16.01.2012 13:20

Orlando Pirates oczami speca

75-lecie istnienia Orlando Pirates to dobry czas na rozmowę z Nkosaną Khozą, dyrektorem działu marketingu.

Orlando Pirates oczami speca

\"\"
– Kto u was bawi się w marketing?
– Nasz klub ma Dział Marketingu i Public Relations, który tworzy sześć osób. Jestem ja, czyli dyrektor marketingu, Brand Manager, szef Public Relations, koordynator działań marketingowych oraz trzech pomocników.

– Orlando Pirates to jeden z najbardziej utytułowanych klubów w Republice Południowej Afryki. Na ilu sponsorów możecie liczyć?
– Klub ma sześciu głównych sponsorów. Są nimi Vodacom, Adidas, Carling Black Label (kanadyjski browar), Acer, Greyhound (firma transportowa) oraz Peugeot.

– A jak wygląda kwestia transmisji w telewizji meczów?
– Nie ma z tym problemu. Wszystkie spotkania Orlando Pirates są transmitowane na antenie SuperSport lub SABC, które są posiadaczami licencji dla naszych rozgrywek.

– Republika Południowej Afryki ma jedenaście języków urzędowych. W jaki sposób komunikujecie się ze swoimi fanami?
– Głównie używamy do tego języka angielskiego, tak jak w przypadku strony internetowej. Jednak dla ułatwienia komunikacji z kibicami w danym regionie zdarza nam się używać konkretnych dialektów.

– Używacie w tym celu mediów społecznościowych, prasy lub telewizji?
– Mamy swój własny program telewizyjny, który emitowany jest raz w miesiącu, a naszą stronę internetową odwiedza średnio 85 do 100 tysięcy unikalnych użytkowników miesięcznie. Kolejnym narzędziem w komunikacji z fanami jest również Facebook i Twitter, ale najbardziej liczymy na promocję podczas dni meczowych.

– W ostatnich latach afrykańska piłka jest „trzecią siłą” światowego futbolu. Czym jest dla mieszkańca RPA piłka nożna?
– Futbol jest dla społeczeństwa RPA sportem numer jeden. Szczególnie dla piłkarzy dla których piłka nożna jest możliwością wyjścia z biedy. Większość z nich rozwiązuje w ten sposób swoje problemy, bo pochodzi z niezamożnych środowisk. W rzeczywistości po podpisaniu kontraktu natychmiast stają się żywicielami całej rodziny. A kibice? Kibice po prostu dobrze się bawią oglądając mecz.

– Jaki jest więc status Republiki Południowej Afryki na kontynencie? Jest szansa na promocję klubu w Afryce?
– Jeśli chodzi o prawa telewizyjne to RPA jest liderem na rynku afrykańskim i – według moich danych – siódma w kontekście całego świata. Podobnie jest z meczami naszej kadry narodowej.

– Jak organizacja Mistrzostw Świata w 2010 roku wpłynęła na rozwój infrastruktury sportowej w RPA?
– Nie ma co ukrywać, organizacja Mundialu znacznie poprawiła nasze obiekty. Od stadionów, po transport i ogólną jakość piłki ligowej.

– Rok 2012 to dla Orlando Pirates rok szczególny. Jak świętować będziecie 75. rocznicę powstania klubu?
– Celebracja urodzin będzie trwała przez cały zaczynający się rok. W lutym organizujemy uroczystą kolację dla kibiców, na której zjawią się byli piłkarze klubu oraz przedstawiać będziemy całą historię Orlando. Reszta imprez będzie przedstawiona w najbliższym czasie. 

Rozmawiał Krzysztof Baranowski

Udostępnij
Redakcja Sport Marketing

Redakcja Sport Marketing