Słaba płeć, a jednak najsilniejsza
To pierwsza analiza z cyklu „Sportowa wojna płci”. „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” sprawdził, która z polskich gwiazd tenisa ziemnego była popularniejsza w mediach w ciągu ostatnich 12 miesięcy.
Tenis należy do najchętniej oglądanych sportów indywidualnych. Przestał być uznawany za sport niszowy, przyciąga rzesze sponsorów, ma coraz więcej zwolenników, a dzięki sukcesom Polaków stał się niezwykle atrakcyjny dla fanów.
Od 1 lutego 2017 do 31 stycznia 2018 roku Agnieszka Radwańska odnotowała ponad dwa razy więcej publikacji w mediach tradycyjnych niż Łukasz Kubot – w sumie 27,8 tys. Najwięcej, bo aż 66 proc. wszystkich informacji na temat tenisistki ukazało się w Internecie, 19 proc. to doniesienia radiowe, 8 proc. opublikowała prasa, a pozostałe 7 proc. materiałów wyemitowała telewizja.
W tym samym czasie na temat Łukasza Kubota ukazało się 13,3 tys. informacji, w tym 7,5 tys. w sieci, a 3,2 tys. w radiu. Do prasy należało 1,5 tys. publikacji.
Wykres 1. Liczba publikacji na temat Agnieszki Radwańskiej i Łukasza Kubota od 1 lutego 2017 do 31 stycznia 2018
Oboje sportowcy byli znacznie popularniejsi w mediach ogólnopolskich. Radwańska odnotowała w nich 71 proc. przekazu, a Kubot – 68 proc.
Publikacje w tradycyjnych mediach w przypadku Agnieszki mogły wygenerować dotarcie rzędu nawet 112 mln kontaktów. Dla Łukasza dotarcie wyliczono na 49 mln potencjalnych kontaktów odbiorców z informacjami na jego temat.
Wartość publikacji na temat Radwańskiej oszacowano na 182 mln złotych. Jest to kwota ponad dwukrotnie wyższa niż ekwiwalent reklamowy materiałów na temat Kubota – 90 mln złotych. O ile w internecie, prasie i radiu przewaga Agnieszki była miażdżąca, o tyle w telewizji Łukasz odnotował wynik tylko o 1,1 mln niższy – 26,5 mln zł do 27,6 mln zł. Polskie Radio Program 1 w przypadku Kubota było głównym źródłem publikacji na jego temat – 0,5 tys. informacji. W pierwszej piątce najaktywniejszych mediów znalazły się także: 4sails.eu, Polsat News, Polsatsport.pl i Polskie Radio 24. O Radwańskiej najczęściej komunikowały: 4sails.eu, Sportowefakty.wp.pl, Sport.tvp.pl, Przegladsportowy.pl oraz Najnowsze-wiadomosci.eu.
Wykres 2. Ekwiwalent reklamowy publikacji na temat Agnieszki Radwańskiej i Łukasza Kubota od 1 lutego 2017 do 31 stycznia 2018
Miesiącem największej aktywności medialnej zarówno dla Radwańskiej, jak i Kubota był lipiec. Z pewnością miał na to wpływ Wimbledon 2017, w którym Kubot wygrał finał z Marcelo Melo, a Radwańska odpadła po przegranym meczu ze Swietłaną Kuzniecową. Na wynik Agnieszki złożyło się z pewnością także wydarzenie z jej prywatnego życia – ślub z Dawidem Celtem. 2,8 tys. materiałów w styczniu 2018 to wynik udziału Radwańskiej w Autralian Open. Kubot zebrał wtedy 1,3 tys. W jego przypadku wyraźnie zaznaczają się również marzec 2017 (ATP World Tour Masters 1000 w Miami) oraz listopad 2017 (ATP Finals w Londynie).
W social media przewaga Radwańskiej nad Kubotem była miażdżąca – 61 tys. do 13 tys. wpisów i komentarzy. Najaktywniejsi byli użytkownicy Facebooka, którzy o Agnieszce wspominali w 49,5 tys. informacji. Kubot zgromadził w tym źródle 9,5 tys. materiałów. Mniejszy dystans w liczbie publikacji dzielił sportowców na Twitterze – 9 tys. do 3,3 tys., w przeciwieństwie do Youtube’a, gdzie Radwańska odnotowała 1,1 tys. publikacji, a Kubot tylko 38.