22.04.2025 14:09

Rząd wprowadza radykalne zmiany w sponsoringu z udziałem spółek Skarbu Państwa

Donald Tusk zapewnił, że rząd fundamentalnie zmieni politykę dotyczącą sponsoringu w sporcie z udziałem spółek Skarbu Państwa. Premier uważa, że jeśli te przełomowe rozwiązania wejdą w życie, to zasadniczo poprawi się transparentność finansowania – zagwarantowana będzie jawność umów. Upolitycznienie sportu ma zostać całkowicie wyeliminowane.

12.06.2012 WARSZAWA STADION NARODOWY (WARSAW THE NATIONAL STADIUM) PILKA NOZNA (SOCCER) MISTRZOSTWA EURO 2012 POLSKA UKRAINA (UEFA EURO 2012 POLAND UKRAINE) REPREZENTACJA POLSKI KADRA NARODOWA (POLISH NATIONAL TEAM) MECZ NR 10 POLSKA - ROSJA (MATCH NR 10 POLAND - RUSSIA)
N/Z MALGORZATA TUSK DONALD TUSK SZEPTANIE DO UCHA VIP
FOT RAFAL OLEKSIEWICZ / PRESSFOCUS
Autor zdjęcia: PRESSFOCUS

Z dokumentu, do którego dotarł portal money.pl, wynika, że premier jest zdania, iż „współczesny sponsoring nie polega jedynie na finansowaniu wydarzeń sportowych, lecz na tworzeniu wartości i promowaniu postaw, które przyczyniają się do rozwoju społeczeństwa i wzrostu jakości życia obywateli„.

Kluczowe zmiany w sponsoringu

Serwis money.pl podaje priorytety, jakie mają znaleźć się w rządowym dokumencie. Przytoczmy je:

  1. Zasada „stosuj lub wyjaśnij”. Spółki mają obowiązek stosować się do rekomendacji lub uzasadnić odstępstwa. To mechanizm znany z ładu korporacyjnego, który ma zwiększyć przejrzystość i odpowiedzialność;
  2. Zakaz politycznego angażowania się przez sponsoring. Działalność sponsoringowa SSP ma być neutralna politycznie – nie może wspierać partii ani polityków;
  3. Ścisłe kryteria wykluczeń. Nie można sponsorować:
  • Klubów i wydarzeń poza strukturami związków sportowych,
  • imprez propagujących przemoc/agresję,
  • sportowców karanych za doping,
  • wydarzeń bez zasad fair play

4. Długofalowa strategia oraz plany roczne. Każda SSP musi opracować:

  • Strategię sponsoringową (na 3–4 lata),
  • roczne plany działań z budżetem i miernikami efektywności,
  • sprawozdania z realizacji tych planów – zatwierdzane przez radę nadzorczą.

5. Ewaluacja i korekty strategii. Strategia ma być oceniana w połowie czasu obowiązywania i modyfikowana, jeśli zajdzie taka potrzeba.

6. Obowiązek mierzalnych efektów. Sponsoring ma przynosić konkretne korzyści marketingowe lub wizerunkowe – mierzone osobno dla każdego projektu. Budżet sponsoringu musi być proporcjonalny do zysków spółki.

7. Transparentność i bezpośredniość. Zakaz pośredników: umowy zawiera się bez udziału doradców zewnętrznych. Umowy muszą być jawne – publikacja ich podstawowych danych na stronach internetowych SSP.

8. Obowiązkowe klauzule w umowach. Umowy muszą zawierać:

  • Możliwość ograniczenia/wycofania finansowania w razie pogorszenia wyników,
  • sankcje za korupcję lub naruszenia prawa,
  • kary umowne za niewywiązywanie się z zapisów,
  • zakaz sponsorowania, jeśli nie ma zgody sportowców na udział w kadrze narodowej.
Udostępnij
Bartłomiej Najtkowski

Bartłomiej Najtkowski