20.11.2025 12:00

AMW Arka Dla Jaj. Gdynia znów postawiła na profilaktykę

AMW Arka wygrała piąty mecz w sezonie ORLEN Basket Ligi, ale 16 listopada kibice w Gdyni mówili tego dnia nie tylko o wyniku 85:69. Klub ponownie połączył ligowe emocje z akcją "AMW Arka Dla Jaj" zachęcającą mężczyzn do badań i regularnej profilaktyki.

Udostępnij
AMW Arka Dla Jaj. Gdynia znów postawiła na profilaktykę

Akcja AMW Arka Dla Jaj wróciła do Polsat Plus Areny już po raz kolejny. Klub kontynuuje temat rozpoczęty rok wcześniej, kiedy zawodnicy po raz pierwszy zagrali w specjalnych, dedykowanych strojach. W tegorocznej edycji koszulki również nawiązywały do profilaktyki, a ich symbolika przyciągała uwagę kibiców jeszcze przed rozpoczęciem meczu.

Na trybunach i w holu hali działała Strefa Zdrowia zorganizowana we współpracy z Gdyńskiego Centrum Zdrowia. Kibice mogli wykonać badanie PSA, szybkie testy HIV, HCV i kiły, a także skorzystać z konsultacji specjalistów medycznych. Obecni byli przedstawiciele, Szpitali Pomorskich, Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej, NFZ oraz Fundacji Gdyński Most Nadziei.

Wydarzenie miało jasny cel: przełamać dystans wobec badań, które wielu mężczyzn nadal odkłada na później. Klub przypominał, że regularna profilaktyka znacząco zwiększa szanse na wczesne wykrycie raka prostaty i jąder. Badanie PSA jest szybkie, bezbolesne i nie wymaga specjalnego przygotowania, co podkreślano w materiałach towarzyszących akcji.

W wydarzeniu uczestniczyli m.in. przedstawiciele miasta Gdynia, Polskiej Ligi Koszykówki oraz Akademii Marynarki Wojennej. Pani Prezydent Aleksandra Kosiorek otworzyła mecz, podkreślając, jak ogromne znaczenie mają działania profilaktyczne i współpraca instytucji miejskich ze środowiskiem sportowym i otrzymała symbol wsparcia kampanii – okolicznościową koszulkę.

Oprócz badań pojawiły się elementy, które tworzyły swobodniejszą atmosferę. Konkurs na najlepszy wąs, barberzy, fotobudka i stoiska partnerów zachęcały do zatrzymania się na chwilę. W głównej przerwie meczu autografy rozdawał gość specjalny – Adam Josef Modzelewski – @ajthepolishamerican. Wielu kibiców trafiało do Strefy Zdrowia „po drodze”, co było jednym z założeń wydarzenia.

W wydarzeniu wzięła udział Makita, która współpracuje z AMW Arką od początku sezonu.

Po zaproszeniu nas do wsparcia tej akcji nie zastanawialiśmy się ani chwili. To świetna inicjatywa, ciekawie komunikowana i dotykająca kwestii, o których trzeba mówić, a wciąż otoczonych pewnym tabu – mówi Przemysław Dudziak, dyrektor sprzedaży i marketingu w Makita.

Popularyzacja profilaktyki onkologicznej u mężczyzn, co nie jest ani proste ani łatwe, to wartość doskonale wpisująca się w nasze działania, a zarazem jest świetną i szlachetną inicjatywą – dodaje.

Sport uwalnia emocje, ludzie stają się bardziej otwarci i to właśnie przy okazji obcowania ze sportem tak trudne tematy można podać w sposób bardziej komunikatywny i zrozumiały, a zarazem zabawny. Brawa dla klubu za inicjatywę i jej organizację – podkreśla.

Kolejnym partnerem akcji była L’Oréal Men Expert, od lat angażująca się w działania dotyczące zdrowia mężczyzn.

W L’Oréal Men Expert dbamy o mężczyzn. Dbamy o ojców, braci, dziadków i najlepszych kumpli. Akcja AMWArkaDlaJaj jest bezpośrednim, lokalnym przełożeniem tej troski – mówi Katarzyna Jodkowska, brand manager L’Oréal Men Expert.

Sport to potężne medium do rozmów z mężczyznami. W atmosferze siły, rywalizacji i wspólnoty łatwiej jest dotrzeć z ważnym przesłaniem o zdrowiu. Takie mecze normalizują rozmowę o profilaktyce – dodaje.

Według klubu zainteresowanie badaniami było zdecydowanie większe niż rok wcześniej. Kibice pojawiali się przy stoiskach partnerów jeszcze przed rozpoczęciem meczu, a wiele osób wykonywało badanie PSA po raz pierwszy.

Mecz zakończył się pewnym zwycięstwem gospodarzy, ale wydarzenia poza parkietem miały równie duże znaczenie. Akcja po raz kolejny stworzyła przestrzeń, w której mężczyźni mogli zrobić coś dla siebie bez skrępowania i w zupełnie codziennych warunkach.

Udostępnij
Joachim Stelmach

Joachim Stelmach