Z kraju 27 maja 2014

Lech ma lidera

W batalii o mistrzostwo kraju w piłce nożnej przez cały sezon górą była Legia Warszawa, ale kwiecień w mediach należał do Lecha Poznań.
Według najnowszego badania „Polska Piłka”, przygotowanego przez „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów”, o niebiesko-białych ukazało się 2,8 tysięcy publikacji. W tym samym czasie na temat Legii traktowało 2,6 tysięcy tekstów. Na trzeciej pozycji znalazła się Wisła Kraków. 
 
Klub z Poznania okazał się najbardziej medialny po raz pierwszy od lutego 2013 roku. W międzyczasie najczęściej na czele znajdowali się właśnie warszawianie – w ciągu trzynastu miesięcy – jedenastokrotnie. Po jednym razie pierwsi byli Górnik Zabrze i Cracovia. W badaniu realizowanym od marca 2010 roku, Legia Warszawa 14 razy okazała się najpopularniejszym klubem miesiąca, a Lecha 17 razy. 


Wykres 1. Liczba publikacji w prasie i internecie na temat dziesięciu najbardziej medialnych klubów T-Mobile Ekstraklasy – kwiecień 2014
 

Kwiecień był tym miesiącem, w którym Lech odnosił same zwycięstwa. Zaczęło się od 6:1 w spotkaniu z Jagiellonią, a później pokonał także Górnika Zabrze (3:0) i Wisłę Kraków (3:0). Znakomita postawa poznaniaków pozwalała komentatorom i dziennikarzom przypuszczać, że „Kolejorz” powalczy jeszcze o wyprzedzenie w tabeli lidera z Warszawy. Stąd tak wiele publikacji dotyczących wicemistrza Polski.
 
W związku z tym zarówno Legia jak i Wisła spadły o jedną pozycję. Strata „Białej Gwiazdy” była jednak minimalna. Na dalszych pozycjach uplasowały się dwa kluby z Dolnego Śląska – Śląsk Wrocław i… Zagłębie Lubin, które żegna się z T-Mobile Ekstraklasą. Wyprzedziły one Górnika Zabrze, dla którego runda wiosenna była nieco mniej udana w porównaniu z jesienną.
 
Na ostatniej pozycji wśród klubów najwyższej klasy rozgrywkowej znalazł się w kwietniu Piast Gliwice. Liczba publikacji dotyczących klubów ogółem spadła względem marca. Trend taki analitycy „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” odnotowali zarówno w prasie, jak i internecie.
 
W I lidze w dalszym ciągu prowadzi Arka Gdynia, zdecydowanie wyprzedzając lidera tabeli – Górnika Łęczna. Trzecią pozycję zajął GKS Bełchatów. Wysokie pozycje w rankingu medialności zajmują z reguły drużyny z większych miast. Tak jest w przypadku GKS-u Katowice, który zajął w nim czwarte miejsce, pomimo lokaty w środkowej części tabeli. Regułę tę potwierdza również pozycja piątej w rozgrywkach Termaliki Bruk-Bet Nieciecza (17. pod względem medialności).
 
Badanie „Polska Piłka” prowadzone jest na podstawie monitoringu 1100 tytułów prasy ogólnopolskiej i regionalnej oraz wybranych portali internetowych. W kwietniu 2014 przeanalizowano 13,6 tysięcy publikacji. Łącznie od początku badania – czyli od 1 marca 2010 do 30 kwietnia 2014 – analitycy „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” wzięli pod uwagę 714 tysięcy informacji z mediów tradycyjnych.