Z kraju 6 sierpnia 2014

Ile wynosi wartość mediowa klubów Ekstraklasy?

Pentagon Research przedstawił raport dotyczący wartości mediowej wygenerowanej przez kluby Ekstraklasy w sezonie 2013/14.

Łączna wartość ekspozycji marek sponsorskich oraz partnerów klubów Ekstraklasy w polskich kanałach telewizyjnych wyniosła 421 442 863 złotych, co zostało osiągnięte w wyniku 121 087 wystąpień logotypów sponsorskich. 
 
Największą wartość mediową, ponad 56 milionów złotych, uzyskała Legia Warszawa. Mistrz Polski był tym samym najczęściej pokazywanym przez kanały telewizyjne klubem piłkarskim w Polsce. Dużą zasługę w wysokości ekwiwalentu miały otwarte transmisje meczów tego klubu prowadzone przez TVP.
 
Drugi Śląsk Wrocław wygenerował wartość 37 milionów złotych przy 9940 ekspozycjach marek związanych z drużyną. Tak wysoka wartość przy dopiero czwartej pod względem liczby ekspozycji została osiągnięta dzięki transmisjom spotkań drużyny prowadzonym przez telewizję Polsat. 

 
 
Metodologia:
 
Standardowe badanie opiera się o monitoring wystąpień poszczególnych marek w następujących stacjach telewizyjnych: TVP1, TVP2, TVP Info, TV Polonia, TVP Sport, TVN, TVN24, TVN TURBO, Polsat, Polsat Sport, Polsat Sport News, C+Sport, Nsport, C+Family, TV4.
 
Monitorowane są programy sportowe (w tym wiadomości), w których pokazywane są imprezy polskie bądź z udziałem polskich sportowców. Notowane są marki eksponowane na polskich zawodnikach i polskie marki eksponowane na zagranicznych zawodnikach. Bez wyjątków monitorowani są główni sponsorzy imprez organizowanych w Polsce.
 
Wartość mediowa wyliczana jest w oparciu o średnie cpt dla monitorowanych stacji oraz średnią oglądalność programów tv, podczas których eksponowane były marki. Zliczane są tzw. ekspozycje efektywne, a więc takie, które są dobrze widoczne (wyraźne), trwają co najmniej 1 sekundę i nie są fragmentaryczne (min. 80% widoczności).
 
Liczba kontaktów jest sumą iloczynów wystąpień danej marki ze średnią liczbą oglądających program będący przedmiotem monitoringu. Wartość mediowa pokazuje szacunkowy koszt, jaki należałoby ponieść chcąc uzyskać podobne GRP z wykorzystaniem konwencjonalnej reklamy.
 
Dane telemetryczne: Nielsen Audience Measurement.