Doktorat o zarządzaniu kryzysami w sporcie z nagrodą dla najlepszej pracy doktorskiej na SGH
Doktorat z zakresu strategii reakcji na kryzys w klubach piłkarskich, przygotowany przez Kingę Szkutnik-Troć, założycielkę i dyrektorkę agencji Practum Consulting, został uznany za najlepszą rozprawę doktorską w dyscyplinie nauki o zarządzaniu i jakości, obronioną w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie w minionym roku.
To pierwszy doktorat w Polsce poświęcony strategiom reakcji na kryzys. Autorka zrealizowała też pierwsze na świecie badania eksperymentalne dotyczące strategii reakcji na kryzys w organizacjach sportowych. Zostały one przeprowadzone wśród kibiców 18 klubów Ekstraklasy i stanowią wkład do światowego dorobku naukowego z zakresu crisis management oraz zarządzania sportem.
Doktorat Kingi Szkutnik-Troć, zatytułowany „Strategie reakcji na sytuację kryzysową a reputacja klubu piłkarskiego wśród kibiców” jest poświęcony analizie, jak różne rodzaje reakcji podejmowane w odpowiedzi na kryzys wpływają na reputację organizacji i zachowanie jej interesariuszy. W szczególności, celem badań było zweryfikowanie, jak dopasować strategie reakcji do różnych typów kryzysów, by minimalizować ich negatywny wpływ na profesjonalne kluby piłkarskie.
Skupienie na kibicach
Co istotne, badania zostały przeprowadzone z uwzględnieniem szczególnie wymagającej grupy interesariuszy – kibiców, których charakteryzuje rzadko spotykany w innych dziedzinach wysoki poziom lojalności, zwłaszcza w wymiarze emocjonalnym. Praca doktorska została napisana w Katedrze Biznesu Międzynarodowego SGH pod kierunkiem prof. dr hab. Marzanny Katarzyny Witek-Hajduk jako promotora oraz dr. hab. Piotra Zaborka, prof. SGH, jako promotora pomocniczego. Recenzentami rozprawy byli dr hab. Katarzyna Bilińska, prof. Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach oraz dr hab. Zygmunt Waśkowski, prof. Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Nagroda Rektora SGH została wręczona autorce doktoratu przez dr. hab. Piotra Wachowiaka, prof. SGH, podczas czerwcowego Święta SGH, podsumowującego rok akademicki 2024/2025.
– Nagroda jest dla mnie ogromnym wyróżnieniem i zwieńczeniem trudów pracy naukowej. Z
perspektywy praktyka PR, który zawodowo pomaga organizacjom z różnych branż w dbaniu o reputację i zarządzaniu sytuacjami kryzysowymi, szczególnie cieszy mnie, że efektem moich badań jest wypracowanie precyzyjnych rekomendacji, co robić po wystąpieniu kryzysów, by ograniczać ich negatywne skutki. Rekomendacje te odnoszą się wprost do szczególnych organizacji sportowych, jakimi są profesjonalne kluby piłkarskie, jednak mogą być cenne także dla organizacji z innych branż – komentuje dr Kinga Szkutnik-Troć, dyrektor zarządzająca Practum Consulting.
Autorka rozpatruje niezwykle istotną kwestię podejścia strategicznego związanego z reakcjami na sytuacje kryzysowe wpływające na reputacje klubów sportowych. Tematyka dotycząca klubów sportowych jest relatywnie nowym zagadnieniem w literaturze przedmiotu i stanowi jedno z najbardziej złożonych i trudnych wyzwań, z którymi mają do czynienia współcześni menedżerowie sportu – wskazała w recenzji dr hab. Katarzyna Bilińska, prof. UE w Katowicach.
Dr Kinga Szkutnik-Troć ma ponad 20-letnie doświadczenie w branży PR. Od 16 lat prowadzi
ekspercką agencję PR, Practum Consulting, wspierającą klientów w zakresie public relations, relacji inwestorskich i zarządzania kryzysowego. Wcześniej przez 7 lat pracowała w międzynarodowej agencji Publicis Consultants | Rowland, gdzie była dyrektorem działu relacji korporacyjno-finansowych. W tym czasie Rowland był czterokrotnie uznawany za najlepszą agencję PR w Polsce. Kinga Szkutnik-Troć ma na swoim koncie ponad setkę programów PR realizowanych dla klientów z różnych branż. Wprowadzała marki i budowała ich pozycję na rynku, wspierała klientów w procesach zmian, w trudnych restrukturyzacjach, podczas fuzji i przejęć czy projektów realizowanych na GPW.
Doświadczenie w sporcie
Doradzała też w kilkudziesięciu projektach w zakresie komunikacji antykryzysowej i kryzysowej w odniesieniu do spółek produkcyjnych, technologicznych i usługowych. Posiada także ponad 12-letnie doświadczenie w zakresie komunikacji w sporcie, w tym zarządzania kryzysami – m.in. przez 5 lat prowadziła działania PR na rzecz Widzewa Łódź, także w trakcie wieloletniego procesu korupcyjnego, a od 8 lat wspiera spółkę Ekstraklasa.
Projektowane i prowadzone przez nią kampanie – również te dotyczące tematyki sportowej i
komunikacji kryzysowej – były nagradzane w najważniejszych światowych konkursach PR. Ma na swoim koncie m.in. złotą nagrodę IPRA, złotą nagrodę SABRE, brązową statuetkę Stevie, wyróżnienie w amerykańskim konkursie PR Daily’s oraz nagrody i wyróżnienia w polskim konkursie Złote Spinacze. Od ponad 10 lat wykłada na studiach podyplomowych SGH zagadnienia związane z planowaniem kampanii promocyjnych, zarządzaniem kryzysami i promocją marek luksusowych.