Rosnąca rola technologii w marketingu sportowym. Wyjątkowe atrakcje dla kibiców przy meczu z Holandią
Mecz reprezentacji Polski z Holandią był wielkim świętem piłki nożnej. Drużyna trenera Jana Urbana nie zawiodła i zremisowała z wyżej notowanym rywalem 1:1. Kibice, którzy pojawili się na PGE Narodowym mogli liczyć na wiele atrakcji. InPost, strategiczny sponsor reprezentacji przygotował tego dnia specjalną strefę. Fani na własnej skórze mogli mieć do czynienia z wpływem… sztucznej inteligencji.
Jedna z największych firm w Polsce od lat wspiera naszą kadrę. InPost na każdym kroku pokazuje, w jaki sposób można wykorzystać współpracę z drużyną narodową. Nie ogranicza się do reklam, bilboardów i standardowych działań. Chce zaprezentować się jako firma technologiczna, która coraz mocniej korzysta z najnowszych technologii oraz pomocy Al.
Rok temu przy okazji meczów z Portugalią i Chorwacją furorę zrobił robot AWABOT. Dzięki niemu dzieci przebywające w szpitalach mogły połączyć się z Robertem Lewandowskim czy Cristiano Ronaldo. Miały niepowtarzalną okazję, aby na moment przenieść się w samo centrum wydarzeń. InPost za to właśnie działanie został nagrodzony podczas gali Sport Biznes Polska. Otrzymał wyróżnienie w kategorii „Sportowa Innowacja Roku”.
Teraz po raz kolejny przygotował coś specjalnego. Fotobudka dość często pojawia się w strefach partnerów na różnego rodzaju wydarzeniach sportowych. InPost poszedł krok dalej. Postawił na AI Photo, czyli multimedialny kiosk, który pozwala uczestnikom na doświadczenie sztucznej inteligencji na żywo. To jedno z pierwszych takich urządzeń w Polsce. Sercem rozwiązania jest zbudowany od zera, autorski interfejs wsparty najnowszą technologią AI bazującą na sztucznej inteligencji z ekosystemu Google. Uczestnicy meczu pozowali przed obiektywem i po chwili mogli poczuć się, jak gwiazdy meczu. Przetworzenie powstałego zdjęcia przez Al sprawiło, że kibice zobaczyli siebie wśród piłkarskich gwiazd. Podczas aktywacji sponsor kadry skupił się na promocji trwającej loterii w aplikacji InPost Mobile – w związku z tym AI Photo Booth generował kibicom zdjęcia pokazujące ich w sytuacji, w której są piłkarzami reprezentacji cieszącymi się po strzelonej bramce.
– Przewaga konkurencyjna w dzisiejszym świecie to zdolność do adaptacji i wykorzystywania najnowszych technologii. W InPost z dumą stawiamy na AI, również w aktywacjach sponsoringowych, aby oferować kibicom innowacyjne i niezapomniane doświadczenia – mówiła w rozmowie dla SportMarketing.pl Karolina Podgórska, Dyrektor Komunikacji Marketingowej i Wsparcia Ecommerce w InPost.
Dodatkowo na kibiców czekał… zaawansowany technologicznie robot humanoidalny. Został zaprojektowany z myślą o rewolucji w interakcji człowieka z maszynami. Unitree G1 jest wyposażony w przełomowe rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji i mechaniki, otwiera nowe możliwości w edukacji, przemyśle, badaniach i codziennym życiu. Przy okazji meczu był ubrany w koszulkę kuriera InPost. Zapraszał kibiców do wspólnej zabawy, opowiadał ciekawostki związane z polsko-holenderską rywalizacją, intonował piosenki kibicowskie i pomagał w zwiększaniu świadomości sponsoringu InPost.
– Robot wzbudzał niemałą sensację na naszej strefie i na pewno pomagał w budowaniu skojarzenia InPost z nowoczesną technologią. Stanowisko Foto AI było za to nie tylko gratką dla kibiców, ale realizowało też konkretny cel tzn. promowało trwającą loterię poprzez powiązanie radości ze strzelonej bramki dla reprezentacji z radością z ewentualnej wygranej w loterii – dodał Grzegorz Łagowski, International Sponsorship and Communications Manager w InPost.
InPost jako sponsor kadry coraz mocniej angażuje się w technologiczne działania, również w sporcie. Podejście partnera łączy się z działaniami związku. PZPN Innovation Hub od wielu miesięcy skupia się na edukacji polskiego ekosystemu sportowego w zakresie najlepszych praktyk we wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań. Współpraca partnera i federacji jest doskonałym przykładem na to, w jaki sposób biznesowe działania można przenieść na sportowy rynek.
Dzień przed meczem odbyła się trzecia edycja Sport Business Jam organizowana przez PZPN Innovation Hub. Na wydarzeniu pojawili się przedstawiciele z kilkudziesięciu firm technologicznych, a jeden z warsztatów poprowadził Charles Fremont, dyrektor UEFA Innovation Hub. Eksperci i goście dyskutowali m.in. o przyszłości sportu w kontekście technologii, a także zastanawiali się nad nowymi rozwiązaniami marketingu sportowego.

– Środowisko sportowe stało się obecnie bardzo atrakcyjne z punktu widzenia wdrażania innowacji i testowania nowych rozwiązań technologicznych. Wpływają na to zarówno oczekiwania nowych generacji zawodników i kibiców, jak również kalendarz imprez – tempo technologicznej rewolucji w sporcie będą nadawać choćby igrzyska olimpijskie i imprezy piłkarskie w takich krajach jak USA, Wielka Brytania, Hiszpania i Arabia Saudyjska. Równolegle rozwijają się nowe modele łączące sport z kibicami, coraz bardziej przenosząc interakcje do przestrzeni cyfrowej. Wyżej wymienione trendy tworzą zarówno olbrzymie szanse jak i spore zagrożenia dla organizacji sportowych. Muszą one dostosować swoje strategie rozwoju – a bardzo często na nowo zdefiniować swoją rolę w środowisku. Proces ten wymaga od nich przede wszystkim otwarcia się na wymianę wiedzy i doświadczeń – przyznał nam Tomasz Kowalczyk, Head of PZPN Innovation Hub.
Rola technologii w marketingu sportowym rośnie i widać to nie tylko na wspomnianych przykładach. Zmienia sposób, w jaki kluby, ligi, sportowcy i organizacje docierają do kibiców, budują zaangażowanie i generują przychody. Nowoczesne technologie stadionowe, VR/AR oraz e-commerce poprawiają doświadczenia kibiców i zwiększają przychody. AI i automatyzacja wspierają tworzenie treści, obsługę fanów i analizę efektywności działań marketingowych. W efekcie technologia stała się kluczowym narzędziem w rozwoju sportu i promocji marek.
Jakub Kłyszejko
Więcej Marketing
LEGO ma gratkę dla kibiców przed mundialem
Trwa odliczanie do rozpoczęcia przyszłorocznych finałów mistrzostw świata w piłce nożnej. Firma LEGO uznała, że z tej okazji warto sprawić pozytywną niespodziankę fanom futbolu. Dlatego wkrótce uwzględni w swojej ofercie specjalny zestaw związany z tym turniejem.