Podsumowanie sezonu PKO BP Ekstraklasy. Marketingowy alfabet – od ambasadora Sampera do zondacrypto
W sezonie 2024/25 byliśmy świadkami wielu interesujących przedsięwzięć z zakresu marketingu w polskiej lidze. Nadszedł czas, by je podsumować.
A jak ambasador. W ramach współpracy Motoru z Lokalną Organizacją Turystyczną w Lublinie Sergi Samper, Hiszpan i były zawodnik… Barcelony swego czasu komplementował Lublin na targach turystycznych FITUR w Hiszpanii, które gromadzą niemal 100 tys. ludzi.
B jak Bukowa. 16 lutego GKS Katowice zmierzył się z Piastem Gliwice w meczu 21. kolejki PKO BP Ekstraklasy. Gospodarze wystąpili w tym spotkaniu w nowych koszulkach. To wyjątkowe stroje, które powstały z myślą o upamiętnieniu Stadionu Miejskiego przy ul. Bukowej.
Nie mogło oczywiście zabraknąć dopingujących kibiców czy charakterystycznego zegara, który przez lata odmierzał czas podczas domowych spotkań GieKSy. Na koszulce znalazł się też napis GÓRNICZY KLUB SPORTOWY „KATOWICE” wzorowany na tym, który widnieje na dachu „Blaszoka”. Powstanie tej koszulki oczywiście związane było z przeprowadzką piłkarzy GieKSy na obiekt sportowy na Nowej Bukowej.
C jak choroba. 23 lutego, jest obchodzony Ogólnopolski Dzień Walki Z Depresją. Z tej okazji kolejny raz Raków Częstochowa przygotował kampanię, która ma na celu szerzenie świadomości w zakresie depresji oraz pomocy w zrobieniu pierwszego kroku w leczeniu.
Jednym z elementów kampanii są koszulki, w których zawodnicy Rakowa wybiegli 21 lutego przed domowym meczem z Górnikiem Zabrze na rozgrzewkę. Znajduje się na nich numer, który klub uruchomił 24 lutego w godzinach 14:00-19:00, pod którym każdy mógł skorzystać z darmowej porady wykwalifikowanego psychologa.
D jak – dzieci. 4 maja Cracovia podejmowała na stadionie przy ul. Kałuży walczącą o utrzymanie Lechię Gdańsk. Kibice podczas tej rywalizacji doświadczyli nie tylko sportowych emocji.
Podczas meczu odbyła się akcja #MiSieToPodoba! Fani rzucali pluszaki na murawę – następnie trafiły one do małych pacjentów Uniwersyteckiego Szpitala Dziecięcego w Krakowie! Cracovia, realizując tę inicjatywę, wpisała się w swego rodzaju trend, jaki można zaobserwować w rodzimym futbolu. 6 października ubiegłego roku na stadion w Szczecinie miała miejsce akcja “Dorzuć misie” organizowana przez Fundację STS (należącą do partnera Pogoni – bukmachera STS). Polegała ona na przyniesieniu przez kibiców maskotek, które po gwizdku kończącym pierwszą połowę wylądowały na murawie stadionu. Beneficjentem akcji był Adaś Orlik, na leczenie którego Fundacja STS przekazało gwarantowane 10 000 zł.
E jak emocje. Dopiero w ostatniej kolejce rozstrzygnęła się walka o mistrzostwo Polski. Można jedynie ubolewać, że wcześniej poznaliśmy spadkowiczów. Jednak w tym sezonie było wiele emocji, goli i dramatycznych zdarzeń na polskich boiskach. Na początku kwietnia dowiedzieliśmy się, ze na stadionach były trzy miliony kibiców. Ten wynik został osiągnięty w meczu Górnika Zabrze z Legią Warszawa.
F jak film. Real-time marketing to rodzaj działań marketingowych, który świadczy o dobrym timingu i znakomitym rozeznaniu w wielu tematach ze strony osób publikujących treści w social mediach klubów.
Przy okazji ligowego klasyka, czyli konfrontacji Górnika Zabrze z Legią Warszawa mieliśmy z czymś takim do czynienia. Lech Poznań natomiast analogicznie zrobił ukłon w stronę młodych fanów, wykorzystując również filmowy motyw do promowania akcji „Kibicuj z klasą” przed domowym meczem z Koroną Kielce.
Minecraft: Film to produkcja z tego roku, która w momencie realizowania akcji przez kluby Ekstraklasy miała premierę w polskich kinach. Jeśli chodzi o fabułę, zaznaczmy, że grupka ludzi trafia do popularnej gry komputerowej „Minecraft”. Wprawia to ich w zdumienie, jednak dokładają wszelkich starań, by wydostać się z tej kwadratowej krainy. Przychodzi im w sukurs ikoniczna postać – Steve.
G jak Gedon. Antoine Gedon, kibic Śląska Wrocław z Francji, przeżył wyjątkową przygodę. Cztery lata temu Antoine Gedon założył fanowskie konto Śląska na portalu X, dzięki niemu zyskał rozgłos w środowisku kibicowskim z Dolnego Śląska. Kilka miesięcy temu pojawił się na stadionie przy ul. Oporowskiej, dawnym obiekcie pierwszej drużyny WKS. Przyjechał z francuskiego Lille w dwóch prostych celach – by poznać lepiej Wrocław i po raz pierwszy obejrzeć dwa mecze ukochanego Śląska z perspektywy trybun Tarczyński Areny. Było mu dane zobaczyć zwycięstwo odniesione w rywalizacji ze Stalą Mielec.
H jak hołd. W 2024 roku piłkarskie środowisko w Polsce pożegnało Lucjana Brychczego, który był związany z Legią Warszawa przez 70 lat, a społeczność skupiona wokół klubu z Łazienkowskiej niejednokrotnie w piękny sposób podkreślała, jak ważną postacią był słynny artysta futbolu sprzed lat.
Dlaczego wspomniany już pokaz miał miejsce akurat przed tym meczem? Warto mieć na uwadze, że Lucjan Brychczy pochodzi z Katowic, więc był to na pewno dla niego mecz pełen sentymentów. W Legii rozegrał 452 mecze i strzelił 227 goli. Cztery razy zdobył ze stołeczną ekipą mistrzostwo Polski.
I jak insurekacja. Gdy 106. rocznica Powstania Wielkopolskiego zbliżała się wielkimi krokami, na membranie Enea Stadionu przez kilka dni była wyświetlana flaga powstańcza oraz napis „Cześć i chwała bohaterom”.
J jak Janota. Legia Warszawa wykonała kolejny krok w kierunku transformacji wizerunku marki. Tym razem prezentując kapsułową kolekcję dla kobiet pod nazwą Simplicity Capsule
Femme, która jest owocem współpracy z cenioną polską projektantką — Romą Janotą-Bargiel.

– Simplicity Capsule Femme jest propozycja dla kobiet, które szukają funkcjonalnych, a
zarazem jakościowych i eleganckich stylizacji, świetnie sprawdzających się w miejskich warunkach. Detale kolekcji dyskretnie nawiązują do tożsamości marki Legii Warszawa. Na przykład klasyczne sportowe kroje, stonowana jesienna kolorystyka, czy symbole warszawskiej Syrenki i eLki, a wybrane materiały dodają jej eleganckiego charakteru, nie rezygnując przy tym z wygody. Kluczowym założeniem naszej kolekcji było nawiązanie do pierwotnej estetyki klubu, czyli minimalizmu połączonego z klasycznym, sportowym sznytem. Dlatego Simplicity Capsule Femme jest dla nas powrotem do korzeni marki – powiedziałaJanota-Bargiel.
K jak Król. Reprezentujący barwy Motoru Lublin z przerwami od 2008 roku Rafał Król w tym sezonie podjął decyzję o odejściu z beniaminka Ekstraklasy. Uroczyste pożegnanie kapitana i legendy Dumy Koziego Grodu miało miejsce w lutym przy okazji rywalizacji z GKS Katowice.
Rafał Król rozpoczął grę dla Motoru wiosną w sezonie 2007/2008. Przez wiele lat był kluczową postacią drużyny. Wystąpił łącznie w 290 meczach, na co składa się 260 występów w lidze, 22 w Pucharze Polski i 8 w barażach. W bieżącym sezonie w wieku 35 lat zadebiutował w PKO BP Ekstraklasie.
L jak – lokal. 30 kwietnia Raków Częstochowa otworzył lokal „Mistrzowska”. Przez najbliższe miesiące kibice będą mogli skorzystać z nowego menu z pysznymi przekąskami i napojami, spotykać się ze znajomymi i przeżywać wiele sportowych emocji!
Podczas otwarcia klub przygotował dla fanów wiele atrakcji we współpracy z zondacrypto. Obecni mogli m.in. zaprojektować swoje gadżety, wygrać nagrody w „złotym przycisku”, a także zmierzyć się w EA SPORTS FC oraz spróbować pokonać czas Ambasadora zondacrypto, Valtteriego Bottasa w F1 24.
M jak – murale. Jesus Imaz czuje się znakomicie na Podlasiu. Kibice Jagiellonii Białystok mają słabość do hiszpańskiego napastnika. A teraz na budynku przy ul. Antoniukowskiej można zobaczyć jego wizerunek. Piłkarz pochodzący z Półwyspu Iberyjskiego podpisał się na muralu i przyznał, że jest wdzięczny kibicom za wyrazy uznania.
Spoglądając na mural, dostrzeżemy snajpera Jagi trzymającego przy ustach wskazujący palec. To nie jest przypadek, tylko ważny motyw, bo tak właśnie Imaz cieszył się po strzeleniu gola wyrównującego w meczu z Legią Warszawa. Kiedy do tego doszło? Rok temu 7 kwietnia 2024 roku. Hiszpan gra w Białymstoku od sześciu lat. Zapracował na status miejscowego asa, o czym świadczy to, że pełnił funkcję kapitana. W 214 meczach strzelił 91 goli.
Z kolei w centrum Częstochowy na skrzyżowaniu ulic Feliksa Nowomiejskiego i Jerzego Waszyngtona można podziwiać mural na cześć Marka Papszuna. Papszun trafił do Rakowa jako trener 9 lat temu, obejmował drużynę w 2 lidze. Zaszedł z nią wysoko, dość powiedzieć, że przed dwoma laty świętował z Medalikami tytuł mistrza Polski.
Mural z wizerunkiem legendarnego trenera Widzewa Łódź – Franciszka Smudy zdobi wnętrza Serca Łodzi, przy wejściu na sektor C4. To wspólna inicjatywa klubu oraz jego sponsora, firmy STS.
Franciszek Smuda to postać, której nikomu nie trzeba przedstawiać. Szkoleniowiec, z którym Widzew osiągał największe sukcesy w latach 90-tych, został uhonorowany za całokształt kariery i życia. Mecenasem malunku jest STS.
N – niepełnosprawność. Takiej historii nie pokazał jeszcze żaden klub w Polsce. Widzew Łódź we współpracy ze swoim sponsorem – firmą bukmacherską STS przygotował w ramach kampanii „Od Serca – #Bliżej” film dokumentalny o wyjątkowym kibicu. Celem produkcji jest ukazanie osób z zespołem Downa.
Tomasz Heit ma 38 lat, mieszka na łódzkim Śródmieściu. W przeszłości doskonale pływał, zdobywał medale. Dziś w wolnym czasie lubi majsterkować, oglądać siatkówkę, ale jego największa pasją jest kibicowanie ukochanej drużynie piłkarskiej – Widzewowi Łódź. Tomek od lat wspiera piłkarzy z trybun, zarówno podczas meczów rozgrywanych w Sercu Łodzi, jak i tych wyjazdowych. Był między innymi w Gliwicach, gdzie drużyna Żeljko Sopicia pokonała miejscowy Piast 2:0.
O jak oddawanie krwi. Motor zorganizował specjalną akcję z Regionalnym Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Lublinie! W każdy ostatni wtorek miesiąca kibice będą mogli wziąć udział we „Wtorku z Motorem„.
25 marca odbył się pierwszy „Wtorek z Motorem” w RCKiK Lublin. Pierwsze 30 osób, które tego dnia oddały krew lub jej składniki, otrzymało vouchery na mecz beniaminka PKO BP Ekstraklasy! Otrzymany voucher należy wymienić na bilet najpóźniej 48h godzin przed terminem rozegrania danego spotkania. Regionalne Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Lublinie znajduje się przy ul. Żołnierzy Niepodległej 8.
P jak Podolski. Gdy Lukas Podolski otwierał swój kebab, mieszkańcy Zabrza czekali już od 7 rano na fast food od mistrza świata. Przyciągnęła ich akcja promocyjna Mangal Döner, możliwość otrzymania darmowego jedzenia. Na placu Wolności 4 było mnóstwo ludzi.

fot. Lukas Podolski – Instagram
W sobotę, 10 maja 2025 roku, o godzinie 16:00, przy Placu Wolności 4 w Zabrzu został otwarty pierwszy w Polsce lokal Mangal Döner x LP10, inicjatywa gastronomiczna Lukasa Podolskiego. Gratką było to, że pierwsze 200 osób otrzymało darmowego kebaba.
Styl retro nadaje charakterystyczna czerwień oraz dodatki: dekolt w serek i ściągacze na rękawach. Wzór z wyrazistą niebieską błyskawicą szybką stał się jednym z najbardziej rozpoznawalnych trykotów piłkarskich w tamtym czasie. Charakter podkreślają kołnierzyk oraz ściągacze na rękawach.
Do rąk kibiców Widzewa Łódź trafiła wyjątkowa koszulka meczowa, która łączy pokolenia. Czerwień z proporca w herbie stała się symbolicznym kolorem, w którym drużyna występuje u siebie, w Sercu Łodzi. Te dwie barwy tworzą ścianę wsparcia, która stoi za drużyną i jako dwunasty zawodnik dopinguje ją w każdym spotkaniu.
Aby oddać hołd klubowym symbolom, Widzew odwołał się do tradycji. Szukał odpowiedniego rozwiązania i cofnął się aż do 1984 roku. To właśnie wtedy Widzewiacy zagrali w wyjątkowych trykotach zdobionych przez czerwono-biało-czerwone pasy. Nowa koszulka meczowa przywołuje czasy Wielkiego Widzewa. Zaprezentowana kompozycja nawiązuje do kompletu wykorzystywanego przez drużynę, w której występowali Włodzimierz Smolarek, Wiesław Wraga czy Henryk Bolesta. Długi rękaw, kołnierzyk – to również krzyk ówczesnej piłkarskiej mody! Zwieńczeniem projektu jest oczywiście herb, wzorowany na tym z lat 80., wykonany techniką żakardu.
S jak Santiago Bernabeu. Gdy Śląsk Wrocław przygotował promocję -25% na trzeci, miętowy komplet strojów. Wieść o tym nieoczekiwanie dotarła do Madrytu. Poniżej prezentujemy właśnie ten trzeci komplet Śląska Wrocław na sezon 2024/25. Koszulka WKS-u powstała we współpracy z firmą Nike oraz 11TeamSports.

Real Madryt wygrał z Gironą 2:0 w meczu 25. kolejki ekstraklasy Hiszpanii. Przeciwko drużynie Michela klasą dla siebie był szczególnie strzelec pierwszego, cudownego gola, czyli Luca Modrić, z kolei drugie trafienie dołożył Vinicius Junior. Poniżej zamieszczamy zdjęcie z oficjalnego konta Śląska Wrocław na portalu X.

Fan, którego widzimy na zdjęciu, dostał zaproszenie od Śląska, by zgłosić się do klubu.
T jak transfery medialne. W tym sezonie Błażej Łukaszewski dołączył do grona reporterów Canal+ Sport relacjonujących mecze PKO BP Ekstraklasy. Wcześniej pracował w redakcji Meczyki.pl. (Online Ventrure). Również Pola Lis, córka znanego dziennikarza politycznego, przepytuje trenerów i piłkarzy w roli reporterki. Wcześniej współpracowała z „Przeglądem Sportowym”, wówczas zajmowała się przede wszystkim tenisem. W Canal+ zauważalny jest trend – od pewnego czasu w redakcji pojawiają się nowe twarze. Doświadczonych reporterów (np. Daria Kabała-Malarz, Cezary Olbrycht, Mariusz Wróblewski) jest znacznie mniej niż młodych, na których władze stacji stawiają z myślą o przyszłości.
Można ich wymienić
- Piotr Bugajny
- Jakub Jeleński
- Jan Kałucki
- Remigiusz Kula
- Pola Lis
- Julia Pożarlik
- Maciej Jędrych
- Gabriel Rogaczewski
- Tomasz Witas
- Adam Zakrzewski
- Błażej Łukaszewski
Błażej Łukaszewski przeprowadził najdziwniejszy wywiad w tym sezonie Ekstraklasy.
U jak uczniowie. Raków Częstochowa zorganizował pierwsze spotkanie w marcu zorganizował pierwsze spotkanie w ramach „Czerwono-Niebieskiej Gminy”. Z kibicami Medalików z Rędzin spotkali się Patryk Makuch oraz Matej Rodin.
W ramach akcji Czerwono-Niebiescy wyruszają na spotkania z uczniami, którzy mogą poznać odpowiedzi na nurtujące ich pytania, zebrać autografy i zrobić sobie selfie z zawodnikami. To też okazja do rozmowy o wartościach płynących z uprawiania sportu i zdrowego stylu życia. Spotkaniom towarzyszą konkursy z nagrodami. Ponadto każda placówka, którą odwiedzają piłkarze Rakowa, otrzymuje specjalny czerwono-niebieski certyfikat.
W jak wiara Lecha. Kibice Kolejorza niedawno zachwycali się grą swoich piłkarzy, którzy rozgromili Puszczę Niepołomice 8:1. Kolejorz strzelał gole z niesamowitą regularnością, a w zasadzie każdy z nich był piękny. Po tym meczu w Wielkopolsce znowu jest wiara w zdobycie mistrzostwa. Dowód? Bilety na mecz z Piastem Gliwice wyprzedały się ekspresowo!
Z jak zondacrypto. Po dwóch latach owocnej współpracy umowa sponsorska Rakowa Częstochowa z zondacrypto została przedłużona o kolejne trzy lata. W ramach nowego porozumienia, zondacrypto nabywa prawa do nazwy stadionu, który teraz nazywa się zondacrypto Arena.
– Dotychczasową współpracę z zondacrypto można zaliczyć do niezwykle udanych. Razem z naszym sponsorem strategicznym zrealizowaliśmy wiele innowacyjnych inicjatyw, m.in. przeprowadziliśmy pierwszy w Polsce transfer w kryptowalutach. Rozszerzenie partnerstwa do sponsoringu tytularnego stadionu to duży i wiele znaczący krok w rozwoju klubu. Świadczy o potencjale Rakowa, który krok po kroku realizuje kolejne cele w stronę zbliżenia się do najlepiej prosperujących organizacji sportowych w Europie. Klub konsekwentnie dostarcza realną wartość dla naszych sponsorów, co przekłada się na długofalowe i owocne partnerstwa. Oznacza to nie tylko zwiększenie finansowania przez zondacrypto, ale także pokazuje, że są chętni na wspieranie sportu w Częstochowie na dużą skalę – powiedział Piotr Obidziński, prezes Rakowa Częstochowa.