.
Spotkania były nie tylko okazją do wspólnej zabawy, lecz także do rozmów z profesjonalistami, zadawania pytań i odkrywania, jak sport może inspirować do działania.