Gigant coraz mocniej stawia na Polskę. adidas chce być numerem jeden w Ekstraklasie
adidas jest jednym z największych „graczy” na sportowym świecie. Podejście adidasa do sportowo-marketingowych działań jest doceniane również w PKO BP Ekstraklasie. Przedstawiciele giganta przekonywali, że to dopiero początek.
Legia Warszawa, Wisła Płock, Radomiak Radom, Raków Częstochowa, Lechia Gdańsk, Bruk-Bet Termalica Nieciecza – te kluby od lat współpracują z adidasem. Z obuwia tej firmy korzysta wielkie grono ekstraklasowych piłkarzy. Co ciekawe, w jednym z niedawnych meczów reprezentacji Polski dziewięciu zawodników naszej kadry miało na sobie obuwie od adidasa.
Europa jest kluczowym rynkiem dla adidasa i to pokazują też liczby. Łącznie adidas rocznie sprzedaje produkty za 23 mld euro, z czego 60 procent to samo obuwie.
– Jako Polska jesteśmy rynkiem numer sześć w Europie. Na sukces w naszym kraju pracuje około setki osób. Futbol jest w sercu wszystkiego, co robimy. Nasz futbolowy biznes jest oparty na pięciu filarach: odzieży, obuwiu, akcesoriom i produktach lifestyle’owych – tłumaczył Patryk Cebartowski, Director Sports Marketing East Europe adidas.
adidas pokazał, że w swoich działaniach nie ogranicza się jedynie do przygotowania strojów dla klubów. Jednym z przykładów była reakcja na oczekiwania kibiców. Fani Legii Warszawa zasugerowali, że dużym wzięciem cieszyłaby się meczowa koszulka, która byłaby połączeniem trzech trykotów. Partner klubu wziął te sugestie do siebie i przygotował koszulkę okolicznościową. Została ona wyprodukowana w limitowanej liczbie. Legioniści wyjątkowe stroje mieli na sobie podczas wygranego wyjazdowego spotkania z Chelsea. Wcześniej na ulicach Londynu odbyła się też specjalna sesja, co pokazało, jak klub i partner mocno dbają o najmniejsze szczegóły.
Swoich dedykowanych produktów doczekały się też inne kluby. Radomiak niedawno sprzedawał 115 koszulek na 115.urodziny klubu, Lechia Gdańsk „wypuściła” stroje na 80-lecie, z kolei Raków otrzymał też specjalną kampanię marketingową na start długoletniej współpracy. – Staramy się odpowiadać na potrzeby partnerów i kreować produkt, który będzie niósł za sobą ważna przesłanie. Nasze portfolio jest bardzo szerokie. Stworzyliśmy dobry jakościowo kontent i całą kampanię. Została świetnie odebrana przez kibiców Rakowa i nie tylko. Udało się nam połączyć współpracę, jak i komunikację nowej koszulki – dodał Cebartowski.
adidas na każdym kroku chce pokazać, że wyróżnia się niestandardowym działaniem w branży. Jest w stanie odpowiedzieć na potrzeby klubów, czego przykładem była np. pomoc w organizacji wyjazdu przedstawicieli Rakowa do Ajaksu Amsterdam. Dowiedzieliśmy się też, że w przyszłym sezonie, na stulecie rozgrywek firma przygotuje specjalną piłkę, która ma jeszcze mocniej podkreślić znaczenie tych wyjątkowych obchodów.
W tym roku adidas i Ekstraklasa przedłużyli umowę o współpracy aż do końca sezonu 2029/2030. Dodatkowo najlepszy strzelec rozgrywek otrzyma też specjalną nagrodę od odzieżowego giganta.
Działania z klubami i ligą to jedno, trzeba także wspomnieć o tym, jak adidas „wykorzystuje” swoich ambasadorów. Na jednym z jesiennych zgrupowań reprezentacji Polski furorę zrobiła retro bluza, w której do hotelu kadry przyjechał Piotr Zieliński. Pomocnik Interu Mediolan, jak i Jakub Kamiński w trudnych momentach kariery mogli liczyć na wsparcie od adidasa. Kampanie „You got this” miały dodać otuchy samym piłkarzom. Do specjalnego filmu zostali zaangażowani bracia Zielińskiego. Z kolei dla pomocnika wtedy jeszcze VfL Wolfsburg stworzono gazetkę szkolną z jego szkoły podstawowej.
adidas nie zapomina też o „generacji Z”, czyli najmłodszych potencjalnych odbiorców futbolu. Był obecny na Clout Festival, największej imprezie rapowej w Europie Środkowej. – Młode pokolenie zupełnie inaczej konsumuje piłkę nożną. Aby odnosić sukcesy w przyszłości i rozwijać kategorię futbolową, musimy jako marka, ale też cała branża, płynnie integrować doświadczenie piłkarskie z elementami lifestyle’u – zakończył Cebartowski.
Jakub Kłyszejko
Więcej Marketing
Cracovia zaprezentowała herb z okazji 120-lecia założenia klubu
Tak doniosły jubileusz wymaga wyjątkowej oprawy. Cracovia chce, aby rok 2026 stał się symbolem połączenia klubowej tradycji z wyzwaniami przyszłości. Ten historyczny czas „Pasy” zamierzają świętować wprowadzeniem okolicznościowego emblematu, który jest hołdem dla ich tożsamości.