Z kraju 17 stycznia 2012

Nowy wizerunek Lecha na 90-lecie istnienia

Na rok 2012 przypada 90-lecie istnienia Lecha Poznań. Wspólnie z agencją KIWISPORT przeprowadzono działania, mające na celu podkreślenie tego faktu wśród fanów.

Początkiem prac przy organizacji roku jubileuszowego Lecha Poznań, było przygotowanie pełnego harmonogramu, obejmującego zarówno opracowanie pełnej, nowej identyfikacji okolicznościowej, jak również organizacje eventów oraz akcji promocyjnych. Zakomunikowanie formuły obchodów rocznicowych miało miejsce 26 lipca 2011 w Multikinie podczas oficjalnej prezentacji drużyny przed rozpoczęciem nowego sezonu.

Pierwszym krokiem, jaki podjęto z okazji jubileuszu, było zaprojektowanie nowego motywu graficznego, który będzie obowiązywać przez cały sezon 2011/2012. Przy pracach w tworzeniu nowej identyfikacji, starano się pamiętać o nawiązaniu do bogatej historii i tradycji klubu. Głównym elementem identyfikującym jubileusz jest okolicznościowy herb. Emblemat został zbudowany na bazie aktualnego znaku KKS Lech Poznań z dodaniem szarfy zawierającej logotyp 90-lecia i daty. Dla podkreślenia prestiżu znaku, kontur tarczy oraz szarfy są koloru złotego. Herb okolicznościowy umieszczony został na tle historycznych herbów Lecha. Zestawienie takie ma na celu zaprezentowanie ciągłości tradycji klubu oraz podkreślenie w symboliczny sposób ewolucyjnego rozwoju popularnego „Kolejorza”. Okolicznościową identyfikację dopełnia hasło "Przyszłość budowana od pokoleń", które dookreśla Lecha Poznań jako klub z wizją przyszłości, który jest zakorzeniony w bogatej i inspirującej historii. Ponadto zwraca się uwagę na pokoleniowy charakter klubu – miłość do Lecha "zaszczepiana" jest w Wielkopolsce kolejnym pokoleniom kibiców.

Nowa identyfikacja po raz pierwszy ujrzała światło dzienne podczas prezentacji drużyny, a następnie została wprowadzona do wszystkich materiałów graficznych, w tym przede wszystkim uaktualniono layout strony internetowej www.lechpoznan.pl, jak również pozostałe elementy promocyjne – plakaty meczowe, fankarty czy plakat drużyny. Nowe CI wykorzystano także w materiałach biurowych.

W ramach roku jubileuszowego, klub przygotował szereg dedykowanych akcji. Pierwsza z nich odbyła się na przełomie sierpnia i września i była poświęcona promocji sprzedaży karnetów. W ramach akcji outdoorowej wykorzystano kilkadziesiąt nośników (citylighty, billboardy oraz plakaty w poznańskich tramwajach MPK), których motywem przewodnim była postać gwiazdy „Kolejorza”, Artioma Rudneva. W zależności od formatu, występował on samodzielnie, lub w towarzystwie innych piłkarzy Lecha, w tym również postaci historycznych. Druga część akcji objęła także promocje sprzedaży nowej kolekcji odzieży, pod hasłem „12 zawodnik w barwach Kolejorza”, dla potrzeb której przygotowano także krótki materiał filmowy.

W dalszej części sezonu skoncentrowano się na promocji poszczególnych meczów klubu ze stolicy Wielkopolski. Z tego powodu zorganizowano dedykowane akcje pod hasłami „Październikowa batalia” (mecze z Koroną Kielce oraz Legią Warszawa) oraz „Razem zatrzymamy Łódź” (z ŁKS oraz Widzewem). Obu przedsięwzięciom towarzyszyło szereg działań reklamowych, w tym reklamy prasowe, spoty radiowe oraz plakaty meczowe, które były rozklejone w kilkuset miejscach w całym Poznaniu – pubach, barach, restauracjach oraz tramwajach komunikacji miejskiej. Dodatkowo, w październiku, na ścianie Multikina 51 zawisła wielkoformatowa reklama, zawierająca motyw przewodni akcji – najważniejszych piłkarzy klubu w „bojowych pozycjach”, prowadzonych przez swojego kapitana – Grzegorza Wojtkowiaka, dzierżącego w ręce kibicowską flagę „Kolejorza”. Całość projektów byłą utrzymana w spójnej, okolicznościowej identyfikacji.

Najważniejsze akcje pojawiły się dopiero pod koniec roku, a ich kontynuacja nastąpi w roku 2012. W listopadzie pojawił się w sprzedaży nowy klubowy kalendarz, ze specjalnie zaprojektowaną stroną rocznicową, zawierającą wyraźnie podkreśloną datę jubileuszu klubu oraz historyczne zdjęcia piłkarzy KKS Lech Poznań. Od dłuższego czasu trwała także zbiórka oraz porządkowanie historycznych materiałów klubu, na bazie których klub planuje uruchomić unikatowy projekt na polskim rynku marketingu sportowego – Wirtualne Muzeum Lecha Poznań.

Dla potrzeb projektu KIWISPORT, wraz z grupą kreatywną Twórcza10 przygotowało projekt Muzeum oraz specjalny moduł, umożliwiający swobodne poruszanie się po nim internautom. Dzięki współpracy z kibicami oraz lokalnymi mediami udało się zgromadzić setki niepowtarzalnych, historycznych materiałów w postaci zarówno skanów zdjęć czy dokumentów, jak i materiałów audio i video. Dzięki godzinom pracy wielu osób, materiały zostały dokładnie opisane i chronologicznie posegregowane według ustalonych wcześniej przedziałów czasowych. W chwili obecnej trwają ostanie prace nad ostatecznym kształtem muzeum, którego premiera planowana na 25 stycznia.

W ramach kolejnych działań związanych z jubileuszem 90-lecia klubu, 14 stycznia odbył się uroczysty koncert w Auli UAM, podczas którego ekranowe przeboje Wojciecha Kilara wykonała Orkiestra Filharmonii Poznańskiej pod batutą Marka Pijarowskiego. Podczas uroczystości wręczono także pamiątkowe medale dla 90-ciu zasłużonych dla klubu osób, spośród których kibice wkrótce będą mogli wybrać najlepszą jedenastkę „Kolejorza” wszech czasów.

Na kolejne miesiące planowana jest także wizerunkowa akcja outdoorowa (marzec) poświęcona w całości jubileuszowi klubu. Podczas akcji zostaną wykorzystane billboardy, citylighty, a także plakaty w pojazdach komunikacji miejskiej oraz poznańskich pubach i lokalach. Dodatkowo, w trakcie marcowego meczu Pucharu Polski z Wisłą Kraków, piłkarze „Kolejorza” zagrają w specjalnie na tę okazje przygotowanych, historycznych koszulkach.

Wszystkie działania ukierunkowane są na komunikacje wyjątkowego dla wszystkich kibiców Lecha Poznań wydarzenia – 90-lecia istnienia najpopularniejszego klubu w Wielkopolsce. Dzięki odpowiednio dobranych elementom oraz spójności komunikacji, udało osiągnąć oczekiwany efekt, czego potwierdzeniem może być wyprzedanie na niemal dwa tygodnie przed czasem wszystkich biletów na jubileuszowy koncert. Kolejne działania mają na celu wzmocnienie tego faktu jak również zwiększenie zaangażowania kibiców w życie drużyny, czemu pomóc ma także nowa polityka biletowa – znacznie obniżono ceny oraz wprowadzono szereg ulg. Z podsumowaniem i oceną końcowych efektów akcji musimy jeszcze wstrzymać, mając na uwadze fakt, iż przy wszystkich działaniach marketingowych klubu sportowego, niebagatelny wpływ na efekty mają wyniki sportowe. A na nie musimy poczekać do końca sezonu.