Dlaczego afera z czapką na US Open zyskała większy rozgłos niż głośna sprawa polityczna?
Piotr Szczerek, przedsiębiorca, który zabrał czapkę dziecku na US Open, zyskał rozgłos w mediach. A ten przypadek pozwala na analizę dynamiki reputacji w czasach mediów społecznościowych.
Sebastian Bykowski, wiceprezes Management Board Instytutu Monitorowania Mediów, zaznacza, że to krótkie nagranie wywołało większe zainteresowanie niż „nocne” spotkanie Szymona Hołowni z przedstawicielami PiS. Jaki z tego wniosek? Polityka niekoniecznie musi wygrywać ze sportem, najważniejsza jest emocjonalność przekazu. Bykowski zwraca uwagę na skalę reakcji: – 116 mln zasięgu w zagranicznych portalach – 234 mln w polskich mediach i social mediach – 2,5 mln interakcji polskich użytkowników Dla porównania: sprawa Szymona Hołowni w cztery dni zgromadziła 2 mln interakcji.

Bilans wizerunkowy
„Strata – mężczyzna z nagrania i jego firma, które błyskawicznie znalazły się w centrum kryzysu reputacyjnego. Zysk – Kamil Majchrzak, którego empatyczna reakcja została doceniona i szeroko nagłośniona. Jak podkreśla Tomasz Lubieniecki, Kierownik Działu Raportów Medialnych w Instytut Monitorowania Mediów IMM: „Internet działa dziś jak natychmiastowy mechanizm społecznej oceny, od błyskawicznej mobilizacji po realne konsekwencje biznesowe. Jednocześnie ta sama sytuacja wzmocniła wizerunek Majchrzaka, którego reakcja została doceniona w mediach” – zaznacza wiceprezes Management Board IMM na Linkedln.
I dodaje:
„Wnioski dla biznesu są jasne: – reputacja budowana latami może zostać poważnie naruszona w kilka godzin, – reakcje emocjonalne użytkowników mają dziś moc większą niż tradycyjna narracja medialna, – monitoring i analiza mediów są niezbędne, by zrozumieć skalę oraz konsekwencje takich sytuacji. Na pewno ten kryzys reputacyjny przedsiębiorcy zostanie zapamiętany na lata, i pojawi się na niejednej debacie na Kongres Profesjonalistów Public Relations, Kongres Wiedzy PRoto.pl, Kongres PR Puls Biznesu – konferencje. Ale równie głośno będzie się mówić o szybkiej reakcji i wzmocnieniu wizerunku Kamila Majchrzaka?”.