01.10.2025 08:04

Bartosz Zmarzlik i jego sponsorzy. Kto wspiera mistrza świata?

Sportowe sukcesy idą w parze z biznesem. Bartosz Zmarzlik buduje swoją wartość dzięki sponsorom obecnym przy nim od początku kariery.

Udostępnij
Bartosz Zmarzlik i jego sponsorzy. Kto wspiera mistrza świata?
Autor zdjęcia: Press Focus

Zmarzlik od lat współpracuje z największymi markami obecnymi w polskim sporcie. ORLEN jest jego sponsorem od 2020 roku, a kontrakt odnawiany jest co sezon. Sam koncern podkreśla, że żużlowiec idealnie wpisuje się w wartości marki i jest ambasadorem godnym długofalowego wsparcia. Podobnie wygląda współpraca z Apartem, która trwa już kilka lat. 

Do grona stałych partnerów należą również Promet Cargo i Maszyński Logistic, firmy wspierające zawodnika jeszcze z czasów jego pierwszych sukcesów. – Jesteśmy bardzo wdzięczni sponsorom, którzy są z nami praktycznie od zawsze – mówi Paweł Zmarzlik, brat i menedżer zawodnika.

Listę strategicznych partnerów uzupełnia także marka 4F, z którą od trzech lat powstają kolekcje odzieżowe sygnowane nazwiskiem żużlowca. – To już trzeci rok współpracy, w sklepach pojawiła się kolekcja Bartka, a w przyszłym roku będzie jeszcze większa – zapowiada menedżer. W przyszłym roku planowane jest poszerzenie tej współpracy. Lista sponsorów stale się rozwija – dziś obejmuje także BMW Best Auto, Profbud czy Inter Cars.

Współpraca sponsorska obejmuje m.in. ekspozycję logotypów na sprzęcie, kombinezonach i gadżetach, udział zawodnika w wydarzeniach promocyjnych oraz sprzedaż kolekcji odzieżowych. Według Pawła Zmarzlika, przychody Bartosza rozkładają się mniej więcej 50/50 między kontrakty sponsorskie a kontrakt klubowy i nagrody w cyklu Grand Prix. 

Co roku pojawia się kilkanaście nowych ofert współpracy, ale wiele z nich jest odrzucanych – z jednej strony z powodu klauzul wyłączności, z drugiej ze względu na konieczność zachowania spójności wizerunku. – Bartek jest osobą publiczną i musimy uważać, co reklamuje. Współpracujemy z markami, które pasują do sportowego wizerunku. Odrzucamy propozycje związane z używkami, hazardem czy innymi branżami źle postrzeganymi w sporcie – zaznacza brat zawodnika.

W 2025 roku Zmarzlik sięgnął po szósty tytuł mistrza świata, wyrównując rekord Tony’ego Rickardssona i Ivana Maugera. Umocnił tym samym swoją pozycję lidera dyscypliny. Jednocześnie przedłużył umowę z ORLEN Oil Motor Lublin, co pokazuje stabilność jego pozycji w lidze. ORLEN dodatkowo został sponsorem tytularnym warszawskiej rundy Grand Prix, wzmacniając widoczność całego projektu. 

Warto dodać, że żużlowiec we współpracy z ORLENEM angażuje się także w akcje społeczne. We wrześniu 2025 roku wsparł młodego zawodnika, któremu skradziono sprzęt – kupił mu nowy motocykl i kask, co opisywaliśmy w jednym z naszych poprzednich artykułów

Zmarzlik budował swoją markę nie przez sztuczne strategie, ale dzięki autentyczności. – On się stał samoistną marką. Nigdy nie było wokół niego inscenizacji czy planowanej taktyki marketingowej. To naturalny chłopak z sąsiedztwa, niezmienny od początku kariery, prorodzinny i nastawiony na cel – mówi Jacek Gumowski, były pracownik Stali Gorzów i specjalista ds. marketingu.

Ekspert zwraca uwagę na postęp w komunikacji medialnej żużlowca. Zmarzlik, który kiedyś unikał wypowiedzi publicznych i deklarował, że będzie mówił tylko po polsku, dziś swobodnie posługuje się językiem angielskim, co otwiera przed nim drzwi do zagranicznych sponsorów. – Na początku mówił, że będzie występował tylko po polsku. Dla sponsorów zagranicznych to nie był dobry ruch. Wyciągnął wnioski, jego angielski to dziś niebo a ziemia – dodaje Gumowski.

Według Gumowskiego, osobista wartość Bartosza Zmarzlika przewyższa niekiedy wartość całych klubów Speedway Ekstraligi. – Jego osobista wartość jest w niektórych przypadkach wyższa niż kilku klubów ekstraligowych. Klub, który ma go w składzie, od razu wyskakuje daleko do przodu – ocenia ekspert.

To sprawia, że zawodnik sam w sobie staje się wehikułem marketingowym, a każdy klub, który ma go w składzie, zyskuje ogromną przewagę. Rodzina – brat Paweł oraz mama – odgrywa w tym procesie kluczową rolę, dbając o spójny kierunek rozwoju i podkreślając skromność oraz stabilność wizerunku.

Zdobycie kolejnego, siódmego mistrzostwa świata może uczynić Zmarzlika historycznie najlepszym żużlowcem globu. – To już będzie status legendy albo ikony. Nie widzę dla jego wizerunku żadnych realnych zagrożeń – ocenia Gumowski. Sam zawodnik jest nadal młody i wraz z bratem rozważa dalsze projekty, m.in. związane z motosportem. Szczegóły nie są jeszcze ujawniane, ale kierunek wskazuje na poszerzenie aktywności poza klasyczny żużel.

Udostępnij
Joachim Stelmach

Joachim Stelmach